111139

اکتشاف و تجهیزات موضوع روز معدن

دنیای معدن -موضوع سرمایه‌گذاری خارجی حدود یک‌سال است در بخش دولتی و خصوصی مطرح شده و اینکه در صورتی که منبع سرمایه آن هم از خارج کشور وارد بخش معدن شود، در کدام حوزه ورود کرده تا این امر به نفع کشور بوده و به دنبال آن منجر به توسعه بخش معدن شود.

باید به این نکته توجه داشت که بخش معدن دارای حوزه‌ای اصلی به نام اکتشاف است که در سال‌های گذشته مغفول مانده و نه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و نه بخش خصوصی ورود چندانی به آن نداشته است. در بحث اکتشافات که نوعی سرمایه‌گذاری زیرساختی و مطالعات پایه برای بخش معدن به شمار می‌رود، نیازمند سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری لازم برای ورود تجهیزات اکتشافی هستیم. به عنوان مثال برای انجام اکتشافات دقیق نیازمند هلی‌کوپتر، تجهیزات مدرن اکتشاف و... هستیم. در کنار این موضوع نیاز به واردات فناوری جز مباحثی است که باید در دستور کار قرار گیرد. در سال‌های گذشته فناوری‌های جدیدی در حوزه اکتشاف ایجاد شده که به ایران نیامده، در نتیجه نیازمند واردات آنها به کشور هستیم. استفاده از فناوری و تجهیزات روز دنیا، سرمایه‌گذاری‌های آینده را نیز آسان می‌کند.
در واقع تکمیل تجهیزات مورد نیاز و دستیابی به فناوری‌های روز دنیا باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری پا به بخش معدن بگذارند، از سویی دیگر فعالان بخش معدن با اطلاعاتی کامل از ظرفیت‌های معدنی خود پای میز مذاکره می‌نشینند. این اتفاق می‌تواند بخش معدن را توسعه داده و باعث شود فعالان و سرمایه‌گذاران از ظرفیت‌های این بخش بیش از گذشته استفاده کنند. در صورتی که شرکت‌های صاحب نام در حوزه اکتشاف وارد ایران شده و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند، ارزش‌افزوده بسیاری را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف و ورود تجهیزات از مهم‌ترین مسائلی است که نباید از آن غافل ماند.

مهرداد اکبریان / عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران

دیدگاهتان را بنویسید