103509

عقب‌نشینی اونس از میانه‌کانال 1100

دنیای معدن -بهای اونس طلا که در اولین ماه سال 2016 میلادی بیش از 5 درصد رشد کرده بود، در اولین هفته از ماه فوریه به میانه کانال 1100 دلار رفت. البته روز جمعه گزارش مربوط به بازار کار آمریکا اونس را از میانه این کانال پایین کشید.

اونس در حالی به نوسان در میانه این کانال روی آورده که سال جدید را با قیمت 1061 دلار آغاز کرده بود. هر اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1142 و 1155 دلار ایستاده بود، روز جمعه را نیز با نوسان پیرامون قیمت 1155 دلار آغاز کرد و بعد حتی پیش از انتشار گزارش اشتغال‌زایی آمریکا شاهد رشد دامنه نوسان شد.


اونس روز چهارشنبه با 13 دلار رشد مواجه شد، رشدی که عمدتا ناشی از افزایش تقاضای طلا به عنوان سرمایه امن و خرید فنی بود. افزایش تقاضا به دلیل ادامه نااطمینانی در بازارهای دارایی و خرید فنی به دلیل ادامه روند رشد طلا صورت پذیرفت. در این روز نقره نیز مانند طلا به بالاترین قیمت در 3 ماه پیش از آن رسید. وضعیت بازارهای دارایی در این روز موضوع جدیدی نبود، اما داده‌های ضعیف تر از انتظار از بخش غیرکارخانه ای، دلار را تضعیف کرد و اونس را بالا کشید. شاخص دلار روز چهارشنبه به سوی عدد 98 واحد حرکت کرد تا بازار کالاهای پایه نفع ببرد. نفت خام که رهبر بازار کالا است، روز چهارشنبه از افت ارزش دلار سود زیادی برد و کمک زیادی نیز به رشد همگروه خود یعنی طلا کرد. در سومین روز کاری هفته، گزارش اشتغال‌زاایی ADP‌ آمریکا برای ماه ژانویه هم منتشر شد که ایجاد 205 هزار شغل را نشان می‌داد. این رقم اندکی بهتر از انتظارها بود اما بازارها را تکان نداد. با این همه، گزارش مهم‌تری که همه در انتظار آن بودند گزارش روز جمعه بود.

اونس روز پنج‌شنبه نیز 13 دلار دیگر رشد کرد، رشدی که عمدتا ناشی از تاثیرگذاری افت شدید ارزش دلار بود. شاخص دلار روز پنج‌شنبه به عدد 96 واحد نزدیک شد. این افت مانند روز چهارشنبه به نفع طلا تمام شد تا اونس به بالاترین قیمت در حدود 5/ 3ماه گذشته برسد. همزمان با افت شاخص دلار، عدم قطعیت در بازارهای سهام نیز ادامه داشت تا تقاضای طلا به عنوان سرمایه امن شدت بگیرد. پنج‌شنبه، اکثر کالاهای پایه در بازارهای جهان با رشد روبه‌رو شدند. کاهش ارزش دلار، خرید کالاها با ارزهای غیردلاری را ارزان‌تر می‌کند، البته معامله‌گران حتی در روز تکرار جهش طلا هم چشم انتظار گزارش روز جمعه بودند.

اونس روز جمعه را با نوسان پیرامون مرز 1155 دلار‌ آغاز کرد، اما بعد به ابتدای محدوده 1150 و ابتدای محدوده 1160 دلار هم سر زد. اونس طلا روز گذشته تا ساعت 5 بعدازظهر به قیمت 1158دلار رسید و در این ساعت بود که گزارش اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی ایالات متحده در ماه ژانویه منتشر شد. بر اساس این گزارش، بزرگ ترین اقتصاد جهان در اولین ماه سال 2016 برابر 151هزار شغل ایجاد کرده است. این رقم بدتر از انتظارها بود. اما بر اساس همین گزارش، نرخ بیکاری آمریکا به 9/ 4 درصد رسیده است. اونس طلا پس از انتشار این گزارش به دلیل داده‌های متناقض رو به نوسان گذاشت اما با غلبه اثر داده بیکاری سقوط کرد. اونس تا ساعت 7 شب به وقت تهران به قیمت 1148 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی هفته اول فوریه رقم خورده باشد.

گزارش‌های اشتغال‌زایی آمریکا از جمله گزارش‌های مهمی است که بر سیاست‌های پولی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو اثر می‌گذارد. وضعیت خوب بازار کار آمریکا می‌تواند اعضای این کمیته را به انقباض بیشتر سیاست پولی قانع کند- امری که به ضرر طلا است- اما چالش‌های پیش روی اقتصاد آمریکا و جهان، انقباض بیشتر در آینده نزدیک را نامحتمل می‌کند و همین امر است که به فلز زرد اجازه رشد بیشتر را داده است. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در دسامبر 2015 برای اولین بار در حدود 10 سال گذشته نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش داد و گرچه بنا است این سیاست با توجه به ادامه احیای اقتصاد ایالات متحده ادامه پیدا کند، چالش‌های داخلی و خارجی برای این اقتصاد، باعث احتیاط بیشتر در افزایش بعدی نرخ بهره می‌شود. کاهش رشد چین، سقوط بهای نفت و اثرات ضدتورمی آن، نابسامانی بازارهای سهام و احیای ضعیف اقتصاد آمریکا،‌ از موانع سرعت گرفتن انقباض پولی در آمریکا است.


دیدگاهتان را بنویسید