103573

چادرملو، امیدوار به اخذ مجوز برای فعالیت D۱۹

دنیای معدن - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ابراز امیدواری کرد، تا قبل از پایان امسال سازمان محیط زیست مجوز لازم برای فعالیت در آنومالی D19 را صادر کند.

محمود نوریان درباره آخرین وضعیت آنومالی D19 پس از واگذاری به چادرملو و چغارت گفت: قرار است شرکت چادرملو با مشارکت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در آنومالی D19 فعالیت های معدنی را آغاز کند و در همین راستا موافقت های اولیه از دستگاه ها اجرایی دریافت شده و تنها مجوز محیط زیست باقی مانده است که در این زمینه نیز سازمان محیط زیست تقریباً موافقت مشروط خود را اعلام کرده و در آخرین مراحل کارشناسی و نظردهی در این زمینه است.

نوریان ابراز امیدواری کرد: تا قبل از پایان امسال محیط زیست نظر نهایی خود را درباره فعالیت در آنومالی D19 اعلام و مجوز لازم را برای فعالیت در این منطقه صادر کند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پاسخ به این سئوال که برآورد ذخیره آنومالی D19 چقدر است، گفت: برآوردهای اولیه حاکی از وجود ذخیره 100 میلیون تنی سنگ آهن در این منطقه است، اما در ابتدای فعالیت در این منطقه باید اکتشافات تکمیلی صورت بگیرد.از سوی دیگر ذخیره این منطقه در عمق 150 متری زمین قرار دارد و به همین دلیل حجم باطله برداری بسیار زیاد خواهد بود. یکسری اکتشافات قدیمی نیز در این منطقه انجام شده اما به اکتشافات بیشتری نیاز داریم.

وی درباره شرایط محیط زیست این منطقه نیز گفت: با توجه به اینکه بخشی از این پهنه معدنی جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست است قطعا بعد از دریافت مجوز، اقدامات لازم برای حفظ محیط زیست منطقه در حین فعالیت های معدنی انجام خواهیم داد.

نوریان افزود: در طرح جامع فولاد و دورنمای سال1404 برای تولید 55 میلیون تن فولاد هدف گذاری شده تا علاوه بر تامین نیاز داخل به بازارهای جهانی هم صادر شود؛ بنابراین برای تحقق این چشم انداز باید سالانه حدود 88 میلیون تن سنگ آهن یعنی ( 8 میلیون تن دانه بندی و 80 میلیون تن کنسانتره ) تولید کنیم. این در حالی است که سال گذشته در مجموع فعالیت معادن سنگ آهن حدود 36 میلیون تن کنسانتره و دانه بندی تولید شده است. پس نیاز داریم برنامه اکتشافی در داخل کشور به سرعت افزایش دهیم؛ طبیعتاً برای امور اکتشاف و بهره برداری هم نیاز به بسترسازی از جمله صدور مجوزهای لازم و سرمایه گذاری و منابع مالی داریم. پیشنهادم این است که کنسرسیومی متشکل از فعالان حال حاضر معادن تشکیل بشود و از سوی دولت هم حمایت های لازم انجام گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید