112919

اشتغال بومی در گرو واحدهای معدنی

دنیای معدن -مطالعات انجام‌شده درباره اهمیت معادن نشان می‌دهد که به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری هزینه در اکتشاف مواد معدنی، حداقل ارزش‌افزوده‌ای بیش از ۲/۸دلار در این بخش به همراه خواهد داشت و به ازای یک اشتغال مستقیم در حوزه معدن به‌طور میانگین برای ۲/۳ نفر اشتغالزایی غیرمستقیم خواهد کرد.

براساس آخرین اطلاعات سازمان زمین‌شناسی کل کشور و با توجه به ۶۸ ماده شناخته‌شده و۶۰میلیارد تن منابع معدنی شناسایی‌شده و تنوع بالای مواد معدنی در ایران، موقعیت استراتژیک موجود، فرصتی بی‌بدیل برای رشد و توسعه پایدار و اشتغالزایی کشور مهیا خواهد کرد؛ فرصتی که می‌تواند با حمایت از واحدهای تولیدی صنایع معدنی محقق شود. معدن و صنایع معدنی در کشور ما جزو مزیت‌های نسبی به‌شمار می‌رود که در کنار نیروی انسانی و مواد اولیه می‌توانند سهم مهمی را در اشتغالزایی داشته باشند.

با توجه به اینکه معادن در کشور ما در سراسر ایران و در استان‌های مختلف پراکندگی دارند، هر یک به نوعی می‌توانند در اشتغالزایی مناطق بومی نقش مهمی را برعهده بگیرند. به همین دلیل فعالیت معادن و به تبع آن فعال کردن واحدهای صنایع معدنی در آن مناطق می‌تواند نقش بسیار اساسی در اشتغالزایی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد و سبب بکارگیری نیروی انسانی و بومی منطقه شود. به این ترتیب علاوه‌بر ایجاد تحول در اقتصاد بومی منطقه به رشد و توسعه اقتصادی کشور نیز کمک کند. البته با توجه به رکود سال‌های گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی معدنی نیمه‌تعطیل شده‌اند یا به تعطیلی کامل کشیده شده‌اند. بازگشایی این واحدهای تعطیل به چرخه اقتصاد به‌نوبه خود می‌تواند سهم مهمی در اشتغالزایی در منطقه بومی و چرخه اقتصادی داشته باشد. البته برخی از کارشناسان معتقدند، افزایش اشتغال در سایه توسعه اقتصاد معدنی و با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی امکانپذیر خواهد شد. اما حمایت دولت و بانک‌های مختلف در داخل نیز در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

سارا اصغری / روزنامه‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید