110259

ایران به جمع 8 کشور تولیدکننده شمش «آنتیموان» پیوست

دنیای معدن - ایران با بهره برداری از نخستین کارخانه تولید شمش آنتیموان در منطقه «سفیدآبه» استان سیستان و بلوچستان، به جمع هشت کشور تولیدکننده این شمش در جهان پیوست.

این کارخانه امروز (یکشنبه) با سرمایه گذاری 60 میلیارد ریالی با حضور مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره برداری رسید که امکان اشتغال 20 نفر را فراهم کرده و دارای 25 هزار تن ذخیره قطعی است.
خط تولید شمش آنتیموان سفیدابه با ظرفیت روزانه 1.5 تن سنگ ورودی و تولید 300 کیلوگرم شمش با عیار 99.96 است که پیش از این به صورت آزمایشی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (کرج) راه اندازی و از کانسنگ با عیار 15 درصد، شمش آنتیموان تولید شد.
اکنون ایران به هشت کشور چین، روسیه، بولیوی، استرالیا، آفریقای جنوبی، تاجیکستان، مکزیک و آمریکا پیوست که این فلز استراتژیک را تولید می کنند.
فلز آنتیموان در صنایع مختلف از جمله الکترونیکی، پتروشیمی، نساجی، باطری سازی، شیمیایی، داروسازی، رنگ و نیز ساخت آلیاژهای محکم در برابر خوردگی و فرسودگی استفاده می شود و در سال های اخیر به سبب رشد مصرف این فلز، قیمت آن افزایش داشته است.
ذخایر آنتیموان کشور در استان سیستان و بلوچستان متمرکز است که تاکنون 25 هزار تن ذخیره قطعی با عیار 16 درصد در این استان شناسایی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید