104146

واردات و کاهش قیمت جهانی موجب تعطیلی معادن مرمر آذربایجان غربی شد

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی کاهش شدید قیمت جهانی، ورود سنگ های مشابه را موجب تعطیلی برخی معادن مرمر در استان برشمرد.

جعفرصادق اسکندری با بیان اینکه متاسفانه در ماه های اخیر شاهد تعطیلی برخی معادن مرمر در استان هساتیم افزود: کاهش شدید قیمت جهانی، ورود سنگ های مشابه از کشورهای افغانستان، پاکستان و چین به بازارهای جهانی موجب توقف خرید سنگ مرمر از معادن استان و عامل اصلی تعطیلی برخی معادن مرمر استان است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی با برخورداری از معادن متنوع سنگ های گران قیمت نظیر طلا، باریت، میکا و تیتان و تبدیل شدن آن به کلکسیون این سنگ ها، وضعیت مناسبی در بخش معدن دارد اظهارداشت: میزان استخراج سالیانه معادن استان ۱۴ میلیون تن است.

اسکندری با اعلام اینکه در حال حاضر آذربایجان غربی قطب تولید سنگ های تزئینی در کشور به شمار می رود عنوان کرد: در استان ۲۰۶ فقره معدن در بخش تولید سنگ های تزئینی فعالیت می کنند که سالانه از این معادن بیش از ۶۰۰ هزار تن سنگ تزئینی استخراج می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: سالانه بیش از ۴۰ درصد سنگ های تزئینی استان به خارج از کشور صادر می شود و ایتالیا، ترکیه، چین، آذربایجان و عراق از جمله این کشورها هستند.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالا در بخش معدن استان، نبود واحدهای فرآوری صنایع معدنی مرتبط با فرآوری مواد معدنی، کاهش تقاضای داخلی برای برخی سنگ های تزئینی، فراهم نبودن زیرساخت ها و افت قیمت جهانی سنگ آهن طی دو سال اخیر موجب تعطیلی برخی معادن استان شده است.

اسکندری با اشاره به اینکه رتبه استان در بخش معدن از نظر تنوع مواد معدنی رتبه سوم و از لحاظ اشتغال و تولید به ترتیب رتبه پنجم و دوازدهم کشور را به خود اختصاص داده است افزود: از تعداد ۴۲۹ فقره معدن دارای پروانه بهره برداری، ۳۹۸ معدن خصوصی، ۲۶ معدن به صورت تعاونی و پنج معدن دولتی در استان وجود دارد.

وی نبود زیر ساخت های موجود در صنعت معدن متناسب با ظرفیت و تعداد معادن استان را ازمشکلات پیش روی بخش معدن عنوان کرد و افزود: در این راستا طی سالهای اخیر اقداماتی در جهت ایجاد زیر ساخت ها انجام شده است که پروژه های برق رسانی، ایجاد راه های ارتباطی و همچنین آسفالت راه های مناطق گستره های معدنی در خوی و چایپاره در شمال استان و در تکاب و مهاباد از شهرستان های جنوبی استان با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تعریف پروژه های زیرساختی و زیربنایی در بخش معدن در سال جاری، پیگیری اعمال مشوق های لازم جهت توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی با اولویت در نزدیکی معادن، تشکیل کنسرسیوم معادن سنگ آهن جهت تجمیع معادن سنگ آهن با ذخایر و ظرفیت های پایین به منظور احداث واحد تولید کنسانتره و گندله، برگزاری جلسات متعدد با دستگاه های اجرایی ذی ربط و انجام تعاملات و هماهنگی لازم جهت تسریع در صدور مجوزهای احداث واحدهای فرآوری و تبدیلی از جمله اقدامات سازمان جهت رفع مشکلات و چالش های معادن استان اعلام کرد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با شاره به اینکه این استان در تولید باریت، طلا، میکا و سنگ های تزئینی بیشترین تولید کشور را به خود اختصاص داده است گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد کل تولید باریت کشور و ۱۲۰ تن از ۳۰۰ تن ذخیره طلای کشور را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید