113598

شناسایی معدن مس در سیستان و بلوچستان

دنیای معدن -استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه ستاد اجرایی بخش معدن که با حضور اعضا و مدیران 9 شرکت مشاور معدنی روز گذشته در استانداری برگزار شد، گفت: طرح بزرگ اکتشاف معدنی ایمیدرو که طی سه سال گذشته در استان انجام شده، نتایج خوبی داشته است.


شناسایی معدن مس در سیستان و بلوچستان
«هاشمی» افزود: با توجه به این که حوزه محدوده های مستعد شناسایی شده در این طرح در نوار مرزی استان قرار دارد و تاکنون مشکلاتی برای رفت و آمد شرکت های مشاور و کارشناسان به این مناطق وجود داشته است٬ از این پس به مدت 15 روز همه اقدامات لازم از طرف معاون سیاسی و امنیتی استاندار برای رفع این مشکل انجام و هماهنگی های لازم با هنگ مرزی و بقیه دستگاه های انتظامی در مرز انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به این که یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه اکتشاف محدوده های معدنی واقع شدن
آن ها در حوزه تحت حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی اس،٬ از این پس اولویت با محدوده معدنی است و هرجا که محدوده معدنی مستعد با توجیه اقتصادی وجود داشته باشد، بدون محدودیت در دست مطالعه و اکتشاف و بهره برداری قرار می گیرد.
وی با اشاره به اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی گفت: صیانت صرف از این محدوده ها کافی نیست و باید نگاه اقتصادی را در این محدوده ها وارد کر،٬ محدوده ای که جزو منابع طبیعی و محیط زیست است و توجیه اقتصادی برای استان دارد می تواند با رعایت الزامات محیط زیستی برای بهره برداری اقتصادی استفاده شود.
رئیس سازمان صنعت٬ معدن و تجارت نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از طرح اکتشاف معدنی ایمیدرو در استان پرداخت و گفت: براساس انجام سه مرحله شناسایی و پی جویی در نوار مرزی استان، تاکنون 10 محدوده معدنی مستعد شناسایی شده که ماده معدنی آن ها را طلا، آهن و مس تشکیل می دهد.
«نادر میرشکار» از سپردن این 10 محدوده به مشاوران استانی خبر داد و گفت: خوشبختانه استان در زمینه کارشناسان و مشاوران معدنی به خودکفایی رسیده به طوری که بعد از انجام مراحل شناسایی این 10 محدوده، 14 شرکت معدنی در استان در مناقصه این محدوده ها شرکت کردند و در کمیته فنی ارزیابی شدند که 9 شرکت به عنوان مشاور استانی برای انجام عملیات اکتشافی این محدوده ها معرفی شدند.
وی ادامه داد: هزینه های اکتشافی این محدوده ها 9 میلیارد ریال برآورد شده است که این 9 شرکت مشاور در مناقصه ای که برگزار شده قیمت های پیشنهادی خود را اعلام کردند.
وی با بیان این که زمان اتمام عملیات اکتشاف این محدوده ها تا پایان سال 95 است، خاطر نشان کرد: از ابتدای شروع طرح اکتشاف معدنی ایمیدرو در استان تاکنون 3 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید