110601

صنعت "سیمان" ایران در معرض بحران جدی است

دنیای معدن - عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور معتقد است، اگر رکود حاکم بر ساخت و ساز مسکن رفع نشود و موانع صادرات به عراق نیز برداشته نشود، صنعت سیمان ایران دچار بحران جدی خواهد شد.

شهریار گراوندی منطقه کرمانشاه، با اعلام اینکه کاهش صادرات سیمان ایران به عراق از مدت ها قبل آغاز شده، دلیل آن را تعرفه های سنگینی دانست که طرف عراقی خصوصا در سال جدید برای واردات سیمان از ایران وضع کرده است.

مدیرعامل سیمان سامان کرمانشاه با بیان اینکه روند افزایشی این تعرفه از دو سال گذشته آغاز شده، تاکید کرد: طرف عراقی سال گذشته تعرفه واردات سیمان به این کشور را از چهار دلار برای هر تن به 13 دلار برای هر تن رساند و امسال نیز پس از چند مرحله افزایش به 72 دلار برای هر تن رسیده است.

به گفته گراوندی با این رقم یعنی عملا صادرات سیمان به عراق منتفی شده و امکانپذیر نیست.

وی یادآوری کرد: البته اقلیم کردستان عراق هنوز از این قوانین تبعیت نکرده و ما صادرات به این بخش را داریم، اما بعید نیست که در آینده کردستان هم از این قوانین و تعرفه ها تبعیت کند.

عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور معتقد است، اگرچه کشور عراق حق دارد قوانینی برای حمایت از تولید داخلی وضع کند، اما با توجه به مناسباتی که با ایران دارد بهتر بود این روند تدریجی و با اطلاع قبلی انجام می شد تا به صنایع سیمان شوک وارد نشود.

گراوندی با اشاره به اینکه در این شرایط دولت باید پای کار بیاید و رایزنی کند تا تصمیم دولت عراق تدریجی اجرا شود، عنوان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، صنایع سیمان ما فرصت پیدا می کنند بازارهای جایگزینی را پیدا کنند.

وی کشورهای حاشیه خلیج فارس و آفریقایی را از جمله بازارهایی دانست که می توانند جایگزین عراق برای صادرات سیمان ایران شوند و بیان کرد: البته با توجه به بعد مسافت و هزینه زیاد حمل و نقل دریایی، ورود به این بازارها حداقل در سال 95 ممکن نیست.

مدیرعامل سیمان سامان کرمانشاه، سیمان را یکی از اقلام بزرگ و با ارزش صادرات ایران دانست که سال گذشته 10 میلیون تن از سیمان کشور به عراق صادر شده است.

به گفته این صادرکننده، با ادامه این روند صنایع سیمان کشور با خطر تعطیلی جدی رو به رو می شوند، چون در داخل کشور هم به دلیل رکود ساخت و ساز ظرفیت مصرف کاهش یافته است.

گراوندی افزود: اکنون 72 واحد تولید سیمان خاکستری در کشور فعال است که ظرفیت تولید سالانه 80 میلیون تن سیمان را دارند.

وی میزان مصرف داخلی کشور را 50 میلیون تن در سال دانست و تاکید کرد: سالانه حدود 30 میلیون تن سیمان مازاد بر مصرف در کشور تولید می شود.

عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: اگر رکود ساخت و ساز بازار مسکن داخل حل نشود و موانع صادرات به عراق نیز برداشته نشود، صنعت سیمان ایران دچار بحران جدی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید