103490

صعود شاخص قیمت سنگ آهن ایران به بالای 40 دلار

دنیای معدن -شاخص قیمت سنگ آهن ایران که در ماه های اخیر تحت تاثیر قیمت های جهانی با کاهش چشمگیری روبرو شده بود، بار دیگر به بالای 40 دلار صعود کرد.

رکود در بازار سنگ آهن دنیا همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود که با توجه به تاثیرگذاری چین بر بازار سنگ آهندنیا، با آغاز تعطیلات سال نوی چین، بازهم تقاضا برای سنگ آهن کاهش پیدا کرده و رکود تعمیق یابد.

این پیش بینی در شرایطی انجام می شود که کارشناسان عمده دلیل کاهش قیمت سنگ آهن را کاهش رشد اقتصادی چین، کاهش تولید فولاد در این کشور و کاهش تقاضا در دنیا و به ویژه چین که بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن به شمار می رود، می دانند.

در این بین با توجه به تحریم ها سنگ آهن تولیدی در ایران با قیمت پایین تری نسبت به قیمت واقعی خود به فروش می رسید و همین امر سبب شد تا برخی از موسسات اعلام قیمت سنگ آهن که خود در این جریان ذی نفع بودند، قیمت های غیرواقعی از سنگ آهن ایران ارائه کنند.

به این ترتیب با پیگیری تولیدکنندگان سنگ آهن در ایران موسسه بین المللی متال بولتن، در پی درخواست ایران، شاخص قیمت سنگ آهن ایران با خلوص 60 درصد را از حدود چهار ماه پیش اعلام کرد.

شاخص قیمت اعلام شده توسط متال بولتن حدود 10 دلار از شاخص قبلی که توسط یومتال اعلام می شد بالاتر بود، اما از همان زمان افت شاخص قیمت سنگ آهن ایران در پی کاهش قیمت های جهانی آغاز شد.

در حالی که اولین بار شاخص قیمت سنگ آهن ایران در هفتم اکتبر 2015 بیش از 50 دلار اعلام شد و در هفته پس از آن به 52 دلار هم رسید، کاهش قیمت سنگ آهن سبب شد تا این شاخص در هفته های اخیر به 35 دلار هم برسد.

اما بار دیگر قیمت سنگ آهن ایران روند صعودی خود گرفت و بر اساس آخرین اعلام متال بولتن در سوم فوریه 2016 این شاخص روی عدد 40 دلار و 14 سنت به ازای هر تن قرار گرفته است.

کارشناسان پیش بینی می کنند که افزایش قیمت سنگ آهن در دنیا مقطعی بوده و به طور کلی وضعیت مناسبی در سال جاری میلادی برای سنگ آهن دیده نمی شود.

البته گفته می شود در سال های آینده هند جای چین را در مصرف سنگ آهن خواهد گرفت و بازار این ماده معدنی بار دیگر رونق خواهد یافت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید