104680

نیکل هم‌مسیر با بورس لندن

دنیای معدن - سحر نمایشی: نوسان رو به پایین فلز نیکل در بازارهای جهانی طی ماه‌های گذشته همگام با افت و خیز متعدد نرخ ارز موجب شد تا بازار داخلی این محصول با رکود عمیقی مواجه شود. از آنجا که در میان فلزات پایه نیکل از تاثیر‌پذیری بیشتری برخوردار است در نتیجه با توجه به تغییرات متغیرهای مهم و تاثیر‌گذاری همچون نفت روند کاهشی بیشتری تجربه کرده است. به گفته یکی از فعالان حوزه فلزات پایه در حال حاضر نیکل در بازار داخلی با قیمت‌ هرکیلو 44 هزار تومان به فروش می‌رسد که به کف قیمتی خود در 4 سال اخیر رسیده است.

این تاجر نیکل در ادامه افزود: افت بهای نیکل از 8 ماه گذشته همگام با روند رو به پایین این فلز در بازارهای جهانی آغاز شد و به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری نیز این افت قیمت در بازار داخلی با توجه به عمیق‌تر شدن رکود فعلی بازار این محصول ادامه دار باشد. حتی به نظر می‌رسد با سراشیبی قیمت‌ها در بورس فلزات لندن نیکل مرز 40 هزار تومانی خود را در بازار داخلی بشکند. این در حالی است که طی هفته اخیر با روند نزولی این فلز در بورس فلزات لندن و رسیدن آن به مرز 8 هزار دلار قیمت این فلز به مرز 40 هزار تومان رسید، اما از کانال فعلی خود خارج نشد. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد نیکل که در حال حاضر به پایین‌ترین سطح خود نسبت به سال 1390 رسیده است، در سال جدید نیز تغییر مسیر داده و افزایش قیمت جدیدی را تجربه کند.

پیشنها‌د این فعال آگاه برای خروج از رکود در این بازار این است که توقف واردات نیکل در کنار رشد تقاضا می‌تواند موجب تعادل قیمت و جذابیت این محصول در بازار داخلی شود. به گفته وی قیمت این محصول مجدد در بورس لندن به بالای 8 هزار دلار برگشته، اما سیگنال‌هایی که از طریق شرکت‌های معتبر تولید‌کننده و سهامداران اصلی آنها در کنار سرمایه‌گذاران دریافت می‌شود، نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت نیکل تغییر‌مسیر نخواهد داد و روند با‌ثباتی را شاهد خواهد بود، چراکه افزایش تولید این محصول می‌تواند به سرعت پاسخگوی تقاضای موجود باشد و نتیجه این امر توقف مجدد روند رو به رشد قیمت این محصول است که می‌تواند بازارهای صادراتی را از جمله ایران تحت‌تاثیر قرار دهد.در این بین نوسانات فعلی در این بازار موجب شده تا سرمایه‌گذاران به ارزیابی مجدد وضعیت بازار بپردازند، به‌طوری که برخی کارشناسان معتقدند نیکل به‌عنوان پیشرو فلزات اگرچه در حال حاضر در بازار داخل شاهد افت شدیدی شده است، اما با توجه به متغیرهای موجود می‌توان در بلند مدت به رشد قیمت این فلز و تجربه مجدد کانال 70 هزار تومانی آن امیدوار بود. از طرفی نیز از آنجا که واردات نیکل به بازار داخلی همچنان به‌رغم اجرایی شدن برجام با محدودیت‌ صورت می‌گیرد، این مطلب باعث شده است بسیاری از وارد‌کنندگان که با قیمت‌های بالاتر از قیمت تمام شده فعلی این محصول را وارد کرده‌اند با شرایط نامطلوبی رو‌به‌رو شوند. بنابراین برخلاف بازارهای جهانی با توجه به تسهیل شرایط واردات و از طرفی بالا بردن ظرفیت و رونق گرفتن خطوط تولیدی که درگیر این فلز هستند، به نظر می‌رسد که می‌توان به بهبود این بازار و تعادل قیمت‌ها امیدوار بود، اما به گذشت زمان نیاز دارد.

به این ترتیب به دلیل جایگاه خاص نیکل در فرآیندهای مختلف تولید از جمله تولید فولادهای آلیاژی آبکاری، صنایع شیمیایی، خودروسازی و همچنین تولید برخی محصولات نیکل دار، هر‌گونه بهبودی در این بازار نشان‌دهنده بهبود شرایط تولید در بخش بزرگی از واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ کشورمان است. به عقیده برخی از کارشناسان حوزه فلزات پایه به‌صورت سنتی، روزهای پایانی سال زمان مناسبی برای تقاضا و خرید است، چرا که قیمت‌ها در کنار ثبات نسبی بهای ارز در بازار آزاد و کاهش آرام قیمت‌های جهانی شرایط مناسب‌تری را برای خرید به وجود می‌آورد.


دیدگاهتان را بنویسید