112005

دریاچه قم، فرصتی برای سرمایه‌گذاری

دنیای معدن -از سال ۹۴ با توجه به نگاه دولت و سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی که نگاهی درون‌زا دارد، بخش معدن به‌عنوان جایگزین نفت و یکی از ظرفیت‌های اجرای این سیاست‌ها مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گرفته که در این زمینه برنامه‌های مهمی در حوزه معدن در استان قم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدبیر شده که در دست اقدام است؛ ازجمله می‌توان به مدیریت دریاچه نمک قم براساس مصوبه دولت اشاره کرد.

معادن بسیاری در دریاچه قم به شکل پیش‌فرض وجود دارند که در صورت استحصال می‌توانند ارزش‌افزوده بالایی را برای این دریاچه به ارمغان بیاورند.
این مواد معدنی شامل منیزیم، کلریدسدیم، پتاسیم و املاح معدنی است. ارزش تخمینی که برای این دریاچه در نظر گرفته شده، مبلغی افزون بر ۲۰ میلیارد دلار است.
البته مشکلاتی بر سر راه این دریاچه قرار دارد که مانع از رسیدن به ارزش نهایی آن می‌شود.
از جمله این مشکلات می‌توان به راه دسترسی به دریاچه اشاره کرد، چراکه راهی که از طریق جاده برای دسترسی ایجاد شده از زیرساخت‌های اولیه مورد نیاز به این منظور برخوردار نیست، در حالی که در صورت آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تامین مالی و حل مشکل نقدینگی آن، دریاچه نمک قم یک فرصت برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.
با نگاه ویژه‌ای که در استان به دریاچه شده است، قصد داریم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان را افزایش دهیم تا زمینه اشتغالزایی بیشتری را در استان فراهم کنیم.
البته یکی از بحث‌هایی که استان پیگیری کرد، مشکلات راه دسترسی به دریاچه بود که در این زمینه اقدامات لازم انجام شده است.
از سوی دیگر نیز بحث جذب سرمایه‌گذار است که ما از ایمیدرو انتظار مساعدت در این زمینه داریم. بحث جذب سرمایه‌گذاری خارجی به استان واگذار شده است، البته هنوز نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذاری که بتواند از دریاچه املاح معدنی استحصال کند را جذب کنیم.

احمد ذاکری - رییس صنعت، معدن و تجارت قم

دیدگاهتان را بنویسید