102915

روزهای طلایی در انتظار فلز نقره‌ای

دنیای معدن -با اجرای برجام بستر مناسبی برای صنعت آلومینیوم درمقایسه با سایر فلزات ایجاد خواهد شد؛ به‌گونه‌ای‌که این صنعت درزمینه‌های توسعه ظرفیت و سرمایه‌گذاری با برخورداری از مزیت تبدیل انرژی حرارتی گاز به انرژی جامد از طریق فرآیند گازبه الکتریسیته و سپس به آلومینیوم می‌تواند در مسیر رشد قرار گیرد.

آلومینیوم ایران همواره براساس دوویژگی مبتنی بر بازارهای بین‌المللی فعالیت کرده است؛ به‌گونه‌ای‌که اولا حدود 40 درصد از قیمت آلومینیوم را پودر آلومینیوم تشکیل می‌دهد که از این میزان تنها یک سوم آن از محل تولید داخل تامین و مابقی از خارج وارد می‌شود، ثانیا مواد کربنی که برای تولید آلومینیوم استفاده می‌شود، نفتی و وارداتی است از این رو این صنعت همواره در یک محیط رقابتی و بین‌المللی فعالیت کرده است. مجیدپور عطار تصریح کرد: مهم‌ترین‌ ویژگی صنعت آلومینیوم این است که مانند سایر فلزت از جمله مس و فولاد از معدن برخوردار نیست و در واقع تنها از مزیت انرژی برخوردار است، به‌گونه‌ای‌که بیش از 40 درصد قیمت تمام شده این فلز را انرژی و مواد کربنی پایه نفتی تشکیل می‌دهد و از آنجا که کشور ما رتبه دوم ذخایر گازی را دارد می‌تواند گزینه برتر کشور برای صادرات انرژی جامد باشد. وی تاکید کرد: هر فاز گاز عسلویه می‌تواند پنج میلیون متر‌مکعب‌ گاز را به 5/ 2 میلیون تن فلز آلومینیوم تبدیل کند که این از ویژگی‌های ممتاز این صنعت به‌شمار می‌آید. پورعطار خاطرنشان کرد: آلومینیوم یک فلز پایدار است و به لحاظ فیزیکی در طبیعت قابل بازیافت است و همچنین چون فلزی سبک و سازگار با محیط زیست و بانک انرژی و ماده است. از این جهت می‌تواند در‌راستای توسعه پایدار نقش بسزایی ایفا کند و با تبدیل بزرگ‌ترین‌ مزیت اقتصادی کشوریعنی گاز به انرژی می‌تواند نقش بسزایی در اقتصاد و توسعه ملی داشته باشد.

مدیر‌عامل ایرالکو تاکید کرد: برای تحقق دستیابی به پنج میلیون تن ظرفیت تولید آلومینیوم تا 10 سال آینده به حمایت وزارت صنایع نیاز مبرم وجود دارد که از این میزان تولید 4 میلیون تن برای بازارهای هدف صادراتی در نظر گرفته شده است. وی افزود: از 4 میلیون تن ظرفیت تولید آلومینیوم مذکور که از سواحل جنوبی خلیج فارس صورت خواهد گرفت 2 میلیون تن در نزدیکی عسلویه، یک میلیون تن درسایت پارسیان و یک میلیون تن در منطقه لامرد تولید خواهد شد. پورعطار با اشاره به میزان تولید آلومینیوم در ایرالکو گفت: ظرفیت تولید سالانه این شرکت 180 هزارتن است که در 10 ماه سال جاری به 150 هزار تن رسیده است که از این میزان بین 30تا 40 درصد به خارج از کشور صادر می‌شود. مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران مصرف سالانه آلومینیوم کشور را حدود 350 هزار تن اعلام و تصریح کرد. این رقم با میزان تولید آلومینیوم درکشور برابری می‌کند اما به منظور تامین مواد اولیه و منابع ارزی بخشی از این میزان صادر می‌شود.

پورعطار ظرفیت تولید آلومینیوم در کشورهای جنوبی خلیج‌فارس را حدود پنج‌میلیون تن اعلام و خاطرنشان کرد: ایران متاسفانه در این زمینه به علت نوع نگرش به این صنعت طی سال‌های اخیر عقب مانده است. وی با بیان اینکه سرانه مصرف آلومینیوم رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی درکشور دارد، تصریح کرد: درصورت دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد طی 10 سال آینده میزان مصرف این فلز به 2 میلیون تن در سال خواهد رسید و اگر میزان رشد به زیر 5 درصد برسد میزان مصرف آلومینیوم به یک میلیون تن می‌رسد. مدیر عامل آلومینیوم ایران تاکید کرد: ایرالکو برای دستیابی به ظرفیت تولید یک میلیون تن درگام نخست نسبت به بهینه ونوسازی خطوط قدیمی اقدام خواهد کرد و همچنین درگام بعدی یک اسلمترجدید 350هزارتنی با استفاده از جذب سرمایه گذار ویک نیروگاه سیکل‌ترکیبی 500مگاواتی احداث خواهد کرد.

به گفته وی، ایرالکودرگام‌های بعدی با احداث یک اسلمتر 350هزارتنی دیگر ظرفیت تولید خود را به یک میلیون تن مورد نظر در برنامه خواهد رساند. پورعطاربا اشاره به اینکه نگرش تصمیم‌گیران برای رشد و تعالی صنعت آلومینیوم باید تغییر کند، افزود: این صنعت از مزیت انرژی برخوردار است و گزینه برتر برای صادرات انرژی کشور به‌صورت جامد محسوب می‌شود و همچنین می‌تواند تمدن جدیدی در ایران و درسواحل خلیج فارس شکل دهد چراکه این صنعت به‌رغم آنکه در فرآیند تولید به آب نیاز ندارد، حتی می‌تواند به ازای هر اسلمتر 350 هزارتنی در سال روزانه 120 هزار مترمکعب آب را از طریق نیروگاه‌های اختصاصی ترکیبی نسل جدید شیرین کند.

وی خواستار حمایت تعرفه‌ای و گمرکی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط شد و تصریح کرد: علاوه براینکه تمامی مواد اولیه برای تولید این فلز وارداتی است همچنین از هیچ‌گونه حمایت گمرکی و تعرفه‌ای برخوردارنیست. مدیر‌عامل ایرالکو با اشاره به اینکه هم‌اکنون کشور با مشکل رکود در دنیا و داخل کشور مواجه است، خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند چین که بیشترین ظرفیت تولید آلومینیوم را دارد، این کشور برای حفظ تولید و بازارهای صادراتی تعرفه 15درصدی و مشوق صادراتی اعمال کرده است. وی درخصوص پیش‌بینی زیان 364 تومانی شرکت به‌رغم تحقق سود 577 ریالی در سال 93 افزود: با اتفاقی که در بهار امسال افتاد شرکت، مواد اولیه خود را نتوانست به میزان کافی به کارگاه برساند و به ناچار هیدرات آلومینیوم را با روشی خشک کرد که این امر موجب شد که چندین دیگ سوراخ و شوک بسیار زیادی به این شرکت وارد شود. همچنین رژیم الکترولیت ما دچارمشکل شد که درنتیجه تبعاتی از جمله کاهش تولید را به لحاظ کمی و افت گرید و خلوص به لحاظ کیفی به دنبال داشت.

مدیرعامل ایرالکو همچنین تصریح کرد: به علت افت شدید قیمت‌های جهانی آلومینیوم و به تبع آن در داخل کشور، طی 5 ماه گذشته به ناچار با مواد اولیه سفارش شده از قبل و با قیمت‌های بالا، آلومینیوم ارزان تولید کردیم که این امر به منزله کاهش میزان فروش و افت قیمت فروش بود. به گفته وی از آنجا که عمده محصول آلومینیوم آلیاژی ایرالکو در صنعت خودرو مصرف می‌شود با بروز بحران در این صنعت زیان هنگفتی از این محل به شرکت وارد شد، به گونه‌ای که تولید 10 هزارتن آلومینیوم آلیاژی که برای مصرف صنعت خودرو بود مشکلات مالی زیادی برای شرکت دربرداشت. پورعطار همچنین درخصوص توقف نماد ایرالکو در بورس و زمان بازگشایی آن گفت: به علت عدم تعیین تکلیف مجمع 29 تیرماه سال 93 نماد این شرکت متوقف شده که با حمایت ایمیدرو و همراهی سهامداران این مشکل به‌زودی حل خواهد شد.

وی خواستار تسریع در اعمال حمایت تعرفه‌ای، گمرکی و بانکی شد و افزود: در همین حال بهتر است به‌جای دلار برای خرید 300 هزار تن پودر آلومینا طی یک سال آینده از هند، روپیه پرداخت شود. همچنین وجه مورد نظرسه ماه پس از حمل پودر آلومینا به کشور و از منابع ارزی کشور در هند پرداخت شود. مدیر‌عامل ایرالکو همچنین تاکید کرد: در راستای حمایت از صنعت آلومینیوم کشور نسبت ورود موقت آلومینا به آلومینیوم برای صادرات که هم‌اکنون دو به یک است باید تا 4 تغییر کند. به این معنی که در حال حاضر به ازای هر 2 کیلوگرم آلومینای وارداتی در ورود موقت باید یک کیلو‌گرم آلومینیوم صادر کنیم، اما باید این درصد حداقل به 4 برسد، چرا‌که در غیر این صورت این امر موجب تضعیف بازار داخل خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید