111894

مداخله دولت ها در قیمت سنگ آهن وحشتناک است

دنیای معدن - سنگ آهن به عنوان یکی از محصولات مهم و عمده معدنی کشور در شرایط خاصی قرار دارد که دبیر انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن معتقد است دخالت دولت ها به عنوان تنظیم بازار این محصول به کل بازار صدمه می زند.

علیرضا سیاسی راد امروز - دوشنبه - در سیزدهمین همایش علمی دانشجویی مهندسی معدن که در محل دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با بیان این که یکی از پیش شرط های رشد کشورهای در حال توسعه پذیرفتن بازار آزاد است، اظهار کرد: پذیرفتن رویکرد بازار آزاد یکی از پنج فاکتور پیشرفت در کشورهای توسعه یافته است. در حالی که در کشور ما دخالت دولت در برخی حوزه ها بیش از حد زیاد است؛ به گونه ای که مداخله دولت ها در حوزه سنگ آهن وحشتناک است و در صورتی که قصد ایجاد ثبات و افزایش بهره وری این بازار را دارد، باید دخالت های خود را در تعیین قیمت متوقف کند.

وی با اشاره به این که تشخیص قیمت برعهده بازار است، ادامه داد: این بازار است که باید تشخیص دهد نرخ کالا به چه سمت وسویی میل کند نه سیاست های دستوری دولتی. ضمن این که دخالت دولت به عنوان تنظیم قیمت و نرخ گذاری به سود یک حوزه خاص به دیگر حوزه ها فشار مضاعف وارد می کند.

دبیر انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن در ادامه با بیان این که برای هرگونه ارزیابی اقتصادی اول باید شرایط موجود را به طور صحیح درک کرد، ادامه داد: در سال های اخیر کشور با دو دوره اقتصادی مربوط به تحریم ها روبرو بود اول زمان اجرای تحریم های ظالمانه که ارزیابی درستی در آن شرایط از طرف مسئولان ارائه نشد و در حالی که تاثیرات آن به صورت واضح برروی اقتصاد و رشد اقتصادی مشخص بود، برخی آدرس غلطی از شرایط اقتصادی کشور ارائه می کردند که موجب گمراهی صنعتگران و فعالان اقتصادی می شد.

سیاسی راد افزود: دوره دوم دوره پسابرجام است که در این دوران هم باید در نظر داشت حتی در صورتی که تمام تحریم ها به طور کامل رفع شود تازه به دوره قبل از تحریم ها با همان مختصات اقتصادی و با همان اشکالات ساختاری و اداری خواهیم رسید که نمی توان بدون اصلاح آن ساختار انتظار معجزه در وضعیت اقتصادی داشت.

وی با اشاره به این که کشورهای در حال توسعه ای که به رشد اقتصادی و وضعیت نسبتا پایدار رسیده اند، پنج عامل مشترک دارند، گفت: اولین عامل کیفیت مدیریت دولتی و وفاداری نظام سیاسی و دولت نسبت به رشد اقتصادی است که توسعه کسب وکار خصوصی، تامین زیرساخت ها و ایجاد بستر مناسب از قوانین و مقررات جهت تسهیل در فرآیندهای اقتصادی از جمله ملزوماتی است که باید در این مورد باید لحاظ شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن با اشاره به این که در ایجاد رشد اقتصادی ثبات سیاست گذاری ها بسیار ضروری است و بدون فراهم آوردن زیرساخت ها امکان آن وجود ندارد، ادامه داد: صادرات مواد معدنی ما هفت میلیارد دلار است که دو میلیارد دلار آن مربوط به حوزه سنگ آهن است و این محصول موثر پاشنه آشیل معدنی به شمار می رود؛ به گونه ای که به محض آنکه صحبت از سنگ آهن و صادرات آن می باشد فورا ما را متهم به خام فروشی می کنند.

سیاسی راد در ادامه با بیان این که تولید در مقیاس جهانی، حفظ ارتباط با دنیا از اهمیت اساسی در توسعه برخوردار است، اظهار کرد: انتقال فناوری و به روزرسانی تکنولوژی ارمغان مهمی است که حفظ ارتباط با جهان با خود خواهد آورد، در حالی که به دست آوردن این امتیازات به صورت تجربی بسیار هزینه بر است.

این فعال حوزه معدن با تاکید بر این که ثبات فاکتورهای اقتصاد کلان یکی از عوامل رشد اقتصادی است، بیان کرد: تثبیت نرخ تورم و قابل پیش بینی کردن نرخ ارز دستاورد بسیار مهم دولت بوده است که برای فعالین بخش خصوصی بسیار ارزشمند است.

معدن نقشی غیرقابل تصور در توسعه اقتصادی دارد

در ادامه این همایش رییس خانه معدن ایران با اشاره به اهمیت معدن در اقتصاد کشور گفت: سهم معدن در تولید ناخالص داخلی ناچیز است، اما تقویت این حوزه در توسعه فضای اقتصادی غیرقابل تصور است .

محمدرضا بهرامن در ادامه افزود: 21 درصد از صادرات سالانه کشور را محصولات معدنی تشکیل می دهد و حوزه معدن در برنامه ششم توسعه در اولویت دو قرار دارد که این نشان می دهد ما باید از این به بعد به جای بیان موقعیت و مشکلات، رویکرد نسخه نویسی داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که بسیاری از مبانی و بازارهای معدن در دوران تحریم ها از دست رفت، اظهار کرد: این که برخی مسئولان با جسارتی خاص می گویند تحریم ها تاثیر نداشته است اشتباه است و بالعکس بسیاری از مزیت ها و بازارها را در دوران تحریم های ظالمانه علیه کشورمان از دست دادیم.

رییس خانه معدن ایران افزود: موفقیت معدن در برنامه های چهارم و سوم توسعه نشان می دهد که هرجا معدن موفقیتی را ثبت کرده است نقش مدیریت در آن بسیار پررنگ بوده است و این در حالی است که امروز هم ما برای افزایش بهره وری و کسب توفیق در حوزه معدن نیاز به تقویت حوزه مدیریت در این زمینه داریم.

دیدگاهتان را بنویسید