108162

خنثی‌سازی مثلث فشا رطلا

دنیای معدن -ماه آوریل بازارهای جهانی با نوسان قیمت‌ها و شاخص‌ها آغاز شد؛ نوسان‌هایی که اگرچه محدود بودند، نشانه‌هایی از ادامه ابهام درباره آینده اقتصاد جهان داشتند. صبح دوشنبه، دلار که در ماه مارس روزهای بدی را سپری کرده بود، برای احیا تقلا کرد و این تقلا باعث شروع کاهشی بازارهای طلا شد.

همزمان بهای نفت خام هم به‌دلیل نبود چشم اندازی از کاهش تولید با کاهش روبه‌رو شد تا فشار بیشتری روی فلز زرد ایجاد شود. فشار بر طلا از ناحیه سومی هم تشدید شد؛ رشد شاخص‌های بورس بخشی از سرمایه بازارهای فلزهای گرانبها را به سوی بازارهای سهام روانه کرد. با این همه با کاهش قیمت طلا خریدها افزایش پیدا می‌کرد تا این کالای گرانبها سقوط قیمت را تجربه نکند. گرچه اقتصاد آمریکا در حال احیا است بسیاری از اقتصادهای عمده با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو هستند که به ماندن طلا در کانال 1200 دلار کمک می‌کند. اونس طلا که روز جمعه روی قیمت 1222 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه در مقطعی به مرز 1210 دلار نزدیک شد، اما با افزایش تقاضا، قیمت دوباره رشد کرد. اونس روز گذشته تا ساعت 7 شب به وقت تهران به قیمت 1219 دلار رسید؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

تقلای دلار

دلار که هفته گذشته، آخرین هفته ماه مارس، شاهد بدترین روند خود در دو ماه گذشته بود، صبح دوشنبه شاهد تقلای افزایشی‌های بازارهای جهانی ارز برای رشد خود بود. روز جمعه، دولت آمریکا داده‌های بسیار خوبی از بازار کار این کشور منتشر کرد؛ اما حتی این گزارش هم کمکی به تغییر چهره کاهشی دلار نکرد. هفته گذشته، وقتی چند مقام فدرال رزرو اظهار کردند که انتظار دو بار افزایش نرخ بهره وجوه فدرال را در سال جاری میلادی دارند، دلار با رشد روبه‌رو شد؛ اما هنگامی که رئیس فدرال رزرو، جنت یلن، از لزوم احتیاط در انقباضی تر شدن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا سخن گفت شاخص دلار با حدود 2 درصد افت روبه‌رو شد. شاخص دلار صبح دوشنبه به حدود 7/ 94 واحد رسید. دلار در سه ماه نخست سال جاری میلادی بدترین عملکرد خود از سال 2010 میلادی را ثبت کرد که شاخص دلار را در ابتدای فصل دوم سال به پایین‌ترین سطح در 5 ماه گذشته رساند.

اما همزمان با بروز نشانه‌هایی از افتراق در بانک مرکزی آمریکا، دوشنبه اقتصاددان بانک مرکزی اروپا گفت که این بانک در صورت لزوم سیاست‌های تحریکی خود را تشدید خواهد کرد. تورم پایین در منطقه یورو مهم‌ترین نگرانی اقتصاد قاره سبز است. دوشنبه آمار تازه نشان داد که شاخص بهای تولیدکننده منطقه یورو کاهش یافته است. «یورواستات» اعلام کرده که شاخص بهای مصرف کننده 19 کشور استفاده کننده از یورو در ماه فوریه با کاهشی بیش از حد انتظار به منفی 7/ 0 درصد رسیده است. در مقیاس سال به سال هم رقم منفی 2/ 4 درصد ثبت شده است.

بورس خوش‌بینی

اقتصاد آمریکا صبح دوشنبه بازارهای سهام را هم تحت‌تاثیر قرار داد. در ابتدای روز، بازارهای سهام‌آسیا با تمرکز بر داده‌های خوب گزارش اشتغال‌زایی آمریکا که روز جمعه منتشر شد رو به رشد گذاشتند. بهبود فعالیت بخش تولید چین هم در این روند موثر بود. به گزارش «ایسنا» و شاخص ام‌اس سی‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن که هفته گذشته بیشترین اُفت را در حدود دو ماه گذشته شاهد بود، 4/ 0 درصد صعود کرد. شاخص نیکی 225 توکیو 2/ 0 درصد رشد کرد و و کسپی کره جنوبی با 1/ 0 درصد رشد مواجه شد. شاخص‌ای اس ایکس استرالیا هم 9/ 0 درصد بالاتر رفت. شاخص‌های سهام در سنگاپور، اندونزی و فیلیپین هم افزایش داشتند. بازارها در سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ و تایوان به‌دلیل تعطیلات بسته بودند. شاخص شانگهای کامپوزیت در ساعات پایانی روز جمعه تحت‌تاثیر خوش‌بینی به وضعیت اقتصاد و احتمال مداخله دولت در بازار، 2/ 0 درصد افزایش یافته بود؛ اما بازارهای آسیایی که در راس آنها بازار ژاپن قرار داشت روز جمعه در فضای بدبینی فزاینده شرکت‌ها نسبت به دورنمای اقتصادی ریزش داشتند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، به گفته مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار در شرکت «سی ام سی مارکتس» آمار اشتغال ماه مارس آمریکا که به آمار رشد قوی اشتغال در ماه‌های اخیر اضافه می‌شود به حفظ اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد آمریکا و کاهش نگرانی‌ها نسبت به رکود کمک کرده است. اما آمار اخیر تاثیر محدودی در انتظارات بازار برای دور بعدی افزایش نرخ‌های بهره خواهند داشت. شاید برای اینکه بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های تحت‌فشار قرار بگیرد به آمار اشتغال قوی‌تر و نرخ بالاتر تورم نیاز باشد. طبق گزارش وزارت کار آمریکا، اقتصاد این کشور در ماه مارس 215 هزار شغل جدید ایجاد کرد که نیرومندی اقتصاد را نشان داد و بهتر از رقم 203 هزار شغل جدید مورد پیش بینی اقتصاددانان بود. اگرچه نرخ بیکاری از 9/ 4 به پنج درصد افزایش یافت اما نرخ مشارکت نیروی کار به 63 درصد افزایش یافته که بالاترین سطح در دو سال گذشته است. این گزارش ممکن است دلیل کافی برای فدرال رزرو برای بالا بردن نرخ‌های بهره فراهم کند. از سوی دیگر آمار رسمی که روز جمعه منتشر شد نشان داد فعالیت تولیدی چین در مارس بهبود یافته و به بالاترین سطح از آگوست سال گذشته رسیده است. شاخص مدیران خرید بخش تولید چین به 2/ 50 واحد رسید که بالاتر از 49 واحد در فوریه بود. قرائت بالای 50 واحد به منزله رشد است.

فشار سه‌گانه بر طلا

در بازارهای نفتی، قیمت‌ها پس از اینکه عربستان سعودی اعلام کرد در صورتی با فریز تولید موافقت خواهد کرد که ایران و سایر تولیدکنندگان بزرگ برای اقدام مشابه موافقت کنند، تحت‌فشار فروش قرار گرفتند. این فشار به عوامل دیگر در بازار فلزهای گرانبها افزوده شد. رشد صبح دوشنبه شاخص دلار باعث افت بهای فلز زرد شد. اونس طلا روز اول هفته را با کاهش قیمت آغاز کرد و بعد تحت‌فشار افت بهای نفت و رشد شاخص‌های سهام قرار گرفت. البته روند افت یکسره نبود و طلا در برخی مقاطع شاهد افزایش خریدها و در نتیجه افزایش قیمت‌ها بود. آنچه دوشنبه مشخص بود این بود که به رغم تضعیف چهره فنی طلا، عوامل بنیادین همچنان از ماندن طلا در کانال 1200 دلار حمایت می‌کنند. فشار داده‌های گزارش روز جمعه بر طلا در معاملات روز گذشته آشکار بود، اما ابهام‌های موجود باعث شده که اونس با افت شدید قیمت روبه‌رو نشود. ادوارد میر، تحلیلگر ارشد موسسه «اف‌سی استون» می‌گوید:‌ «گمانه‌زنی‌های درباره افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های آینده می‌تواند فشار بیشتری را بر بهای فلز زرد وارد کند. این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی در نشست ماه مه یا ژوئن نرخ بهره را افزایش دهد. اگر سطح حمایتی 1200 دلاری اونس شکسته شود، قیمت می‌تواند تا 1175 یا 1170 دلار کاهش بیابد.»

کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در نشست دسامبر 2015 برای نخستین بار در ده سال گذشته نرخ بهره را افزایش داد اما با توجه به شرایط اقتصاد جهان برای افزایش دوباره نرخ‌های بهره ایالات متحده مردد است. چنین تردیدهایی احتمال نوسانی بودن روند طلا را در کوتاه و بلندمدت مطرح می‌کند. تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» که صبح دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1208 تا 1235 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، در شرایطی که قیمت طلا تحت‌تاثیر انتشار گزارش اخیر وزارت کار آمریکا همچنان با روند نزولی روبه‌رو شده، به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌های مربوط به نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آینده تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. بر اساس این گزارش انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا نیز احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های آینده را تقویت کرده و به نظر می‌رسد فدرال رزرو در نشست مه یا ژوئن نرخ بهره را بار دیگر افزایش خواهد داد. تحلیل فنی نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1214 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1208 دلار کاهش می‌یابد. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت 1226 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1235 دلار افزایش خواهد یافت.


دیدگاهتان را بنویسید