103132

معدن ساریگونی، 50 درصد به ظرفیت تولید طلای کشور اضافه می کند

دنیای معدن - معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در صورتی که معدن ساریگونی در این استان به بهره برداری و تولید قطعی برسد، ظرفیت تولید طلای کشور را به میزان 40 تا 50 درصد افزایش خواهد داد.

مهدی مرادی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: حجم کل ذخایر قطعی مواد معدنی در استان کردستان 600 میلیون تن است.

وی با بیان اینکه این مواد معدنی انواع مختلفی را شامل می شود، گفت: آنچه بخش معدن ما را در کشور شاخص کرده است نه حجم این مواد، بلکه نوع و اهمیت استراتژیک آنها است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه به عنوان نمونه سنگ های مرمر در این استان از مهمترین سنگ های تزئینی موجود به شمار می روند، افزود: این دلایل موجب شده است تا کردستان، استانی معدنی قلمداد شود.

مرادی در ادامه با یادآوری وجود معدن طلای ساریگونی در استان کردستان، تصریح کرد: در صورتی که این معدن به بهره برداری و تولید قطعی برسد، ظرفیت تولید طلای کشور را به میزان 40 تا 50 درصد افزایش خواهد داد.

همچنین معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز گفت: در این استان 3 بازارچه مرزی و یک مرز رسمی وجود دارد.

بختیار خلیقی با بیان اینکه بازارچه باشماق از مدت ها قبل، مبدل به مرز رسمی شده است، افزود: این امر موجب شد تا بازارچه باشماق دیگر موضوعیت خاصی نداشته باشد و در حال حضار 2 بازارچه سیف و سیرانبند در این استان وجود دارند.

وی با یادآوری تعطیلی بازارچه سیف سقز، افزود: در آبان ماه سال جاری، طرف عراقی آمادگی خود را برای پذیرش بازارچه سیرابند بانه به عنوان مرز رسمی اعلام کرد و این امر به زودی محقق خواهد شد.

این مسئول با اشاره به وجود 426 کارت بازرگانی فعال در استان کردستان، تصریح کرد: علاوه بر این کارت ها، کارت های مرزنشینان نیز توسط تعاونی ها، فعال و برای مبادله مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید