110550

جایگاه متزلزل صادرات سیمان ایران به عراق

دنیای معدن -در چند روز اخیر سخنانی از سوی هیات وزیران عراق مبنی بر ممنوعیت صادرات سیمان به این کشورمطرح شده اما این خبر تازگی ندارد بلکه پیش تر نیز ابراهیم محمدرضازاده، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق به نقل از الدراجی، وزیر صنایع و معادن عراق گفت که هیات وزیران واردات سیمان را از ابتدای سال ۲۰۱۶میلادی ممنوع کرده است با این حال تا امروز صادرات سیمان به این کشور ادامه داشته اما به‌دلیل کاهش درآمدهای عراق و ناآرامی‌ها، روند کاهشی به خود گرفته است.

بازار عراق برای سیمانی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و بیشترین میزان سیمان نیز به این کشور صادر می‌شود بنابراین درصورتی که این بار ممنوعیت صادرات سیمان به عراق قطعیت پیدا کند وضعیت تولیدکنندگان سیمان کشور تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. به اعتقاد کارشناسان صنعت سیمان، درصورتی که این تصمیم جدی باشد تولیدکنندگان سیمان بازارهای دیگری از جمله کشورهای افریقایی، آسیای میانه، بنگلادش و سریلانکا را نیز دراختیار دارند و با حمایت بیشتر می‌توانند بازارهای صادراتی خود را گسترش دهند.


ممنوعیت واردات سیمان به عراق
سایت خبری فرات نیوز، ارگان خبری مجلس اعلای اسلامی عراق به نقل از یک منبع مطلع در هیات دولت عراق نوشت که هیات وزیران به منظور حمایت از تولید داخلی، واردات خارجی سیمان را به کشور ممنوع اعلام کرده است.
به گزارش ایرنا، این بیانیه تاکید کرده که تنها با موافقت نخست‌وزیر عراق، سیمان وارد این کشور می‌شود.
پیش‌تر مدیر فروش شرکت سیمان سامان‌غرب نیز گفته بود که حدود ۵۰ کارخانه ایرانی سالانه بین ۹ تا ۱۰میلیون تن سیمان به عراق صادر می‌کنند. دولت عراق در ۲ سال اخیر به منظور حمایت از تولید داخلی، تعرفه گمرکی بر سیمان ایرانی را از ۲ به ۱۰ دلار در هر تن رسانده بود. دولت عراق پیش‌تر نیز تصمیمی مبنی بر ممنوعیت واردات سیمان اتخاذ کرده بود که بعد از پیگیری و مذاکرات کشورهای صادرکننده سیمان به عراق، این مصوبه بعد از یک هفته برداشته شد.


خبری که هنوز قطعیت ندارد
انتشار این خبر درحالی مطرح می‌شود که معاون فنی و تولید انجمن تولیدکنندگان سیمان کشور در گفت‌وگو با صمت معتقد است ممنوعیت صادرات سیمان به کشور عراق هنوز قطعی نشده اما درباره این موضوع جلسه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است.
نادر غفاری تصریح کرد: بیشترین میزان صادرات سیمان ایران به عراق است زیرا به دلیل شرایط مکانی و باتوجه به نزدیکی کارخانه‌ها به مرزهای شهرهای غربی دسترسی ما به بازارهای عراق راحت‌تر است؛ از ممنوعیت صادرات سیمان به عراق اطمینان نداریم اما در صورتی که این خبر قطعی شود بازارهای دیگری برای صادرات سیمان دراختیار داریم. غفاری گفت: صادرات سیمان ایران فقط محدود به عراق نیست؛ درحال‌حاضر به غیر از عراق، به کشورهای افریقایی، آسیای میانه و افغانستان و البته بنگلادش نیز سیمان صادر کنیم. صادرات به بنگلادش با حمل‌ونقل دریایی به وسیله شرکت‌هایی که در جنوب کشور هستند مانند لامرد انجام می‌شود که نسبت به حمل‌ونقل زمینی هزینه کمتری دارد.
وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و کاهش میزان ساخت‌وسازها، شرایط برای تولیدکنندگان سیمان سخت بوده و مشکلات زیادی گریبانگیر این صنعت شده اما وضعیت این صنعت نسبت به ۳ ماه زمستان سال ۹۴ بهتر شده و ادامه این وضعیت بستگی به ابلاغ بودجه دولت و پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وسازها دارد.


صادرات ۵۰ درصدی به عراق
سیمان یکی از محصولات ترکیبی مواد معدنی، در سال‌های اخیر به دلیل رکود سنگین ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی در شرایط نامتعادل عرضه و تقاضا به سر می‌برد به گونه‌ای که عرضه بیش از تقاضا بوده و انگیزه تولیدکنندگان با کاهش میزان تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی کاهش یافته است.
مدیر بهره‌برداری سیمان فارس خوزستان نیز درباره خبر ممنوعیت صادرات سیمان به عراق به صمت گفت: ممنوعیت واردات سیمان به کشور عراق موضوع جدیدی نیست و از مدت‌ها قبل دولت عراق چنین تصمیمی را گرفته است.
محمد متشرع معتقد است واردات سیمان به شمال کشور عراق یعنی کردستان محدودیت چندانی نداشته اما افزایش تعرفه واردات سیمان به جنوب کشور عراق درواقع یک نوع ممنوعیت برای واردات سیمان به این کشور به شمار می‌رود. متشرع تصریح کرد: از مدت‌ها پیش میزان صادرات به عراق کاهش پیدا کرده و این روند کاهشی نیز به دلیل کاهش درآمدهای این کشور به دنبال کاهش قیمت نفت و وجود ناآرامی‌ها در این کشور بوده است.
وی ادامه داد: سال گذشته ۵۰ درصد صادرات سیمان ایران به عراق بوده که این موضوع وضعیت شرکت‌های تولیدکننده سیمان کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد با این وجود شرکت‌های تولیدکننده سیمان همواره باید به دنبال گسترش بازارهای صادراتی خود باشند و درصورتی که شرایط نقل و انتقال پول راحت‌تر شود می‌توان بازارهای بیشتری را در دست گرفت.
مدیر بهره‌برداری سیمان فارس خوزستان افزود: کشورهای افریقایی، حوزه دریای مدیترانه، سریلانکا، بنگلادش و یمن نیز بازار خوبی برای سیمان ایران است.
وی درباره وضعیت تولیدکنندگان سیمان کشور در سال جدید گفت: در شرایط کنونی نمی‌توان درباره این موضوع اظهارنظر کرد زیرا تعطیلات تا نیمه فروردین بوده و باید منتظر ماند تا بعد از اردیبهشت که ببینیم وضعیت این شرکت‌ها و بازار سیمان چگونه خواهد شد.


سخن آخر
صادرات سیمان به کشور عراق مدتی است که کاهش‌یافته و اصلی‌ترین علت افت تقاضای عراقی‌ها نسبت به خرید سیمان، کاهش بودجه این کشور به دلیل کاهش قیمت نفت عنوان می‌شود که به‌دنبال آن پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وسازها نیز کاهش یافته است از سویی نیز ناآرامی‌ها در این کشور منجر به کاهش صادرات سیمان شد، اما به گفته کارشناسان این صنعت خبر ممنوعیت صادرات به این کشور هنوز قطعیت پیدا نکرده و باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه این موضوع جدی است و سپس با ارائه راهکارهایی درصدد حل این مشکل برآمد.

دیدگاهتان را بنویسید