112921

بازارهای صادراتی سیمان ایران

دنیای معدن -بازار افریقا بیشترین تقاضا و مصرف سیمان را دارد. به دلیل اینکه ۴۵ درصد قیمت تمام شده سیمان به حمل‌ونقل اختصاص دارد اگر بتوان درباره یارانه حمل‌ونقل با دولت هماهنگی لازم را انجام دهیم بازار صادراتی خود را به سمت کشور افریقا خواهیم برد.

در نشستی که با مسئولان برگزار شد درخواست شد بخشی از هزینه حمل‌ونقل را دولت متقبل شود تا صادرات سیمان به بازار افریقا نیز پا بگیرد. می‌توان گفت که کنیا، اتیوپی، غنا و شمال افریقا بازارهایی هستند که درصد مصرف سیمان آن به نسبت تولید بیشتر است علاوه بر این میانمار و فیلیپین نیز بازارهای خوبی برای صادرات سیمان ایران هستند. برخی از واحدهای تولیدی نیز به کشور بنگلادش سیمان صادر می‌کنند اما با توجه به سهم ۷۰ درصدی عراق، هنوز این کشورها نتوانستند خلأ این ظرفیت را تکمیل کنند.

درحال حاضر به مصر و تانزانیا سیمان صادر می‌شود اما با توجه به سهم حمل‌ونقل صادرات سیمان امکان صادرات به کشورهایی که هزینه حمل‌ونقل آن زیاد است، وجود ندارد. البته محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهوری در یکی از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرده که ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای یارانه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی اختصاص یافته که درصورت تحقق این امر به سیمانی‌ها در جهت گسترش بازارهای صادراتی به سایر کشورها نیز کمک بسیاری خواهد شد. به طور متوسط ۵/۱ تا ۲ درصد رشد تقاضا در جهان افزایش پیدا کرده که عمده آن مربوط به کشورهای افریقایی است. بنابراین این رشد فرصت مناسبی برای صادرات سیمان ایران است. درواقع به ازای هر تقاضای جدید ظرفیت تولید افزایش پیدا کرده، امکان اشتغال بیشتر شده و در سایر دستگاه‌های وابسته به این صنعت نیز رونق ایجاد می‌شود.

مرتضی لطفی/ مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید