112972

شاخص کل بورس تهران 117 واحد درجا زد/ کم طاقتی بازار سهام در برابر حمایت ها

بازار سهام امروز در حالی کار خود را با روندی مثبت و امیدوارکننده شروع کرد که در میانه بازار با افزایش عرضه در برابر تقاضای سهام شاهد درجا زدن نماگرهای منتخب خود بود؛ بازاری که امروز حتی نوسان گیران را هم از شرایط کنونی ترساند.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 24 خرداد ماه 95، با کاهش 117 واحدی به رقم 74 هزار و 700 واحد رسید.

شاخص کل هم وزن اما با رشد 26 واحدی عدد 13 هزار و 576 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش 59 واحدی به عدد 82 هزار و 887 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 39 واحدی به عدد 51 هزار و 840 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 508 واحد کاهش، به عدد 165 هزار و 905 واحد دست یافت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر نه چندان محسوسی روی عدد 789 واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 67 واحد، بانک ملت با 31 واحد و سرمایه گذاری سایپا با 26 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 34 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 25 واحد و ماشین سازی اراک با 19 واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 154 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 676 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 52 هزار و 933 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت های سرمایه گذاری مس سرچشمه، پتروشیمی فجر، پتروشیمی شازند، کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی، گروه دارویی البرز، صنایع شیمیایی فارس، سرمایه گذاری سایپا، حق تقدم خرید سهام بیمه نوین از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت های فنرسازی زر، حق تقدم خرید سهام بین المللی محصولات پارس متوقف شدند.

امروز همچنین 99.97 درصد سهام کنترلی شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد به قمیت پایه هر سهم 1060 تومان روی میز فروش فرابورس قرار گرفت.

به گزارش فارس امروز،معاملات انتقادی در نماد حق تقدم استفاده نشده بانک آینده با جابجایی 159 میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان ادامه یافت.

در نماد معاملاتی صنایع دریایی ایران اما امروز اندکی بیش از 25 میلیون سهم به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان کد به کد شد.

امروز از معاملات کد به کد حقوقی ها اگرچه خبری نبود اما بازار سهام با نگرانی از کاهش افت شدید حجم و ارزش معاملات سهام علی رغم آنکه کار خود را صبح امروز در مداری مثبت آغاز کرد ، اما نتوانست در برابر فروشندگان نگران سهام در اغلب گروه های پیشرو طاقت بیاورد.

امروز در بازار سهام اگرچه در شکل گیری صف های فروش خبری نبود اما بازارگردانی سهام در کنار حجم اندکی معاملات بازار روندی متعادل اما رو به منفی را در گروه های پیشرو به نمایش گذاشت.

امروز بازار در گروه خودرویی ها شاهد درجا زدن قیمت سهام با غلبه عرضه بر تقاضای سهام بود هرچند که روندی متعادل را در اغلب نمادهای معاملاتی پیشرو این گروه به نظاره نشسته بود.

بازار سهام که پس از اجرای برجام پایان رکود 2.5 ساله خود را جشن گرفته بود این روزها خسته از معاملات درون گروهی و کد به کد برخی حقوقی ها در شرایطی قرار گرفته که نه راه پس برای آن باقی مانده و نه راه پیش؛ در چنین وضعیتی کلیت بازار سهام در شرایط انتظار، رخوت و فقر نقدینگی تا زمان افزایش اطمینان از تحقق واقعیت های عملیاتی شرکت ها در میان مدت به سر می برد.

امروز عملیات بازارگردانی سهام از طریق نمادهای معاملاتی ملی صنایع مس ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه و پالایش نفت بندرعباس به کمک شاخص کل بورس آمد تا این نماگر را در برابر حمایت های جدید آن حفظ کند، هرچند که بازار از الگوی چارتی مشخصی تبعیت نمی کند، اما با این حال روند بازار نشان می دهد که در برابر عرضه های شدید تمایلی برای سقوط آزاد قیمت سهام وجود ندارد.

آنچه مسلم است بازار سهام به عنوان بازتاب دهنده شرایط اقتصادی و کسب و کار حاکی از اوضاع کنونی صنایع کشور داشته که در شرایط رکود فعلی به دنبال دست آویزی برای حفظ خود هستند.

از منظر کارشناسان بازار سهام هم اکنون نیازمند انگیزه و حمایت به منظور از دست رفتن اعتماد شکل گرفته بازار پس از اجرایی شدن توافق برجام دارد. بازاری که حتی نوسانگیران را نیز به فردای تالار شیشه ای بی اطمینان کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید