113120

رعد و برق طلا در بازارهای جهانی

دنیای معدن - فلز زرد آخر هفته‌ای توفانی را به خود دید. اونس طلا که چهارشنبه تحت‌تاثیر بیانیه فدرال‌رزرو رشد قیمت را تجربه کرده بود، پنج‌شنبه به قله 2 ساله 1315 دلار صعود کرد. با این همه، سودگیری معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها و انتشار اخباری درباره همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دوباره اونس را به کانال 1200 دلار بازگرداند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست ماه ژوئن خود نرخ‌های بهره را افزایش نداد تا معامله‌گران فلز زرد امیدوار بمانند. اونس طلا که روز سه‌شنبه با تنها 2 دلار رشد روی قیمت 1285 دلار ایستاده بود، صبح چهارشنبه نیز در انتظار انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا نوسان‌های کمی را تجربه کرد، اما در نهایت پس از اعلام ثبات نرخ بهره وجوه فدرال به قیمت 1291 دلار رسید. تعویق انقباضی‌تر شدن سیاست پولی فدرال‌رزرو باعث شد اونس چهارشنبه شب حضور در کانال 1300 دلار را نیز تجربه کند. هضم بیشتر داده‌های بیانیه چهارشنبه، پنج‌شنبه اونس را تا قیمت 1315 دلار نیز جهش داد، با این همه افزایش فروش معامله‌گران در این محدوده قیمتی، بهای اونس را در مسیر کاهشی قرار داد. قیمت نهایی اونس در روز پنج‌شنبه 1278 دلار بود که تا حدی غیرمنتظره بود. به این ترتیب فلز زرد روز جمعه را با نوسان در ابتدای محدوده 1280 دلار آغاز کرد. صبح روز گذشته، روند روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه باعث کم دامنه شدن نوسان‌ها شد، البته در ادامه روز نوسان‌های بهای طلا افزایش پیدا کرد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر جمعه برای اونس ثبت شد، 1288 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.

چهارشنبه بیانیه

اونس طلا که روز سه‌شنبه روی قیمت 1285 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه را با نوسان‌های انتظاری پیرامون همین قیمت آغاز کرد. گرچه نوسان‌ها در ساعات بعدی بیشتر شد، انتظار تا لحظه انتشار بیانیه فدرال‌رزرو ادامه داشت. این انتظار به هیچ‌روی عجیب نبود چراکه سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا مهم‌ترین عامل روندساز در بازارهای جهانی است.

پیش از پایان نشست روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو گفته می‌شد که احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا کم است. اما مساله این بود که این احتمال در هر حال وجود داشت چراکه مقام‌های بانک مرکزی آمریکا پیشتر اشاره کرده بودند که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان همچنان در مسیر احیا است. اونس طلا تحت تاثیر همین احتمال افزایش نرخ‌های بهره در ایالات‌متحده بود که اواخر ماه مه به کف کانال 1200 دلار رفت.

بیانیه چهارشنبه شب فدرال‌رزرو فعلا به انتظارات کوتاه‌مدت پایان داده اما انتظار برای جزئیات بیشتر از سیاست پولی فدرال‌رزرو در نیمه دوم سال 2016 میلادی پابرجا است. در بیانیه چهارشنبه شب فدرال‌رزرو ثبات نرخ بهره وجوه فدرال اعلام شد، ‌امری که با توجه به داده‌های اشتغال‌زایی ماه مه دور از ذهن نبود. گزارش اشتغال‌زایی ماه مه که در اولین جمعه ماه ژوئن منتشر شد داده‌های بسیار ضعیفی داشت که در ماه جاری میلادی به کمک طلا آمد. حالا فدرال رزرو نه تنها نرخ‌های بهره را افزایش نداده بلکه اشاره کرده که افزایش‌های بعدی با سرعت کمتری از راه خواهند رسید. بیانیه چهارشنبه شب مانند بسیاری از بیانیه‌های سال‌های گذشته آمیزه‌ای از داده‌های خوب و بد درباره اقتصاد آمریکا بود. پس از انتشار بیانیه فدرال رزرو، جنت یلن رئیس این نهاد نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و به همین مساله اشاره کرد. یلن گفت: «شاخص‌های تازه اقتصادی متناقض مانده‌اند و این نشان می‌دهد که رویکرد محتاطانه ما در قبال سیاست پولی همچنان مناسب است.»

چهارشنبه همزمان با نشست فدرال رزرو، همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز همچنان مورد توجه بود. احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در هفته گذشته به رشد بهای طلا کمک کرد، گرچه روز پنج‌شنبه خبر کشته شدن یک نماینده پارلمان این کشور بر کارزارهای این همه‌پرسی و قیمت طلا تاثیر گذاشت. اخبار همه‌پرسی در روز چهارشنبه حتی نشست مهم فدرال رزرو را هم زیر سایه خود قرار داد.

یکی از مهم‌ترین پیامدهای نگرانی‌های اقتصادی درباره آینده اقتصاد اروپا و جهان، سقوط بازدهی اوراق قرضه دولتی در هفته‌های گذشته و به خصوص هفته گذشته بوده است، روندی که کم و بیش ادامه دارد. روز سه‌شنبه، بازدهی اوراق قرضه 10 ساله آلمان به محدوده منفی رفت تا این اوراق روز چهارشنبه با بازدهی 01/ 0 درصدی حراج شود. بسیاری می‌گویند که احیای اقتصاد اروپا به ماندن بریتانیا در اتحادیه قاره سبز بستگی دارد.

در این گیرودار، اونس طلا روز چهارشنبه با فعال شدن بازارهای آسیایی رو به رشد گذاشت و بعد با باز شدن بازار لندن رشد بیشتری را تجربه کرد. در نهایت وقتی بیانیه فدرال رزرو منتشر شد فعالان بازار نیویورک اونس را به مرز 1300 دلار نزدیک و نزدیک تر کردند و بعد این کالای گرانبها را به کانال بالاتر بردند. با این همه اونس نتوانست خود را در کانال 1300 دلار نگه دارد و تا پایان فعالیت بازارهای آمریکای شمالی به محدوده 1290 دلار عقب‌نشینی کرد.

پنج‌شنبه خیز و افت

با آنکه اونس طلا چهارشنبه از اوج روزانه خود پایین آمد، روز پنج‌شنبه را باز با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد. این روند اونس را در چهارمین روز کاری هفته به اوج 1315 دلاری برد. بهای آتی برای تحویل در ماه آگوست نیز به اوج 2 ساله 1317 دلاری رسید. رشد صبح پنج‌شنبه ناشی از توجه دوباره معامله‌گران به کاهش احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک بود. همین احتمال دلار آمریکا را تضعیف کرد. همزمان خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن نیز ادامه داشت چراکه «بریگزیت»، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، همچنان امری محتمل می‌نمود.

با این همه چند عامل در ادامه روز به ضرر طلا عمل کردند. اول اینکه با رسیدن قیمت‌ها به اوج 2ساله، بخشی از معامله‌گران طلای خود را فروختند تا کسب سود کنند. بازارهای سهام آمریکا نیز از کف روزانه خود بالا آمدند تا بخشی از سرمایه‌های بازار طلا را جذب کنند. رشد شاخص دلار از کف روزانه و افت بهای نفت خام نیز عوامل خارجی بودند که به ضرر فلز زرد کار کردند. علاوه بر اینها تعلیق کارزارهای همه‌پرسی بریتانیا نیز به ضرر طلا عمل کرد. روز پنج‌شنبه کشته شدن جو کاکس، نماینده محبوب پارلمان بریتانیا به دست کسی که براساس برخی گمانه‌زنی‌ها یک میهن‌پرست افراطی بریتانیایی بوده باعث شد هواداران و مخالفان خروج از اتحادیه اروپا در برخی نقاط کارزارهای خود را معلق کنند. برخی می‌گویند کشته شدن کاکس ممکن است باعث افزایش همدردی رای‌دهندگان با هواداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا شود. کاهش قیمت اونس تا عدد 1278 دلار در روز پنج‌شنبه، بدترین روز طلا در سه هفته گذشته را رقم زد، اما با آنکه اونس در این روز از اوج 2 ساله پایین آمد، خوش‌بینی به روند این کالا ادامه یافت. وضعیت نابسامان بازارهای سهام، نگرانی‌های اقتصادی به ویژه احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و صدالبته سیاست پولی فدرال رزرو فعلا به نفع طلا کار می‌کند. همچنین سقوط بازدهی اوراق قرضه دولتی،‌ طلا را جذاب‌تر می‌کند. دیگر خبر مهم روز پنج‌شنبه ثبات نرخ‌های بهره بانک‌های انگلستان و ژاپن بود.

جمعه تردید

با توجه به روند پرافت و خیز روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، کاهش نوسان‌ها در روز جمعه شگفتی‌آور نبود. با این همه پس از ثبات نسبی قیمت‌ها در ساعات ابتدای روز، اونس دوباره با خریدهای فنی مواجه شد و به سوی مرز 1300 دلار حرکت کرد. رشد روز جمعه، اونس را در آستانه ثبت سومین هفته رشد پیاپی قرار داد. رشد صبح جمعه اونس در حالی اتفاق افتاد که بازارهای سهام و اوراق شاهد رشد شاخص‌ها و قیمت‌ها بودند. البته رشد قیمت نفت و ضعف نسبی شاخص دلار به نفع طلا عمل کردند. در میان تمام این عوامل،‌ روز جمعه باز هم این همه‌پرسی بریتانیا بود که به شدت مورد توجه معامله‌گران بود. روز جمعه افزایش احتمال پیروزی هواداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا می‌توانست طلا را تحت فشار قرار دهد اما قدرت فنی افزایشی‌های بازار، روند را دست‌کم تا زمان نوشته شدن این گزارش تحت تاثیر قرار داد. همه‌پرسی بریتانیا روز 23 ژوئن برگزار می‌شود و اگر بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه رای دهند، نباید از نزدیک شدن بهای اونس به مرز 1400 دلار تعجب کرد. راس نورمن، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری «شارپس پیکسلی» می‌گوید: «اگر بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رای دهند، نگرانی‌ها و عدم قطعیت‌ها درباره چگونگی و زمان خروج از این اتحادیه تشدید خواهد شد. این مساله در نهایت موجب افزایش قیمت جهانی طلا خواهد شد.»

روزهای سیاستی

نتیجه رای‌گیری مردم بریتانیا در مورد ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا به زودی مشخص خواهد شد، اما مشخص شدن زمان انقباضی‌تر شدن سیاست پولی آمریکا ممکن است بسیار بیشتر زمان ببرد. با توجه به اشاره مقام‌های فدرال رزرو به کاهش سرعت رشد نرخ‌های بهره، احتمالا نشست ماه ژوئیه نیز شاهد افزایش نرخ بهره وجوه فدرال نخواهد بود تا ابهام بازارها پابرجا بماند. براساس گزارش کیتکو، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا در نیمه دوم سال 2016 اکنون کمتر از یک درصد است و این می‌تواند خبر خوبی برای طلا باشد. جیم وایکوف، تحلیلگر کیتکو می‌گوید که سیاست پولی فدرال رزرو و وضعیت اوراق قرضه می‌تواند اونس را حتی به کانال 1400 دلار ببرد. تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو در توییتر هم نشان می‌دهد که اکثر سرمایه‌گذاران جهانی معتقدند بهای طلا پس از نشست اخیر فدرال رزرو آمریکا همچنان روندی صعودی خواهد داشت. نظرسنجی کیتکو در توییتر نشان می‌دهد که اشاره رئیس فدرال رزرو به آهسته بودن روند افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، امید معامله‌گران طلا را دوچندان کرده است. 65 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی توییتری کیتکو اعلام کرده‌اند که قیمت جهانی طلا می‌تواند در کانال 1300 دلار تثبیت شود. با این همه این نظرسنجی نشان می‌دهد که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که فدرال رزرو تا پایان امسال 2 بار نرخ بهره را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید