112908

کج سلیقگی ها موجب فعالیت معادن در اطراف دژ اسپهبد شد

فرماندار سوادکوه گفت: نبود مدیریت شایسته، قوانین صحیح، کج سلیقگی ها و عوامل دیگر باعث انجام اقداماتی مانند فعالیت معادن در اطراف دژ اسپهبد خورشید شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، عبدالجواد توحیدی، فرماندار سوادکوه با تأکید بر این که غار دژ اسپهبد خورشید یکی از اصلی ترین، باارزش ترین و قابل توجه ترین مجموعه های تاریخی استان مازندران و یکی از منحصر به فردترین ظرفیت های گردشگری سوادکوه است، گفت: گردشگری به عنوان یک از محورهای توسعه سوادکوه در کارگروهی که به منظور ارتقاء ظرفیت های گردشگری منطقه تشکیل شد، مطرح شده است .

ارتقاء گردشگری سواد کوه

او با بیان اینکه بودجه ای برای ارتقای گردشگری سوادکوه از پیش تعیین نشده است، بیان کرد: در بودجه سال ۹۵ مبلغی به این امر اختصاص یافت .

توحیدی با بیان اینکه برای معرفی ایران باید از ظرفیت های گردشگری مناطق مختلف استفاده کرد، افزود: سالانه ۱۰ میلیون مسافر از جاده سوادکوه عبور و هزاران گردشگر از مناطقی مانند دژ اسپهبد خورشید، پل ورسک، قلعه کنگلو و برج لاجیم دیدن می کنند که در آینده از همه ی این ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد .

او با بیان اینکه فعالیت هایی برای ترویج بوم گردی در این منطقه در حال شکل گیری است، گفت: مسافری که از اینجا می گذرد، تنها زباله و ترافیک تولید می کند و گردشگری این منطقه را تضمین نمی کند، بلکه باید با ایجاد شرایط مناسب، زمان ماندن در شهرستان سوادکوه افزایش یابد .

فرماندار سوادکوه گفت: امسال نمایشگاه سیمای شهرستان سوادکوه برپا و با استقبال خوبی هم همراه شد، به نحوی که در ۱۵ روزایام عید ۲۳۰ هزار نفر بازدید کننده داشت.

ساماندهی خانه های روستایی

توحیدی افزود: به منظور ارتقاء گردشگری در شهرستان، خانه های مسافر را در روستاها ساماندهی می کنیم؛ به نحوی که با مجوز دهیاری ها، خانواده ها در سکونت گاه هایی که در اختیارشان گذاشته می شود، امنیت داشته باشند .

او بیان کرد: از ۲۵۵ هزار و ۶۰۰ نفر که ایام عید در سوادکوه شب اسکان داشتند، ۱۰۰هزار نفر در روستاها مستقر شدند.

وی نبود مدیریت شایسته، قوانین صحیح، کج سلیقگی ها و... را دلیل انجام اقداماتی نظیر فعالیت معادن در اطراف یک اثر منحصر به فرد تاریخی عنوان کرد و گفت: شاید در نحوه فعالیت این معادن به ظاهر قوانین حریم های قانونی هم رعایت شده باشد، ولی در برخی از موارد شاید لازم باشد که اجازه ندهیم چهره اثر هم مخدوش شود .

فرماندار سواد کوه با بیان اینکه شخصا و به صورت جدی پیگیر توقف فعالیت های آسیب رسان به دژ اسپهبد هستم، گفت: با توجه به شرایط موجود نمی توانیم چکشی عمل کنیم، ولی بهتر است کارها را تسریع کنیم، چون نمی خواهیم با یک حرکت شتابزده عده ای کارگر ساده را بیکار کنیم، به همین دلیل در چارچوب قانون این موضوع را در اولویت کاری قرار می دهیم.

او اضافه کرد: براساس تصمیمی که گرفته شده به عنوان نخستین گام، دیگر مجوز راه اندازی هیچ معدن شن و ماسه ای در محدوده خطیر کوه صادر نمی شود و در مراحل بعد اطراف محوطه اسپهبد خورشید ساماندهی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید