109458

آذربایجان‌غربی قطب سنگ‌های تزئینی است

دنیای معدن -استان آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های معدن‌خیز کشور به‌شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که این استان در تولید باریت، طلا، میکا و سنگ‌های تزئینی بیشترین تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر نیز ۴۰درصد کل تولید باریت کشور و ۱۲۰ تن از ۳۰۰ تن ذخیره طلای کشور را دارد. اما آنچه این استان را به‌عنوان یک قطب معرفی می‌کند، وجود سنگ‌های تزئینی در این استان است.
البته رکود چند سال اخیر به سنگ‌های تزئینی استان آذربایجان‌غربی نیز نفوذ کرده و در برخی از واحدها نیز سبب تعطیلی آنها شده است. کارشناسان این حوزه معتقدند برای خروج از این رکود باید علاوه بر افزایش کیفیت به‌دنبال بازارهای جدید بود.

ذخایر و تنوع معدنی آذربایجان‌غربی
آذربایجان‌غربی نه همپای کرمان یا یزد اما جزو یکی از استان‌های معدنی کشور محسوب می‌شود. در این‌باره جعفرصادق اسکندری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: استان آذربایجان‌غربی از نظر ذخایر و تنوع معدنی جزو ۵ استان کشور به‌شمار می‌رود. البته از نظر تنوع و نوع معادن خاصی که در استان وجود دارد حتی می‌توان این استان را در ردیف ۳ استان نخست کشور قرار داد. اسکندری با اشاره به نوع معادنی که در سطح استان وجود دارند، اظهار کرد: ذخایر این استان هم شامل کانی‌های فلزی و هم شامل کانی‌های غیرفلزی می‌شود که در کانی‌های فلزی مانند مس دارای ظرفیت‌های بالایی است. در زمینه سیلیس، کرومیت و سنگ‌آهن هم استان دارای ذخایر بالایی است. وی در ادامه افزود: استان آذربایجان‌غربی در دو کانی جزو سرآمدهای کشور است، یکی تیتان که بزرگترین معدن تیتان کشور با ذخایر و درصد خلوص بالا در ارومیه واقع شده و همچنین در زمینه طلا نیز بزرگترین معدن طلا در شهرستان تکاب قرار دارد که با عنوان طلای زرشوران زیر نظر ایمیدرو فعالیت می‌کند. میزان استخراج سالانه معادن استان ۱۴میلیون تن است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه معادن سنگ‌های تزئینی این استان، بیشترین تراکم و تنوع را در کشور داراست، خاطرنشان کرد: از سنگ‌های تزئینی استان می‌توان سنگ مرمر، مرمریت، گرانیک و... را نام برد که جزو سنگ‌های معروف و محدودی در کشور هستند که بیشتر در استان آذربایجان‌غربی یافت می‌شوند.


گام‌هایی برای سال ۹۵
اسکندری با اشاره به برنامه‌های سال ۹۵ در حوزه معادن استان عنوان کرد: استان آذربایجان‌غربی چون یک استان مرزی است و با ۳ کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان یا نخجوان هم‌مرز است، از نظر مواد معدنی و صنایع آن می‌تواند بازار بکری برای این استان به‌شمار رود. بنابراین برای فرآوری محصولات تولیدی هم به منظور بازار داخلی و هم برای صادرات به کشورهای منطقه، همسایه و حوزه خلیج‌فارس باید برنامه‌ریزی کرد. وی افزود: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صورت حضور در صنایع مختلف معدنی، باعث افزایش بهره‌وری و کشف بازارهای هدف خواهند شد. در حال حاضر قیمت تمام‌شده محصول یکی از دلایل اصلی حضور نداشتن ایران در بازار رقابتی است. حال اگر بتوانیم از کانال‌های رسمی نسبت به تامین اعتبار و بودجه اقدام کنیم به طور قطع بر حوزه تولید اثر گذاشته و با ایجاد چرخه کامل در تولید، به راحتی می‌توانیم محصولات را به بازار هدف صادر کنیم تا بازار داخلی نیز رونق بگیرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اقدام‌های در دست اجرا برای امسال گفت: امسال چند اقدام اساسی با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای ایجاد واحدهای فرآوری بزرگ‌مقیاس در دست اقدام داریم. علاوه بر این، برای تشکیل اتحادیه صادراتی سنگ‌های تزئینی با حضور فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی اقدام کرده‌ایم. همچنین تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی مثل کنسرسیوم سنگ‌آهن نیز در دست اقدام است.
اسکندری با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های حوزه معدن در استان بیان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های معدنی ما زیرساخت‌های قانونی است، به عبارت دیگر، برخی از مسائل قانونی اجازه فعالیت برای سرمایه‌گذاری را محدود کرده است، چراکه واگذاری معدن یا از طریق مزایده عمومی برگزار می‌شود یا مزایده محدود از طریق مصوبه هیات دولت که سال گذشته اعلام شده است، برگزار می‌شود که این برگزاری مزایده با روح سرمایه‌داری منافات دارد. از این‌رو ما اختیاری برای واگذاری یک محدوده به یک سرمایه‌گذار را نداریم. وی در ادامه اظهار کرد: باید این زیرساخت‌های قانونی مرتفع شود تا اجازه فعالیت به سرمایه‌گذار داده شود، چراکه در این صورت به‌طور قطع مشتریان خوبی به‌ویژه در حوزه کشورهای منطقه خواهیم داشت و هم سرمایه‌گذاران بالقوه‌ای هستند که با تسهیل شرایط حاضر به سرمایه‌گذاری خواهند بود.


چالش‌های معادن استان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی در ادامه مشکل بعدی را بحث مطالعات ژئوفیزیک هوایی معادن عنوان کرد و گفت: نه‌تنها در استان آذربایجان‌غربی بلکه در کشور، مطالعات ما بسیار قدیمی است که به سال ۱۳۵۲برمی‌گردد، از این‌رو نمی‌توانیم اطلاعات شفافی را به‌دست بیاوریم که در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم، چراکه ما اطلاعات جامع، کامل و پایه‌ای در این زمینه نداریم. البته سال گذشته از سوی سازمان زمین‌شناسی مطالعات ژئوفیزیک هوایی معادن در سراسر کشور اقداماتی را آغاز کرد که آذربایجان‌غربی نیز یکی از این استان‌ها بود که البته مدتی است این سازمان فعالیت خود را متوقف کرده است.


سنگ‌هایی که به افزایش کیفیت نیاز دارند
در حقیقت استان آذربایجان‌غربی کلکسیونی از سنگ‌های تزئینی حائز اهمیت در کشور است که به گفته اسکندری، سالانه بیش از ۴۰درصد این سنگ‌های تزئینی استان به خارج از کشور مانند ایتالیا، ترکیه، چین، آذربایجان و عراق صادر می‌شود. در استان ۲۰۶ معدن در بخش تولید سنگ‌های تزئینی فعالیت می‌کنند که سالانه از این معادن بیش از ۶۰۰ هزار تن سنگ تزئینی استخراج می‌شود. با توجه به ظرفیت بالا در بخش سنگ‌های تزئینی، کاهش تقاضای داخلی برای برخی سنگ‌های تزئینی، فراهم‌نبودن زیرساخت‌ها و... موجب تعطیلی برخی معادن استان شده است. از این‌رو برخی کارشناسان این حوزه برای یافتن بازارهای جدید دیدگاه‌های متفاوتی دارند.
در این‌باره محمد رسا به‌عنوان یکی از کارشناسان صنعت سنگ ایران چندی پیش در گفت‌وگو با صمت درباره بهبود صنعت سنگ‌های تزئینی ایران گفت: توسعه بازار صنعت سنگ وابسته به ارتقای کیفیت تقاضای بازار است که این هدف با توسعه صادرات محقق می‌شود. مدیر اجرایی یوستون معتقد است: با توجه به ذخایر فراوان و تنوع منحصر به فرد سنگ‌های ساختمانی ایران، می‌توان با ایجاد ارتباط موثر با بازارهای جهانی و ارتقای کیفیت فرآوری محصول، زمینه توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی را فراهم کرد. هر یک از سنگ‌های تزئینی ویژگی‌های خاص خود را دارند و امکان ابداع کاربردهای جدید از آنها در بسیاری از صنایع وجود دارد. در دستیابی به این اهداف می‌توان به نقش افراد خلاق و کارآفرینان اشاره کرد که با پذیرفتن ریسک سرمایه‌گذاری با تولید محصولات جدید زمینه توسعه بازار را فراهم خواهند کرد. به گفته وی، استفاده از سنگ‌های تزئینی همچون گرانیت در محیط شهری نیز یکی دیگر از راهکارهای افزایش میزان مصرف این دست از سنگ‌هاست که منجر به افزایش تولید و ایجاد فرصت شغلی و رونق بازار آن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید