104876

باید به سمت اکتشافات عمقی و زیر عمقی برویم/ بخش معدن فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است

دنیای معدن - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اغلب اکتشافات انجام شده تاکنون بصورت سطحی بوده و میانگین عمق حفاری به 50 متر نیز نمی رسید که باید با انجام سایر فعالیت های زمین شناسی از جمله ژئوفیزیک هوایی به سمت اکتشافات عمقی و زیرعمقی پیش رویم.

«مهندس محمدرضا نعمت زاده» در مراسم افتتاح سی و چهارمین گردهمایی و دومین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین با بیان این مطلب افزود: کشور ما از لحاظ زمین شناسی، دارای 68 نوع ماده معدنی است و به لحاظ تنوع جزء 10 کشور برتر معدنی قرار دارد.
به گفته نعمت زاده؛ گرچه فعالیت های خوبی در گذشته انجام شده اما، این فعالیت ها به هیچ عنوان برای بهره برداری از این منابع خدادادی کافی نبوده است.
وی افزود: در کشورهای دیگر عمده سرمایه گذاری ها در معادن بزرگ مقیاس صورت می گیرد اما عمده معادن کشور ما کوچک مقیاس هستند و برای رسیدن به معادن بزرگ مقیاس سعی کردیم مقیاس کارهای اکتشافی را بالاتر ببریم.
وی در توضیح این مطلب افزود: در گذشته حداکثر وسعت محدوده اکتشافی 40 کیلومتر مربع بوده ولی در حال حاضر با تعریف پهنه ها، این مقیاس بالاتر رفته و محدوده ها وسیع تر شده است که با انجام عملیات اکتشافی و رسیدن به محدوده های امیدوارکننده و ذخایر مواد معدنی، محدوده ها کوچک تر شده و پروانه اکتشاف برای آنها صادر خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بین سالهای 84 تا 92 بالغ بر 100 میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر شد که ارزشی معادل 5 میلیارد دلار داشت در حالی که در همین فاصله زمانی با واردات 30 میلیارد دلاری فولاد مواجه بوده ایم لذا هرچقدر زنجیره تولید مواد معدنی کامل تر شود، ارزش افزوده بیشتری در بخش معدن رخ خواهد داد.
مهندس نعمت زاده در ادامه یادآور شد: از سال 92 سازمان زمین شناسی کشور عملیات ژئوفیزیک کشور را سرعت داده است و طی 9 ماهه امسال نزدیک به 150 هزار کیلومتر خطی عملیات ژئوفیزیکی را به انجام رسانده ،این در حالی است که طی ده سال منتهی به سال 92 در مجموعه 220 هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی صورت گرفته بود.
وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای دی ماه سال جاری نیز اقدام به آزادسازی 17 هزار محدوده اکتشافی بلوکه شده از طریق سامانه کاداستر کرده اند.
به گفته مهندس نعمت زاده؛ هم اکنون 40 میلیارد تن انواع ذخیره معدنی در کشور وجود دارد و سالانه 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود که برای آن برنامه های بلندمدتی تدوین شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: بخش معدن رویکرد خوب و نقش خاصی در اقتصاد مقاومتی دارد و در دوره های تحریم به دلیل وجود ذخایر عظیم خدادادی معدنی کمترین آسیب را دیده است که تنها آسیب این بخش از لحاظ تأخیر بر تحویل ماشین آلات معدنی بوده اند.
مهندس نعمت زاده در ادامه گفت: بخش معادن ایران فرصت مناسبی برای حضور همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که ما از آن حمایت کامل می کنیم ضمن اینکه در بخش اکتشاف نیز برای حضور شرکت های خارجی منعی وجود نداشته و می توانند در این بخش سرمایه گذاری نمایند.
وی در ادامه گفت: اطلاعات به دست آمده حاصل از اکتشافات باید در نهایت در جهت رفاه حال مردم در ایران و دنیا باشد و وظیفه ما در این میان حمایت و هدایت فعالیت های علمی زمین شناسی است.
وی با تأکید بر اینکه به موضوع تکمیل زنجیره معدن از لحاظ ارزش افزوده و اشتغالزایی باید توجه خاص داشت افزود: صادرات مواد خام و تبدیل آن به مواد با ارزش برای تولیدات داخلی و نیز صادرات امری ضروری است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: این وزارتخانه تاکنون موفق شده است 85 درصد از پهنه های معدنی کشور را به سرمایه گذاران واگذار کند به طوری که در گذشته عمده این مناطق به صورت بلوکه شده بوده است.
به گفته مهندس نعمت زاده؛ با تهیه اطلاعات صحیح و دقیق زمین شناسی می توان در کاهش مخاطرات زمین شناسی سریع تر و اقتصادی تر عمل کرده ضمن اینکه فعالیت های مان را نیز رقابت پذیر نموده و ریسک سرمایه گذاری ها را بالاتر ببریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: خیلی از مناطق مستعد معدنی نیز به خاطر محدوده های زیست محیطی و یا احتمال وجود معادن رادیواکتیو بدون مطالعه باقی مانده که اخیراً با هماهنگی این وزارتخانه و سازمان انرژی اتمی در صدد انجام مطالعات و تکمیل اطلاعات پایه در این مناطق هستیم.
گفتنی است : وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از سخنرانی در این کنگره بین المللی در نمایشگاه جانبی معدنی که تدارک دیده شده بود بازدید به عمل آورد.

دیدگاهتان را بنویسید