102809

ژانویه خوب طلا ادامه دارد

دنیای معدن -در اولین ساعات کاری هفته جدید بازارهای بین‌المللی، سقوط دوباره بهای نفت خام از آنجا که بازارهای سهام را نگران کرد، نتوانست فلز زرد را هم با خود پایین بیاورد.

به این ترتیب اونس که تا این مقطع از سال جدید میلادی، حدود 5/ 3 درصد رشد کرده، با ادامه قدرت‌نمایی پس از چند ماه ضعف‌، یکی از بهترین ژانویه‌های خود در 25 سال گذشته را تجربه می‌کند. بهای نفت خام که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با جهشی بزرگ به بالای مرز 32 دلار رسیده بود، روز دوشنبه بیش از 2 درصد افت کرد، گرچه از محدوده 30 دلار پایین نیامد. روند طلای سیاه، بازارهای نگران سهام را نگران‌تر کرد تا خروج سرمایه از بازار سهام به رشد بهای فلز زرد منجر شود. هر اونس طلا که روز جمعه روی قیمت 1098 دلار ایستاد بود، روز گذشته تا ساعت 7 شب به وقت تهران به بهای 1106 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته ثبت شده باشد.


دوشنبه نفت خام ابتدا 4 درصد سقوط کرد و بعد از کف روزانه بالا آمد. افت شدید نفت در روز گذشته مربوط به ادامه اثرگذاری مازاد عرضه و همچنین اخبار چین و عربستان بود. چین اعلام کرده که مصرف انرژی و سرمایه‌گذاری‌اش در این حوزه، برای چهارمین ماه پیاپی افت داشته است. شرکت نفت عربستان هم دوشنبه اعلام کرد ظرفیت سرمایه‌گذاری خود را در شرایط فعلی بازار کاهش نداده است. بازارهای سهام آسیایی روز را خوب شروع کردند، اما با رسیدن خبر سقوط نفت، افت کردند. این روند بعد به بورس‌های اروپایی رسید. با این همه ماندن نفت در محدوده 30 دلاری، بازارهای سهام را از کف چند ساله که در روزهای گذشته تجربه شده بود، بالاتر نگه داشت. این روند به نفع طلا تمام شد. طلا که تحت فشار سقوط بهای نفت خام است، از آغاز سال 2016 از عدم قطعیت موجود در بازارهای سهام منتفع شده است. اونس طلا که از ابتدای سال جدید میلادی تا پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه، حدود 5/ 3 درصد رشد کرده بود، روز دوشنبه نیز به روند رشد خود ادامه داد. صبح دوشنبه، افت شاخص دلار نیز به نفع طلا عمل کرد.

روند رشد طلا در صبح دوشنبه، در حالی رقم خورد که نظرسنجی‌های دوقلوی کیتکو نشان می‌دهد کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد، انتظار دارند طلا در طول این هفته تقویت شود. در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 1051 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 848 نفر معادل 81 درصد از پاسخ‌دهندگان، افزایش و 142 نفر معادل 14 درصد، کاهش قیمت‌های طلا در هفته جدید کاری را پیش‌بینی کرده‌اند. 61 نفر معادل 6 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان هم 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 11 نفر، معادل 65 درصد، افزایش و 5 نفر معادل 29 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. یک کارشناس معادل 6 درصد نیز نظری خنثی داشته است. تحلیلگران بازار طلا معتقدند قیمت جهانی طلا در این هفته به‌شدت تحت‌تاثیر نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا و صد البته افت و خیز بازارهای جهانی سهام خواهد بود. به گزارش پایگاه اینترنتی کیتکو، نخستین نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در سال 2016 همین چهارشنبه برگزار خواهد شد و مانند همیشه توجه‌های زیادی را به خود جلب خواهد کرد. اگر فدرال رزرو نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش ندهد، اقدامی که احتمال آن بسیار زیاد است، طلا با رشد روبه‌رو خواهد شد. فدرال رزرو در اواخر سال 2016 برای اولین بار در حدود 10 سال گذشته نرخ‌های بهره خود را افزایش داد، اما سرعت کم روند انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو در سال جاری میلادی می‌تواند به نفع طلا تمام شود. نوسان‌های شدید بازارهای سهام به علاوه تورم پایین در آمریکا می‌توانند افزایش بعدی نرخ بهره وجوه فدرال را چند ماه به تعویق بیندازند.

انتشار آمارهای ضعیف اقتصادی در آمریکا نیز در روزهای گذشته این گمانه زنی را تقویت کرده که فدرال رزرو نرخ بهره را در شرایط کنونی افزایش نخواهد داد. جورج گرو، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «آر‌‌بی‌سی» می‌گوید:‌ «فدرال رزرو در نشست ژانویه خود نرخ بهره را افزایش نخواهد داد، ولی سایر بانک‌های مرکزی همچنان به اجرای سیاست‌های انبساطی پولی ادامه می‌دهند.» هم‌اکنون بانک‌های مرکزی ژاپن، چین و اروپا پیگیر سیاست‌های تحریکی هستند. بیل باروش، تحلیلگر موسسه «آی‌آی‌تریدر» هم می‌گوید:‌ «قیمت طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر نشست فدرال رزرو آمریکا با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد.» اگر اونس طلا سطح مقاومتی 1107 دلار را بشکند، حرکت آن به‌سوی محدوده‌های بالاتر دور از ذهن نیست. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که کاهش 15 تریلیون دلاری ارزش بازارهای سهام جهان از ماه مه گذشته تاکنون فرصت مناسبی را به‌وجود آورده است تا طلا بار دیگر درخشش خود را در بازارهای جهانی به دست آورد. به گزارش بلومبرگ، میزان ذخایر طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان از ابتدای امسال تاکنون بیش از 3 میلیارد دلار افزایش یافته است. تازه ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌دهد که قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه‌مدت بین 1091 تا 1111 دلار در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه و اعلام تصمیم نهایی مربوط به نرخ بهره هستند، تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1109 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1111 دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز 1095 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1091 دلار کاهش خواهد یافت.


دیدگاهتان را بنویسید