113622

زمان بهره برداری از طرح های توسعه "کچاد"/ فراز و فرودهای صنعت

دنیای معدن - دولت باید برای حفظ حقوق سهامداران، پروانه بهره برداری معادن را به چادرملو و گل گهر برگرداند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، به تشریح شرایط معادن سنگ آهن پرداخت و گفت: در برنامه ششم توسعه کشور، به دو هدف کلی شناسایی ذخایر معدنی در مناطق اولویت دار و ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور تاکید و راهبرد هایی چون، افزایش سرمایه گذاری جهت توسعه زیرساخت ها در حوزه اکتشافات و استخراج معدنی، ارتقای بهره وری، برداشت صیانتی از معادن با رعایت الزامات زیست محیطی، تکمیل زنجیره ارزش در معدن و صنایع معدنی و بهبود مستمر فضای کسب وکار ارائه شده است.

محمود نوریان افزود:از طرفی در سیاست های اقتصاد مقاومتی، حوزه معدن و صنایع معدنی جایگاه دوم را در رشد تولید ناخالص ملی به خود اختصاص داده که این امر نشان از توان بخش معدن در اقتصاد ایران دارد.اما نباید تنها به ظرفیت ها دلخوش بود. بلکه باید توجه داشت که آنچه موجب ارزش آفرینی و سود دهی در تولید می شود، کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت با بهره گیری از نیروی انسانی کارآمد، بکار گیری روش های نوین و استفاده از تکنولوژی مدرن است.

وی با اشاره به سند چشم انداز صنعت فولاد کشور در افق 1404 که تولید 55 میلیون تن فولاد را هدفگذاری کرده است، گفت: باید چیزی در حدود135 میلیون تن سنگ آهن استخراج و از آن 14.8 میلیون تن سنگ آهن دانه بندی، 77 میلیون تن کنسانتره و 72 میلیون تن گندله تولید کرد، در حالیکه هم اکنون میزان استخراج سنگ آهن در کشور 40 میلیون تن و تولیدکنسانتره 24 میلیون تن،گندله 22 میلیون تنو آهن اسفنجی18 میلیون تناست.

نوریان با تاکید بر ضرورت برداشته شدن موانع توسعه در معادن گفت: طی چند سال اخیر مشکلاتی نظیر عدم دسترسی به تکنولوژی های جدید در امر اکتشاف، استخراج و فرآوری. فرسودگی تجهیزات و در نتیجه افزایش هزینه های استخراج و فرآوری وجود دلالان بین المللی برای صدور محصول و تامین قطعات مورد نیاز معادن و صنایع معدنی و ممنوعیت داد و ستد های مالی از طریق بانک های جهانی که همگی ناشی از تحریم های بین المللی بود دشواری های بسیاری برای فعالان بخش معدن بوجود آورد.

دیدگاهتان را بنویسید