111137

بازار آتی سکه با 6 سررسید

دنیای معدن -سحر نمایشی: هفته جاری بازار معاملات آتی سکه بورس کالای ایران روزهای آرام و تقریبا مثبتی را تجربه کرد، روزهایی که توانست حجم معاملات را ناگهان به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهد تا این میزان را در مجموع سه روز اول این هفته به بیش از 34هزار قرارداد برساند.

بهبود روند تقاضا در بازار، قیمت‌های ارز و سکه نقدی را بالا نگه داشته است که این عامل در کنار تداوم جو روانی مثبت در میان فعالان بازار، از مهم‌ترین دلایل نوسانات در بازار قراردادهای آتی سکه طلا طی هفته جاری بود. هرچند این روند در دومین روز از هفته به دلیل کاهش حجم تقاضا معامله‌گران را با تردید مواجه کرده بود اما از روز دوشنبه با رشد 168 درصدی حجم معاملات جبران شد. طی این روزها بازارهای طلا و ارز قیمت‌هایی را ثبت کردند که نسبت به هفته قبل افزایش بیشتری را تجربه کرد، ضمن آنکه بهای برخی سکه‌های بازار قراردادهای آتی بورس کالا به‌خصوص در روز یکشنبه با بهای سکه نقدی برابری می‌کردند. نکته قابل‌توجه در معاملات آتی سکه بورس کالای ایران طی هفته جاری این بود که از روز دوشنبه بازار آتی شاهد روند متفاوت معاملات بود، به‌طوری که برای اولین‌بار این بازار با ورود موعد تحویل اسفند با 6 سررسید روی تابلوی معاملات نقش بست. این در شرایطی است که حجم معاملات آتی سکه از روز یکشنبه همین هفته مجددا افزایش یافت و 3 هزار قرارداد در روز یکشنبه به 10 هزار و 208 قرارداد در روز دوشنبه رسید. همچنین روز سه‌شنبه حجم معاملات به 11هزار و 846 قرارداد و ارزش آن به بیش از یک هزار و 307 میلیارد ریال رسید که نسبت به روز دوشنبه رشد 16 درصدی را تجربه کرد. یکی از کارشناسان بازار آتی سکه در رابطه با 6 سر‌رسیده شدن این بازار گفت: از این به بعد معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران با ۵ سررسید دنبال می‌شود اما در یک هفته نخست آغاز به کار یک قرارداد جدید، معاملات با ۶ سررسید دنبال می‌شود.

از سویی معاملات نقدی نیز طی هفته جاری با روند ملایم و مثبت قیمت رو‌به‌رو شد. احمد بیات افزود: با چشم‌انداز پیش‌رو در بازار جهانی طلا و با توجه به روند معاملات در هفته جاری و هفته پیش‌رو در بازار داخلی پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه به روند مثبت خود ادامه دهد هر‌چند که بازار آتی سکه به دلایل خاص نوع بازار و داشتن مکانیزم‌های مخصوص به خود، چندان از این نوسانات تاثیر نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید