103491

ظرفیت تولید طلای کشور سال آینده به 5 تن می رسد

دنیای معدن -وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اجرای طرح های جدید تولید طلا در کشور، ظرفیت تولید این فلز گرانبها از سال آینده به 4 تا 5 تن می رسد.

از قروه، محمدرضا نعمت زاده پس از مراسم آغاز بهره برداری از طرح معدن طلای داشکسان قروه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان کردستان از مناطق غنی طلای کشور است.

وی با بیان اینکه سال ها از مطالعات معدن طلای داشکسان قروه می گذرد، افزود: این معدن فاقد صنایع تبدیلی بود که به همت سرمایه گذاران قزاق این واحد مهم بهره برداری شد.

نعمت زاده با اشاره به اینکه تولید طلا در معدموته که 2.5 تن در سال بود رو به اتمام است، افزود: با اجرای طرح های جدید این مهم رو به بهبود است و انتظار می رود که ظرفیت تولید طلا از سال آینده در کشور به 4 تا 5 تن برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم مطالعه پهنه های بیشتر طلای در کشور و به ویژه در کردستان، افزود: در شرایط فعلی سه معدن در اختیار شرکت سرمایه گذاری شستا قرار داده ایم که عملیات اکتشاف تفصیلی را شروع کرده اند.

به گفته نعمت زاده، یک پهنه دیگر هم در اختیار ایمیدرو است که قرار است با مشارکت سرمایه گذاران قزاقستانی داشکسان، این طرح هم فعال شود.

وی افزود: زمینه های توسعه معادن طلا و خود طلا در کردستان بیشتر از سایر مناطق است و باعث رونق اقتصادی و اشتغال بیشتری خواهد شد.

نعمت زاده سهم ایران از تولید طلای جهانی را 1.5 درصد اعلام و اظهار داشت: کل ذخایر طلای جهان 31 هزار تن است که 25 درصد آن در آمریکا و 17 درصد سهم چین است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه حمایت های خاص از سرمایه گذاران خبر داد و گفت: سرمایه گذاران در مناطق کمتر توسعه یافته، تا 10 سال، در شهرک های صنعتی تا 12 سال و در نقاط معمولی تا 5 الی 6 سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

نعمت زاده از مشوق های ویژه برای فعالان سرمایه گذاری در عرصه صادرات خبر داد وافزود: این نوع از سرمایه گذاری از اهداف مهم و عمده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و از این رو تاکید می شود تا سرمایه گذاری های جدید بر مبنای صادرات باشد.

وی راهکار جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی در کردستان را ایجاد صنایع پایین دستی برشمرد و افزود: در مورد سنگ آهن، پروژه ای برای کردستان تعریف شده است تا زنجیره تولید فولاد در این استان فعال شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت مورد نظر برای اجرایی کردن این زنجیره در استان تاسیس شده است، افزود: امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی، دولتی و برخی نهادها این زنجیره از سال آینده در کردستان که ظرفیت مناسبی در زمینه معادن سنگ آهن دارد، فعال شود.

نعمت زاده در پاسخ به سوالی در زمینه علاقه مندی برای ایجاد روابط اقتصادی با قزاق ها گفت: روابط هر دو کشور در حد اعلاست و در صدد افزایش روابط با این کشور هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید