112656

15 معدن تعطیل به چرخه استخراج و تولید باز می گردد

دنیای معدن - امسال 15 معدن تعطیل استان چهارمحال و بختیاری، فعال و به چرخه استخراج و تولید مواد معدنی باز می گردد.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان این مطلب گفت: از 183 معدن موجود در این استان، 90 واحد آن طی سال های گذشته تعطیل شد که امسال برای راه اندازی و فعال سازی 15 واحد از این تعداد، 150 میلیارد ریال اعتبار اختصاص می یابد.
سید نعیم امامی، میزان سرمایه گذاری انجام شده در معادن چهارمحال و بختیاری را 650 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: سالانه حدود 7 و نیم میلیون تن مواد معدنی شامل سنگ های تزئینی، سنگ لاشه، سنگ گچ، سیلیس، خاک نسوز و مواد اولیه تولید سیمان از این معادن استخراج می شود.
وی افزود: یک هزار و 560 نفر نیز به صورت مستقیم در بخش معدن استان مشغول فعالیت هستند.
امامی گفت: امسال 5 معدن در محدوده بقعه امامزاده حمزه علی (ع) بلداجی در شهرستان بروجن با 72 نفر اشتغال و 2 معدن در جونقان شهرستان فارسان با 84 نفر اشتغال راه اندازی می شود.
وی، با اشاره به انجام مطالعات زمین شناسی و شناسایی کانسارهای فلزی از جمله روی، سرب و مس در سطح یک هزار و 300 کیلومتر از محدوده شمال چهارمحال و بختیاری، افزود: امسال نیز 10 هزار کیلومتر اکتشاف ماهواره ای با هدف شناسایی استعدادهای معدنی در استان صورت خواهد گرفت.
امامی همچنین گفت: اجرای طرح ژئوتوریسم هم در استان آغاز شده است و به زودی 2 ژئوپارک به نام های نازی و دشت ارمند به مردم معرفی می شود.
گفتنی است: ژئوتوریسم یا زمین گردشگری (Geotourism)، گردشگری همراه با بررسی جاذبه های زمین شناسی، معدنی و اشکال ناهمواری های زمین است.
متخصصان و کارشناسان زمین شناسی و ژئومورفولوژی و همچنین گردشگران عادی و علاقمندان به طبیعت، مخاطبان ژئوتوریسم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید