110976

قدرت‌نمایی دلار در بازار طلا

دنیای معدن - دومین هفته ماه مه، با قدرت‌نمایی دلار در بازارهای جهانی طلا آغاز شد. دوشنبه، در حالی که عوامل افزایشی مهمی به نفع طلا کار می‌کردند،

رشد شاخص دلار خیلی زود روند بهای طلا را نزولی کرد. عواملی که دلار بر آنها غلبه کرد سقوط بازارهای سهام چین به کف 8 ماهه و رشد بهای نفت خام بود. البته در مورد چین این واقعیت را نیز باید در نظر داشت که شرایط نابسامان اقتصادی در این مصرف‌کننده عمده طلا، تقاضای فلز زرد را کاهش خواهد داد.

شاخص دلار هفته گذشته شاهد جهش اصلاحی بود، اما بعد از انتشار گزارش اشتغال‌زایی آمریکا در روز جمعه دوباره تحت‌فشار قرار گرفت. انتظار می‌رفت این شاخص که در پایان هفته اول از پنجمین ماه میلادی نزدیک 92 واحد بسته شد، در هفته جدید باز هم تحت‌تاثیر داده‌های بد از بازار کار آمریکا باشد اما بازار صبح دوشنبه دوباره با جهش اصلاحی روبه‌رو شد تا شاخص دلار پیرامون مرز 94 واحد نوسان کند. این روند، قیمت فلز زرد را نیز متاثر کرد. اونس طلا که هفته گذشته با وجود تمام افت‌و‌خیزها در نهایت با افتی اندک به قیمت 1288 دلار رسیده بود، در ساعات ابتدایی از اولین روز کاری هفته جدید دوباره تحت‌فشار قرار گرفت. این در حالی بود که افت بازارهای سهام چین و رشد قیمت نفت خام به نفع طلا عمل می‌کردند. البته عوامل افزایشی در مقاطعی توانستند روند را افزایشی کنند. قیمتی که تا ساعت 8دیشب به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1265 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز دوشنبه رقم خورده باشد.

روز جمعه اعلام شد که اقتصاد آمریکا در ماه آوریل 160 هزار شغل ایجاد کرده است. این در حالی بود که رقم مورد انتظار 203 هزار مورد شغل بود. این داده دلار را مستقیما تحت‌فشار گذاشت، اما کاهش احتمال دو بار افزایش نرخ‌های بهره در سال جاری میلادی نیز پول آمریکا را تضعیف کرد. با این همه دلار روز دوشنبه هم تعدیل فنی روند خود را تجربه کرد و هم شاهد توجه معامله‌گران بازار ارز به داده‌های مربوط به افزایش سطح دستمزدها شد. این داده‌ها نیز در گزارش روز جمعه موجود بودند، اما بازار با تاخیر به آنها توجه کرد.

همزمان با رشد دلار که طلا را تحت‌فشار گذاشت، بازار سهام چین به قعر 8 ماهه رفت. سرمایه‌گذاران آسیایی در واقع در نخستین روز کاری هفته آمار ضعیف تجارت چین که روز یکشنبه منتشر شد را هضم کردند. به گزارش آسوشیتدپرس، اُفت تجارت چین نشانه ضعف تقاضای داخلی و جهانی با وجود اقدامات محرک اقتصادی پکن است. صادرات چین در آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8/ 1 درصد و میزان واردات این کشور 9/ 10 درصد کاهش پیدا کرد. میزان صادرات چین از ابتدای امسال تاکنون 7/ 7 درصد کاهش داشته است. به این ترتیب، بازارهای سهام چین که روز جمعه به شدت تحت‌فشار بودند،‌ روز دوشنبه نیز شاهد افت شاخص‌ها شدند. مهم‌ترین دلیل این افت ناامیدی سرمایه‌گذاران به احیای دومین اقتصاد بزرگ جهان است. این وضعیت دیگر بازارهای آسیایی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. البته بورس‌های آسیایی از گزارش روز جمعه دولت آمریکا نیز تاثیر پذیرفتند. با این همه، بخشی از بازارهای جهانی سهام روز دوشنبه رشد کردند. روز گذشته بهای نفت خام نیز با رشد روبه‌رو شد؛ چراکه آتش‌سوزی گسترده در کانادا و برکناری وزیر نفت عربستان بازار انرژی را تحت‌تاثیر قرار داده است.

روز گذشته رشد شاخص دلار عوامل افزایشی بازار را خنثی کرد، اما هنوز تا پایان هفته ساعات کاری زیادی مانده است. افت صبح دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که نظرسنجی‌ها پیش از آغاز هفته جدید کاری نشان‌دهنده خوش‌بینی بخش قابل‌توجهی از حاضران و ناظران بازار به روند کوتاه‌مدت طلا بود. در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 660 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 418 نفر معادل 63 درصد، افزایش و 159 نفر معادل 24 درصد پاسخ دهندگان، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از روز دوشنبه آغاز شد، پیش‌بینی کرده‌اند. 83 نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان حرفه‌ای نیز 16 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 9 نفر معادل 56 درصد، افزایش و 5 نفر معادل 31 درصد کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. دو نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید