107004

اونس روی میانه روانی

دنیای معدن -اونس طلا در هفته گذشته دقیقا در مرکز کانال 1200 دلار قرار گرفت تا حدود 7/ 0 درصد از ارزش خود را از دست بدهد، اما به زیر کشیده نشدن آن از این میانه روانی باعث شده خوش‌بینی به بهترین سرمایه سال 2016 ادامه داشته باشد. فلز زرد با آنکه از محدوده 1280 دلار یعنی از اوج 13 ماهه خود پایین آمده است،

از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان هفته دوم ماه مارس، نزدیک به 18 درصد جهش داشته که بازدهی آن را در میان تمام گزینه‌های سرمایه‌گذاری، بهترین کرده است.


روز اول هفته گذشته، روز رشد طلا بود. روز دوشنبه، اونس با 8 دلار رشد به قیمت 1267 دلار رسید. در این روز، اونس طلا تا قیمت 1273 دلار هم بالا رفت، اما سودگیری معامله‌گران آن را از اوج روزانه پایین آورد. با این همه، «افزایشی»‌های بازار در موضع قدرت ماندند. بهای اونس روز دوشنبه نیز مانند جمعه قبل از آن در اوج 13 ماهه ماند. بیشتر بازارهای سهام جهان در این روز با افت روبه‌رو شدند تا خرید طلا افزایش پیدا کند. سه شنبه، روز افت بود. در دومین روز هفته، اونس با 6 دلار کاهش قیمت به بهای 1261 دلار رسید. وضعیت بورس‌های جهانی در روز سه‌شنبه به جهش قیمت اونس تا رقم 1279 دلار منجر شد، اما با رسیدن فلز زرد به این قیمت، سودگیری معامله‌گران و همچنین تثبیت فنی به افت قیمت‌ها منجر شد. با این همه مزیت خریداران فنی پابرجا ماند. آنچه روز سه‌شنبه بازارهای سهام جهان را تحت‌فشار قرار داد، انتشار آمار بسیار بد از میزان واردات و صادرات چین بود. روز سه‌شنبه، رشد شاخص دلار هم به‌عنوان عامل کاهشی در بازار طلا عمل کرد. رشد بهای نفت خام هم بازارهای سهام را تا حدی آرام کرد تا طلا بیشتر تحت‌فشار قرار بگیرد.

روز چهارشنبه، اونس طلا در آستانه برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا با افت روبه‌رو شد؛ اما پنج‌شنبه دوباره به محدوده 1260 دلار بازگشت. افت 8 دلاری بهای اونس در روز چهارشنبه که به ثبت قیمت نهایی 1253 دلار منجر شد، عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران بود. تثبیت فنی نیز در رقم خوردن این روند موثر بود. در سومین روز کاری هفته، شاخص دلار تضعیف شد و بهای نفت خام رشد کرد تا عوامل خارجی مهم در بازار طلا به نفع طلا کار کنند. بازارهای سهام جهان در این روز عمدتا رشد داشتند؛ چراکه در روزهای پیشین، فشار فروش را تجربه کرده بودند. روز پنج‌شنبه با اثرگذاری داده‌های اروپایی، طلا دوباره به اوج 13 ماهه بازگشت. اونس طلا در این روز به قیمت 1272 دلار رسید. این روند عمدتا تحت‌تاثیر افزایش تقاضای طلا به‌دلیل ناامیدی به برنامه‌های بانک مرکزی اروپا و همچنین کاهش ارزش دلار رقم خورد. با اعلام خبر تشدید سیاست‌های انبساطی و در نتیجه، افت یورو، رشد دلار و شاخص‌های سهام، اونس طلا تا قیمت 1238 دلار پایین آمد، اما سخنان ماریو دراگی روند طلا را هم دگرگون کرد. با افت شاخص دلار و بورس‌های جهانی، فلز زرد دوباره در مسیر رشد قرار گرفت و تا قیمت 1282 دلار هم بالا رفت؛ اما با رسیدن قیمت به این سطح، فروش افزایش یافت تا قیمت نهایی نزدیک مرز 1270 دلار باشد.

اونس روز جمعه را تحت‌تاثیر ادامه نگرانی‌های اروپایی با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد، اما خیلی زود رو به افت گذاشت. روز جمعه، نگرانی درباره مواضع دراگی دیگر بازارها را چندان تحت‌تاثیر قرار نداد تا با رشد بازارهای سهام، طلا با کاهش ارزش روبه‌رو شود. اونس روز جمعه را با قیمت 1272 دلار آغاز کرد که نشانه‌ای از ادامه نگرانی‌ها بود؛ اما با آرام گرفتن بازارهای سهام آسیا و اروپا، اونس هم رو به افت گذاشت و تا پایان فعالیت بازار نیویورک در میانه کانال 1200 دلار ایستاد. روز جمعه شاخص دلار رشد کرد که به ضرر طلا عمل می‌کرد؛ اما قوی ماندن نفت، بخشی از اثر رشد ارزش دلار را خنثی کرد. اکنون شاخص دلار بالاتر از 96 واحد و بهای نفت خام برنت بالاتر از 40 دلار ایستاده است.

اونس روی میانه روانی

دیدگاهتان را بنویسید