111454

شاخص کل بورس 117 واحد رشد کرد

در پایان معاملات امروز بیش از 899 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش دو هزار و 455 میلیارد ریال در 66 هزار و 130 نوبت خرید و فروش شد.
نمادهای تاپیکو، وبملت، پارسان، شپنا، شبندر و تجارت امروز تاثیر مثبت بر شاخص داشت و سبب رشد آن شدند اما نماد کچاد با تاثیر منفی مانع افزایش بیشتر شاخص کل شد.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز مثبت بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 44 واحد، شاخص کل (هم وزن) 23 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 19 واحد، شتخص آزاد شناور 96 واحد، شاخص بازار اول 111 واحد و شاخص بازار دوم 79 واحد رشد افزایش یافت.
در معاملات امروز، نمادهای فراورده های نسوز پارس، تایدواتر خاورمیانه، فنرسازی زر و کنترل خوردگی تکین کو بیشترین رشد قیمت را داشتند، و نمادهای چینی ایران، حق تقدم بین المللی محصولات پارس، حق تقدم فولاد خوزستان، حق تقدم توریستی و رفاهی آبادگران و سایپا آذین نیز از بیشترین کاهش قیمت برخوردار بودند.

** افت این روزهای بازار نگران کننده نیست
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، «محمدعلی احمدزاده اصل» کارشناس بازار سرمایه، درباره چرایی رکود در این بازار گفت: یکی از مهمترین دلایل افت و تداوم رکود در بازار سرمایه برخلاف پیش بینی ها، فقدان تعادل بین انتظار سهامداران و عملکرد شرکت هاست.
وی تاکید کرد بین انتظارات آینده سهامداران و همچنین تحولات شرکت‌ها تعادل مناسبی ایجاد نشده است و افزود: البته انتظارات سهامداران برای تحول یک شبه در عملکرد شرکت ها نیز غیر منطقی است زیرا سال ها تحریم بین المللی، باعث ایجاد رکود سنگین بر صنایع و بنگاه های اقتصادی شده است و نباید منتظر بود این رکود و کمبود نقدینگی به سرعت برطرف شود.
این کارشناس بازار سرمایه رکود کنونی در بازارسرمایه را «مزمن» توصیف کرد و افزود: عملکرد شرکت های بورسی و پیش بینی های آنها نتوانسته است انتظار سهامداران را برآورده کند.
وی همچنین انتظار برای آغاز به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را یکی از ریسک های سیستماتیک بازار سرمایه دانست و ادامه داد: به نظر من افت این روزهای بازار نگران کننده نیست.
احمدزاده اصل یادآوری کرد با خروج اقتصاد از رکود، صنایع رونق می گیرند و به دنبال آن اقتصاد نیز با رشد و رونق روبرو می شود.
این کارشناس افزود: با رشد اقتصادی به طور قطع بازار سرمایه نیز رشد می کند و در روند صعودی پایدار و با ثباتی قرار می گیرد.
وی افزایش تمایل سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازارهای کشور ایران را یکی از دستاوردهای برجام دانست و افزود: رفت و آمد هیات‌های سرمایه‌گذاری خارجی به کشور می‌تواند نویدبخش آینده روشن در اقتصاد کشور باشد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد با وجود مذاکرات گسترده و فراوان با هیات های سرمایه گذار خارجی اما تاکنون آثار مثبت حاصل از تفاهمنامه‌ها و قراردادهای جدید در بودجه‌های برآوردی و گزارش‌های عملکردی شرکت‌ها دیده نشده است.
وی به سهامداران بازار سرمایه توصیه کرد با نگاه بلندمدت وارد بازار شوند و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از صنایع بورسی از طرح‌های بلندمدت پیروی نمی‌کنند، در نتیجه سرمایه‌گذاران نمی‌توانند آینده سهام موردنظرشان را پیش‌بینی کنند.
این کارشناس بازار سرمایه یادآوری کرد باید شرایطی فراهم شود که با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت چشم‌انداز صنایع مختلف برای سرمایه‌گذاران با شفافیت زیاد به تصویر کشیده شود.
احمدزاده اصل به ورود بازار سهام به فصل مجامع شرکت‌های بورسی اشاره کرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن شرکت ها در شرایط رکود اقتصادی، عملکردهای یک ساله آنها قابل قبول نیست، هرچند بیشتر آنها انحراف های اندکی از بودجه ها داشتند یا پیش بینی های خود را پوشش دادند اما انتظارات و خوش بینی های سهامداران را پاسخ ندادند.

دیدگاهتان را بنویسید