103156

چهار مشکل عمده شرکت‌های ایرانی که با برجام رفع شد

مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه گفت: زنگ‌های خطر بعد از اجرا شدن برجام برای شرکت‌های هواپیمایی کشورهای همسایه که با وجود استفاده سرشار از بازار ایران در حق ملت ما حق شناسی نداشتند، به صدا درآمده است .

حمید بعیدی‌نژاد با اشاره به شرایط پسا برجام گفت: یکی از ناراحتی‌ها و غصه‌های همیشگی ما به هنگام شرکت در مذاکرات هسته‌ای حس تاثیر عینی تحریم‌ها بر صنعت هوایی کشور و تقریبا قطع شدن پروازهای خارجی خطوط هوایی ملی کشورمان بود. ما طی این دو سال و نیم تقریبا بالای 98درصد در سفر به محل مذاکرات که خیلی وقت ها هم دو پروازی بودند مجبور بودیم از خطوط هوایی خارجی استفاده کنیم .

به گزارش ایسنا، وی افزود: این برای ما همواره ناراحت کننده بود که چرا باید شهروندان ایرانی برای سفر به خارج از کشور نتوانند از خطوط ملی هوایی کشور خود استفاده کنند و در شرایط وجود بازار اقتصادی درآمدزا و در شرایطی که خلبانان، مهندسین پرواز و خدمه پروازی کشورمان با پدیده زشت بیکاری مواجه هستند، تمام پروازهای خارج کشورمان عملا در اختیار چند شرکت خارجی محدود قرار گرفته است. یک بررسی سرانگشتی می‌تواند عمق این فاجعه را نشان دهد .

وی خاطرنشان کرد: خط هوایی ترکیش ایرلاین‌ها عملا روزانه تا بیش از 20 پرواز به تهران و حتی دیگر شهرها از جمله اصفهان، کرمانشاه، مشهد و غیره دارد که اگر پرواز دیگر خطوط ترکیه مانند اطلس جت و پگاسوس را اضافه کنیم به حدود سی پرواز هم می‌رسد .

وی با بیان این‌که «اگر خطوط قطر و امارات را هم اضافه کنیم حدود روزانه تا یکصد پرواز خارجی مسافرین ایرانی را با ترانزیت به کشورهای مختلف آسیا، اروپا و کانادا می‌برند که سودهای هنگفتی را متوجه این شرکت‌های خارجی می‌نماید» ادامه داد: چهار مشکل عمده تحریم شرکت های ایرانی، کمبود هواپیما، کمبود قطعات، مشکل تعمیرات و بالاخره ممنوعیت شرکت‌های نفتی خارجی برای عرضه سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه های خارجی بود. خوشبختانه این محدودیت‌ها همه بر اساس توافقات جدید برداشته شده‌اند و صنعت هوایی ایران در آستانه یک تحول عمده قرار گرفته است .

مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه گفت: امیدواریم که بتوانیم با کار بیشتر سهم پروازهای از دست رفته خود در سالهای اخیر خود را بگیریم و ایرانی بتواند با هواپیمای ایرانی پرواز کند. جمعیت هشتاد میلیونی فعال ایرانی میتواند موتور حرکت جدی صنعت هوایی در داخل و خارج کشور باشد و این صنعت می تواند بازار مناسبی را برای جذب جوانان کشورمان فراهم کند .

وی افزود: قرارداد جدید ایران با ایرباس در جریان سفر رئیس جمهور ایران به پاریس اولین فرصت های لازم را برای صنعت هوایی ایران فراهم خواهد کرد. آری زنگ های خطر به خصوص برای شرکت های کشورهای همسایه که واقعا علیرغم استفاده سرشار از بازار ایران در حق ملت ما حق شناسی نداشتند به صدا درآمده است .

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید