103042

آمادگی منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای جذب سرمایه گذارخارجی

دنیای معدن - مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد از آمادگی این منطقه برای جذب سرمایه گذاری خارجی و ارائه تسهیلات لازم به سرمایه گذاران خبر داد.

سید ابوالحسن حقایقی در حاشیه اختتامیه دومین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در معدن ، سیمان ، متالوژی و صنایع وابسته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : دو منطقه ویژه اقتصادی لامرد فارس و پارسیان هرمزگان زیر مجموعه سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) هستند که وظیفه آنها به عنوان مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر آماده ساختن زیر ساخت های لازم و برداشتن موانع برای حضور سرمایه گذاران در این مناطق است .
وی اظهار داشت : در منطقه لامرد زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری در صنایعی همچون سیمان ، فولاد ، پتروشیمی ، الومینیوم و صنایع پایین دستی آنها فراهم شده است و تسهیلاتی همچون آب و برق برای دوران سخت ، تامین جاده ، ایجاد زیر ساخت های مخابراتی و حصار گمرکی به طول 46 کیلومتر فراهم شده است که شرکت های بزرگ می توانند سرمایه گذاری های خود را انجام دهد .
حقایقی به قرار داد بسته شده شرکت آلومینیوم جنوب ( 51 درصد سهام آن متعلق به شرکت غدیر و 49 درصد متلق به ایمیدرواست ) با شرکت ' ان اف سی ' چین برای تولید سالانه 300 هزار تن شمش آلومینیوم اشاره کرد و گفت : روز شمار این طرح آغاز شده است و شرکت چینی نیز متعد شده است در مدت 32 ماه این کارخانه را بسازد و به ایران تحویل دهد.
وی گفت : همچنین در کنار این قرار داد، شرکت غدیر قرار دادی مبنی بر ایجاد نیروگاهی با ظرفیت 900 مگا وات را با شانگهای الکتریک چین منعقد کرده است تا برق کارخانه تولید شمش الومینیوم را فراهم سازد ، که در شرایط کنونی زمین از سوی این طرف چینین خریداری شده و زیر ساخت های لازم برای کار فراهم شده است .
وی گفت : با توجه به وضعیت استراتژیک منطقه لامرد و نزدیکی به ساحل آمادگی کامل برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در چهار صنعت یاد شده وجود دارد .
حقایقی با تاکید بر اینکه شرایط سرمایه گذاریس از برجام باید به خوبی تسهیل شود افزود : سرمایه گذاری که می آید نباید به دنبال اخذ مجوز و یا استعلام ها باید ، زمین لازم را داریم و مجوز کلی از را از محیط زیست برای جلوگیری از هر گونه آسیب به محیط اخذ کرده ایم اما متعهد شده ایم هر سرمایه گذاری که می آید مجوز لازم را از محیط زیست به صورت جدا گانه کسب کند .
وی اظهار داشت : معافیتهای گمرکی ومالیاتی در بخش ارزش افزوده و مالیات بر در آمد از جمله امتیازاتی است که به سرمایه گذاران در این منطقه ویژه داده می شود .
حقایقی در مورد شرایط سرمایه گذاریس از برجام گفت : به نظر می رسد سرمایه گذاران خارجی نیازمند یک شریک یا (joint) داخلی و ایرانی هستند ، شریک داخلی می بایست مراحل اداری و محیط را آماده کند تا سرمایه گذار سرمایه بیاورد .
وی با بیان اینکه شرکت های سرمایه گذار خارجی بدنبال تضمین از طرف دولت هستند افزود : این مساله باید به فراموشی سپرده شود ، دولت دنبال جذب سرمایه است و پولی ندارد . سرمایه گذار اگر بندر می سازد به این معنا نیست که پس از چند سال سود سرمایه وی را دولت می دهد ، ما به عنوان ایمیدرو متعهد می شویم که بار طرف سرمایه گذاردر بندر را تامین کنیم و متعهد می شویم اگر این میزان تامین نشد خسارت پرداخت کنیم ، این موضوع باید برای سرمایه گذاران روشن شود تا توقع کاذب ایجاد نشود.
دومین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در معدن ، سیمان ، متالوژی و صنایع وابسته که از ششم بهمن ماه با حضور بیش از یکصد شرکت داخلی و خارجی در مرکز نمایشگاه های بین المللی کیش آغاز بکار کرده بود جمعه شب به کار خود پایان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید