111138

مذاکره خصوصی‌های معدن با آلمانی‌ها برای انتقال دانش فنی

دنیای معدن -سمپوزیوم «راه‌حل‌های فناوریکی صنعت سیمان و معدن‌کاری در ایران» در هتل اوین برگزار شد.

در این برنامه که کارشناسان و صنعتگران فعال در حوزه معدن و سیمان از کشور آلمان و ایران حضور داشتند مباحث مختلف و روز دنیا درباره معدن و معدنکاری و همچنین فرآوری مواد معدنی مطرح شد. از نکات مهم و قابل توجه برای حضور هیات‌های خارجی در ایران انتقال دانش فنی و فرآوری مواد معدنی است که امروزه در دستور و برنامه کار معدن قرار گرفته است. فعالان حوزه خصوصی بخش معدن مدعی هستند توانمندی این حوزه برای در دست گرفتن عمده فعالیت‌های معدنی وجود دارد و می‌توان به آنها اعتماد کرد. گزارش خبرنگار صمت از این مراسم که روز گذشته برگزار شده را می‌خوانید.


ارائه پروژه‌ها و روش‌های معدنی و صنعتی
در این برنامه متخصصان آلمانی موضوعاتی درباره عملکرد و برنامه‌های خود در زمینه‌های مختلف همچون تاثیر خردمندانه و عقلانی بر قیمت و محیط‌زیست، تولید شن و ماسه با کیفیت بالا و فناوری استخراج( مخلوط کردن)، ابداع راهکارهای فرآوری مواد اولیه صنایع، همکاری ایران و آلمان در پروژه‌های شویش، غربالگری و گندله‌سازی، فناوری‌های غربالگری پیشرفته و راهکارهای «پردازش‌جور شده» برای معدن و فرآوری مواد معدنی ارائه کردند. همچنین در این سمپوزیوم، روش «اچ‌پی‌جی‌آر» در صنایع معدنی و بهینه‌سازی فرآوری مواد معدنی، سیستم‌های کنترل توربین صرفه‌جویانه راه‌حل‌های انتقال (جابه‌جایی) برای معدنکاری و مدیریت مواد، افزایش امکانات سوددهی در مدیریت انباشت مواد، فناوری انتقال موادمعدنی و ترابری آن در مسافت‌های طولانی مطرح شد.
محمدرضا بهرامن، رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران که سخنران این برنامه بود در ابتدا گزارشی از عملکرد بخش معدن و حوزه‌های فعال در این عرصه را ارائه کرد و گفت: خانه معدن ایران یک تشکل خصوصی است و اعضای اصلی آن همگی از شرکت‌های خصوصی و غیردولتی فعال در معادن و صنایع معدنی ایران هستند و بیش از ۸۵ از درصد فعالیت‌های بخش معدن کشور را هدایت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه معادن تامین‌کننده مواد اولیه صنایع در جهان است در ادامه گفت: وجود ذخایر معدنی سرشار در ایران مزیتی نسبی برای توسعه صنایع زیربنایی همچون فولاد، مس، سیمان، سرب و روی، کاشی و سرامیک و سنگ‌های تزئینی و... دارد. ذخایر غنی سنگ‌آهن، مس، زغال‌سنگ، سنگ آهک، سنگ‌های تزئینی و... در کنار منابع عظیم نفت و گاز، ایران را در زمره کشورهای دارای مواد اولیه غنی برای توسعه صنعتی و رشد اقتصادی قرار می‌دهد.


رسیدن به هدف تولید ۵۷۰ میلیون تن
بهرامن بر این باور است که با در نظر گرفتن معیارهای معمول در جهان، ایران حداقل در شرایط فعلی باید یک‌درصد ذخایر شناخته شده را تولید کند. بنابراین باید ظرفیت تولید معادن خود را از ۳۷۰میلیون تن فعلی به ۵۷۰ میلیون تن در سال برساند.
وی گفت: در سال ۲۰۱۷م موضوعی که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور تعریف شده افزایش تولید مواد معدنی است و دستیابی به این ظرفیت، افزایش قابل توجه سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی را به دنبال خواهد داشت. که علاوه بر عزم ملی و نگاه توسعه‌ای بلندمدت نیازمند سرمایه‌گذاری در تامین تجهیزات با فناوری‌های نوین در جهان است.
رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران افزود: توسعه آینده بخش معدن کشور در شرایط کنونی نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است تا علاوه بر تامین منابع مالی برای فعالیت‌های این بخش صنعت نقشی اساسی در انتقال فناوری‌های نوین و جایگزین تجهیزات بروز و دستیابی به بازارهای جهانی را از طریق بخش خصوصی خلاق کشور داشته باشد. در این میان ایران نیز با داشتن افراد متخصص، تحصیلکرده و منابع انرژی زیرزمینی بالا می‌تواند با آلمان همکاری خوب و بلندمدت داشته باشد.
به گفته بهرامن اکنون صنایع و شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند در خط مقدم همکاری و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین‌المللی حضور موثری داشته باشند، به همین دلیل، تمایل کشور آلمان برای همکاری صنعتی، تجاری و اقتصادی با ایران، نه فقط در صنایع بزرگ، بلکه در صنایع کوچک و متوسط نیز هست.


بهره‌گیری از دانش کارشناسان
رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران اظهار کرد: خانه معدن ایران و اعضای فعال آن آمادگی دارند تا با همکاری شرکت‌های بین‌المللی در زمینه تامین و تجهیز فناوری نوین مورد نیاز خود با هدف توسعه این بخش مهم اقتصادی در کشور همکاری نزدیک داشته باشند.
بهرامن هدف از ایجاد این تشکل را استفاده از تفکرات و توانایی‌های فعالان و کارشناسان بخش خصوصی صنعت معدنکاری در کشور ایران دانست و افزود: در این زمینه خانه معدن ایران با دولت در تهیه و تدوین لوایح، قوانین و مقررات مرتبط با مواد معدنی، فرآوری صنایع معدنی همکاری بسیار نزدیکی به‌عنوان یک مشاور در صنعت معدنکاری کشور بر عهده دارد.
به گفته وی نکته قابل تعمق درباره معادن، آن است که این ثروت‌ها به طور مساوی در سرزمین‌های مختلف قرار نگرفته و خوشبختانه ایران در این تقسیم نعمت، سهم بیشتری برده که شامل ذخایر عظیم نفت و گاز همراه با بیش از ۶۸ ماده معدنی است.
بهرامن اظهار کرد: نیمه دوم قرن بیستم میلادی شاهد توسعه بخش صنعت ایران مبتنی بر درآمدهای عظیم نفتی بوده است. گرچه پیوستگی این درآمدها باعث اقتصادی نفت‌محور در کشور شده اما بخش معدنی کشور نیز از این شکوفایی عظیم اقتصادی بی‌نصیب نمانده است. حال با توجه به گستردگی ایران، تاکنون عملیات اکتشافی فقط در ۲۰ درصد مناطق انجام شده اما تنها تا عمق متوسط ۱۵۰ متری از سطح تکمیل شده است.
به گفته بهرامن به دنبال اصلاحات اقتصادی بعد از ۱۹۸۷م در ایران در ۲ دهه گذشته که منجر به خصوصی‌سازی در بخش‌های مختلف شد نقش بخش خصوصی ایران در دستیابی به توسعه پایدار پررنگ‌تر شد؛ در این میان خانه معدن ایران نیز تلاش گسترده‌ای را برای اصلاح قانون معدن ایران آغاز کرد و در سال ۱۹۸۸م قانون جدید معدن ایران به سرانجام رسید که در آن، اجازه فعالیت بخش خصوصی و حتی سرمایه‌گذاران خارجی را در زمینه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد مختلف معدنی به جز کانی‌های پرتوزا را با داشتن۱۰۰درصد سهام متعلق به خود فراهم می‌آورد.
وی افزود: اقدامات یاد شده، سبب شده تا در حال حاضر ۹۵درصد فعالیت‌های معدنی از جمله معادن طلا، سرب ـ‌روی، و مس کشور در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و زمینه برای در اختیارگرفتن بقیه فعالیت‌ها نیز فراهم می‌شود.


توانمندی بالای بخش خصوصی
رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران به دوران تحریم اشاره کرد و گفت: در۲۰ سال گذشته با وجود تمامی شرایط نامطلوب ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، تنها بخشی از اقتصاد ایران که در برنامه توسعه‌ای کشور از سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵م عملکردی فراتر از پیش‌بینی‌ها را ثبت کرده، بخش معدن است. به طوری‌که میزان استخراج در مدت مشابه از ۱۵۶میلیون تن به بیش از ۳۷۰میلیون تن رسیده است.
وی افزود: رشد پایدار صنعت سیمان کشور که صنعتی استراتژی و زیربنایی به شمار می‌آید به نحوی که از ۳۲میلیون تن در سال ۲۰۰۴م به بیش از ۶۰میلیون تن در سال ۲۰۱۵م، افزایش داشته است. در واقع بخش خصوصی فعال در صنعت معدنکاری ایران، امروز از توانمندی به نسبت بالایی برخوردار بوده و آمادگی آن را دارد تا در تمام زمینه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری با سرمایه‌گذاران خارجی وارد همکاری شده و نسبت به ارتقای فناوری با هدف کسب بازارهای جدید برای تولیدات خود در هر زمینه مشارکت داشته باشند. رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران به قانون معادن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قانون معادن ایران، به تمام سرمایه‌گذاران خارجی این اجازه را می‌دهد تا سهم سرمایه خود را در این صنعت از اکتشاف، استخراج و فرآوری تا ۱۰۰درصد داشته باشند، امروز شاهد حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در کنار بخش خصوصی در بخش معدن ایران هستیم.
وی به توانمندی صنعتی کشور آلمان اشاره کرد و گفت: با توجه به توانمندی و سابقه طولانی آن در صنعت معدنکاری همکاری با آنها راهکار خوبی برای ارتقای فناوری در صنعت معدنکاری ایران خواهد بود. رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران بحث کاهش ذخایر و نایابی دراز مدت مواد معدنی جهان را به عنوان یک معضل جهانی دانست که باعث به وجود آمدن ابهاماتی در روند آینده عرضه و تقاضای مواد معدنی شده است. از طرفی هزینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی تولید مواد معدنی نیز نگرانی‌هایی برای فعالان این صنعت به وجود آورده است. بنابراین رویارویی با این چالش‌ها، همکاری در سطح بین‌المللی را می‌طلبد.


افزایش بهره‌وری در معادن
رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران در حاشیه این برنامه نیز به خبرنگار اظهار کرد: تلاش خانه معدن ایران برای همکاری مشترک با کشورهای پیشرو در عرصه معدن و صنعت معدنکاری است. حال از آنجایی که کشور آلمان در زمینه فرآوری مواد معدنی به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو است قصد داریم تا در زمینه فرآوری مواد معدنی با آنها وارد مذاکره شده و از دانش فنی و فناوری‌های نوین آنها استفاده کنیم. در واقع انتقال دانش فنی و فناوری به ایران یکی از نیازهای اساسی و هم برای بالا بردن افزایش بهره‌وری در بخش معدن و صنایع وابسته به آن است.

دیدگاهتان را بنویسید