113507

بازگشت تیتانیوم کهنوج به چرخه تولید با اوراق مشارکت

دنیای معدن -فروش اوراق مشارکت را می‌توان یکی از راهکارهای تامین مالی برای اجرای پروژه‌های مختلف از جمله پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی دانست.

با توجه به کمبود نقدینگی در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شورای اقتصاد با فروش اوراق مشارکت این سازمان برای اجرای طرح‌های تیتانیوم کهنوج و طرح توسعه معدن طلای زرشوران موافقت کرد. حال ایمیدرو با فروش اوراق مشارکت این معادن می‌تواند پروژه‌های یاد شده را با سرعت بیشتری اجرا کرده و آنها را وارد چرخه اقتصادی کشور کند.


اجازه فروش اوراق مشارکت
فروش اوراق مشارکت برای طرح‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در جلسه شورای اقتصاد تصویب شد. در جلسه شورای اقتصاد که به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری برگزار شد؛ درباره فروش اوراق مشارکت برای طرح‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصمیم‌گیری شد.
براساس این گزارش؛ برای فروش اوراق مشارکت یادشده به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده شد تا از طریق فروش اوراق مشارکت به میزان ۳۳۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اقدام کند.

راهکارهای تامین نقدینگی
معاونت برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) درباره تاثیر فروش اوراق مشارکت از سوی ایمیدرو بر توسعه طرح‌های معدنی اظهار کرد: همانطور که می‌دانید، در مجموع رقم انتشار اوراق ۴۰۰میلیارد تومان است که از این میزان ۳۳۰میلیارد تومان آن مربوط به تیتانیوم کهنوج و ۷۰ میلیارد تومان نیز مربوط به طرح توسعه طلای زرشوران است. امیر خرمی‌شاد، ادامه داد: به‌طور کلی در طرح‌های معدنی سازمان، بخش عمده‌ای از توقف‌های ایمیدرو به دلیل مباحث نقدی و تامین مالی پروژه‌ها است. وی تصریح کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در سال‌های گذشته از محل منابع داخلی خود طرح‌ها و پروژه‌ها را اجرا می‌کرد. از زمان واگذاری شرکت‌های زیرپوشش سازمان، دیگر سود سهامی به ایمیدرو تعلق نمی‌گیرد، از سوی دیگر وجوه حاصل از واگذاری‌ها که قرار بود به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای تکمیل پروژه جدید بازگردد، متاسفانه وقتی به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود دیگر به ایمیدرو داده نمی‌شود. معاونت برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) در ادامه این مطلب اضافه کرد: در نتیجه چنین اتفاقی، ایمیدرو برای اجرای پروژه‌های خود با کمبود نقدینگی و مشکلات مالی روبه‌رو شد. ایمیدرو برای جبران این موضوع از راهکارهای مختلفی ازجمله اوراق صکوک، فروش سلف یا اوراق مشارکت استفاده کرد. به گفته خرمی‌شاد، استفاده از مسیرهای یاد شده، می‌تواند به سازمان در جذب نقدینگی مورد نیاز کمک کند. ایمیدرو با استفاده از این راهکارها می‌تواند پروژه‌های نیمه‌کاره را تکمیل یا پروژه جدیدی تعریف کند. وی با مهم شمردن پروژه تیتانیوم کهنوج تصریح کرد: این پروژه با توجه به ایجاد ارزش‌افزوده بالا از اهمیت بسیاری برخوردار است. از سویی دیگر این طرح با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، همخوانی دارد. در واقع اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به طرح تیتانیوم کهنوج داشته باشیم، باید به این نکته اشاره کرد، که در کشور تنها چند معدن تیتانیوم وجود دارد که بزرگترین آن معدن تیتانیوم کهنوج بین استان کرمان و بندرعباس قرار دارد. خرمی‌شاد اظهار کرد: معدن تیتانیوم کهنوج در منطقه‌ای محروم قرار دارد که بدون شک فعال شدن آن تاثیر بسیاری بر اشتغالزایی منطقه داشته و به نوعی با این اتفاق کمی از محرومیت منطقه کاسته خواهد شد. در واقع معدن تیتانیوم کهنوج بزرگترین معدن تیتانیوم کشور است. وی در ادامه افزود: معدن تیتانیوم دیگری در ارومیه به نام «قره آغاج» قرار دارد، همچنین معدنی دیگری در سیستان و بلوچستان به نام «فنوج» است که دست بخش خصوصی بوده و کار زیادی روی آن انجام نشده است. این در حالی است که ذخیره قطعی تیتانیوم کهنوج ۱۵۰میلیون تن و ذخیره احتمالی آن ۴۰۰میلیون تن است. در نتیجه لقب بزرگترین معدن تیتانیوم کشور را از آن خود کرده است.


توقف واردات پیگمنت
خرمی‌شاد با بیان اینکه در حال حاضر تیتانیوم و پیگمنت را به کشور وارد می‌کنیم، گفت: در واقع با فعال شدن این پروژه که دوران ساخت آن حدود ۳سال پیش‌بینی شده، و یک کارخانه تولید ۱۳۰هزار تن کنسانتره و ۷۰هزار تن سرباره پیگمنت را به همراه دارد. بخشی از نیاز کشور تامین خواهد شد زیرا مصرف عمده پیگمنت در صنایع رنگ‌سازی و صنایع دفاع دیده می‌شود و امروز صنعت رنگ‌سازی کل نیاز خود به پیگمنت را از طریق واردات تامین می‌کند. به گفته وی، در صورت راه‌اندازی این پروژه و آغاز تولید کارخانه، واردات قطع خواهد شد و همچنین می‌توانیم بخشی از تولیدات خود را صادر کنیم. معاونت برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در پاسخ به این سوال که فروش اوراق مشارکت تا چه اندازه در سرعت اجرای پروژه موثر است، افزود: با توجه به مجوزهای دریافتی، اقدامات اجرایی خیلی سریع انجام خواهد شد. امیدواریم تا ۲ماه آینده اوراق مشارکت این پروژه عرضه و به موازات این موضوع و با ذخیره‌سازی زمان، مناقصه را برگزار می‌کنیم تا پیمانکار پروژه تعیین شود. در حال حاضر اقدامات برای برگزاری مناقصه نیز انجام شده و فراخوان داده‌ایم و چند کنسرسیوم در آن شرکت کرده‌اند. وی همچنین درباره طرح‌های دیگر ایمیدرو برای جذب سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید، شرکتی مشترک را با دانیلی ایتالیا تاسیس کرده‌ایم، همچنین با نالکو هند نیز تفاهمنامه‌ای به امضا رسیده تا در منطقه چابهار برای تولید آلومینیوم سرمایه‌گذاری کنند. در واقع سازمان از روش‌های مختلفی برای تامین مالی استفاده کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید