113578

رشد فلز سرخ با شوک انگلیس

دنیای معدن -مبادلات تالار محصولات صنعتی روز یکشنبه با عرضه 2 هزار تن مس کاتد و 2370 تن مس مفتول شرکت‌های ملی مس، دنیای مس کاشان و شرکت گیل راد شمال در شرایطی به کار خود پایان داد که جز در مورد قیمت شاهد تغییر محسوسی در سایر مولفه‌های بازار از جمله عرضه، تقاضا و حجم معامله نبودیم.

روز یکشنبه در مجموع برای مس مفتول عرضه شده در این تالار 900 تن تقاضا شکل گرفت و این محصول که با قیمت پایه 16 هزار و 377 تومان عرضه شده بود بدون تغییر قیمت نسبت به بهای پایه به فروش رسید. به این ترتیب مفتول با افزایش قیمتی حدود 280 تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شد. قیمت کاتد مس نیز که با 2000 تن تقاضا روبه‌رو‌ بود به میزان 360 تومان افزایش را در مقایسه با عرضه یکشنبه قبل تجربه کرد. به این ترتیب روز یکشنبه به رغم آنکه معاملات تغییر خاصی را تجربه نکرده بود اما متأثر از رشد بهای جهانی مس در بورس لندن و رشد قیمت دلار در بازار تهران شاهد افزایش قیمت این محصول بودیم. بررسی‌ها نشان می‌دهند قیمت دلار که یکشنبه هفته گذشته به 3 هزار و 455 تومان رسیده بود روز یکشنبه هفته جاری به حدود 4 هزار و 480 تومان رسید که این موضوع از روند صعودی نرخ ارز در یک هفته حکایت دارد. در بازار لندن نیز قیمت مس از 4 هزار و 590 دلار در هر تن به 4 هزار و 750 دلار رسید که از رشد قابل توجه این کالا در بازارهای جهانی حکایت دارد. به این ترتیب طبیعی است که قیمت‌ها در بازار داخل نیز روند رو به رشدی را تجربه کنند.

در این بین کارشناسان معتقدند عوامل موثر بر قیمت مس در بازارهای جهانی هنوز تغییری نکرده‌اند و روند افزایشی ایجاد شده می‌تواند موقتی باشد و نمی‌توان گفت این روند پایدار خواهد ماند. به عقیده کارشناسان هنوز ارزش دلار، وضعیت اقتصادی چین، آینده وضعیت اقتصادی منطقه یورو، وضعیت برداشت‌های معدنی و تولید جهانی و عوامل ریز و درشت دیگر بر قیمت این محصول اثرگذارند و نمی‌توان با قطعیت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تنها عامل موثر در برهه فعلی دانست. در هر حال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی یکی از اتفاقاتی بود که طی هفته گذشته انتظار می‌رفت بر بازارهای کالایی موثر باشد و در صورتی که قیمت نفت در ادامه نیز با نوسانات رو به بالا یا پایین روبه‌رو‌ شود می‌تواند هدایت بازار فلزات پایه جهانی را در دست بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید