102736

آلومینیوم المهدی در گذر زمان1

دنیای معدن - شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزآل کارخانه تولید آلومینیوم با فرایند الکترولیز آلومینا در سلولهای احیاء فعالیت نموده که این مجتمع در 18 کیلومتری غرب شهر بندرعباس با مساحتی بالغ بر 270 هکتار بزرگترین مجموعه تولیدی استان هرمزگان می باشد. آلومینیوم المهدی به دلیل قرار گرفتن در منطقه ویژه اقتصادی معادن و فلزات و همجواری با آبهای نیلگون خلیج فارس و دسترسی به شبکه راه آهن سراسری در جنوب کشور و داشتن نیروی کار متخصص با بهره گرفتن از تکنولوژی نوین صنعت تولید آلومینیوم، بعنوان یک تولید کننده استراتژیک در صنایع غرب بندر عباس میباشد.

آلومینیوم المهدی در سال 1376 با آمادگی 6 سلول احیاء (دیگ احیاء) در زمان ریاست جمهوری جناب آقای آیت ا... هاشمی رفسنجانی افتتاح شد . در سال 1384 به تعداد 240 دیگ و به ظرفیت اسمی خود یعنی 110 هزار تن در سال دست یافت. با تلاش متخصصان داخلی و همکاری پیمانکار خارجی با بهره گرفتن از دانش روز، خط تولید آلومینیوم در فاز دوم با تعداد228 سلول احیاء و ظرفیت تولید 143 هزار تن در سال به نام آلومینیوم هرمزآل راه اندازی شد. از طرح های توسعه ای آلومینیوم المهدی فاز 3 به نام پرشیال می باشد. و با توجه به سیاستهای وابستگی زدایی دولت، مجتمع تولید آند به منظور تهیه ماده اولیه و مهم مورد نیاز خطوط تولید (آند) ایجاد و در سال 1386 به بهره برداری رسید.

آلومینیوم المهدی در طول سالها مسیری پر فراز و نشیب پشت سر گذاشته است این واحد بزرگ صنعتی به انرژی الکتریسیته وابستگی دارد و تولید آلومینیوم فرایندی انرژی بر می باشد که ساخت نیروگاه برق را الزام آور می کند. آلومینیوم المهدی در اجرای طرح های توسعه خود علی رغم تولید با ظرفیت اسمی ، با مشکلات تامین منابع مالی مواجه بوده و همین موضوع هزینه های بسیاری برای دولت به همراه داشته است. مشکلات سبب شد تا المهدی در گروه شرکتهایی قرار گیرد که برای دولت زیان ده هستند چرا که با گذشت 10 سال بعد از تولید با ظرفیت کامل، آلومینیوم المهدی هنوز به سود دهی نرسیده است وضرر و زیان انباشته و قابل توجهی به جا گذاشته است این موضوع و علتهای جانبی، آلومینیوم المهدی-هرمزآل را در لیست فروش قرار داد.  آلومینیوم المهدی در گذر زمان1

بنا بر اصل 44 قانون اساسی شرکتهایی که زیان ده هستند و به سوددهی نمی رسند در لیست واگذاری دولت قرار میگیرند تا با سیاست خصوصی سازی و تغییر مدیریت از دولتی به خصوصی سرفصل های زیان ده شناسایی شوند و با توجه به ویژگی ها، اختیارات و تدبیر مدیریت خصوصی در مسیر رفع نقاط ضعف و پر کردن حفره های موجود گام برداشته شود. شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزآل در اسفند سال 1393 به بخش خصوصی واگذار گردید این تغییر و تحول با برگزاری مزایده از طرف سازمان خصوصی سازی صورت گرفت و نتیجتا " به شرکت فروآلیاژ گنو واگذار شد. روند واگذاری با فراز و نشیب های زیادی همراه شد که نهایی شدن آن را تا مهر ماه 1394به تعویق انداخت تغییر مدیریت از دولتی به خصوصی برای آلومینیوم المهدی در حالی اتفاق افتاد که آلومینیوم المهدی با توجه به عمر بالای تجهیزات خود از جمله خطوط تولید و کارگاههای احیاء و نیزمجتمع تولید آند (آند خام و پخت آند) درشرایطی که تجهیزات نیاز مبرم به تعمیر و قطعات یدکی داشته و انجام اُورهال و بازسازی را گریز ناپذیر مینمود.

فرایند بازسازی بسیار هزینه بر می باشد و در شرایط مدیریت قبل، این انجام امکان پذیر نبود. تغییر مدیریت از دولتی به بخش خصوصی میتواند خون تازه ای باشد که به رگهای تشنه المهدی تزریق میشود.

این مجموعه صنعتی تولید آلومینیوم که در منطقه استراتژیک هرمز و خلیج همیشه فارس قرار دارد اهمیت دو صد چندان پیدا میکند.

اهمیت آلومینیوم المهدی را از ابعاد گوناگون می توان مورد توجه قرار داد این مجموعه بزرگ صنعتی بزرگترین کارخانه تولید آلومینیوم و قطب صنعت آلومینیوم در کشور به شمار میرود و محصول تولیدی آن در بورس فلزات لندن به فروش میرسد. آلومینیوم المهدی- هرمزآل محل اجتماع نیروهای متخصص از سراسر ایران میباشد که در کنار هموطنان هرمزگانی دست به دست در چرخه تولید برای سربلندی میهن عزیزمان ایران تلاش میکنند همین گوناگونی فرهنگی آلومینیوم المهدی هرمزآل را یک هویت فرامنطقه ای اعطا کرده است. از آنجا که آلومینیوم یک فلز استراتژیک میباشد و در تولید قطعات، ماشین آلات، هواپیما، کشتی و ... نقش ویژه ای دارد میزان و چگونگی تولید آن را میتوان از شاخص های توسعه یک کشور دانست. همه این و موارد دیگر که امید داریم فرصت پرداختن به آن بدست آید موجب شده است تا از کنار نام آلومینیوم المهدی-هرمزآل نتوان به سادگی گذشت و مرکز توجه و کانون نظرات کارشناسان و صاحب نظران بوده است. از این روست که امیدهای فراوان و نگاههای بیشماری به این تغییر مدیریت از دولتی به بخش خصوصی دوخته شده است. از آنجایی که در کشوری زندگی میکنیم که دولت تصدی برخی از امور را در دست داشته است این تغییرات ایجاد توجه می کند.آلومینیوم المهدی-هرمزآل از این ویژگی مستثنی نیست لیکن با توجه به کمبود زیرساختهای فرهنگی در ایران حمایت صاحبان نظر،قلم و صنعت را میطلبد تا این تحول در مسیر درست خود پیش رود. آلومینیوم المهدی اکنون با مدیریت بخش خصوصی کار خود را آغاز کرده است بدین معنا نیست که این بخش فارغ از بخش دولتی است بلکه مراوده و ارتباط بسیار تنگاتنگ ما بین بخش دولتی و بخش خصوصی وجود دارد. با توجه به موارد مطروحه و نقطه نظرات رئیس هیئت مدیره آلومینیوم المهدی آقای مهندس علیمحمدی در جلسه معارفه که در حضور معاونان و مدیران بخشهای مختلف المهدی و رجال سیاسی در سطح استان و کشور برگزار گردید ایشان خط مشی آلومینیوم المهدی-هرمزآل را اصل ارتباط و مراوده با دولت، وزارت صنعت و معدن، شرکتهای مطرح خارجی و نیزمجموعه شرکتهای پایین دستی آلومینیوم تبیین و تفهیم کردند. انتظار آن می رود شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزآل در این برهه از زمان مسیر اصلی خود قرار گیرد که البته با تلاش نیروی زحمتکش و متخصص آلومینیوم المهدی- هرمزآل و تدبیر مدیریت متعهد رسیدن به آن دور از دسترس نخواهد بود. آلومینیوم المهدی در طول 26 سال حیات خود بارها موجودیت و توانایی خود را به اثبات رسانده است و خود را بازیافته و بیش از پیش در مسیر موفقیت گام برداشته است اینک نیز امید است با یاری پروردگار متعال و همکاری همه مسولین، این مجموعه عظیم صنعتی چون نگینی در ایران بدرخشد و در مسیر تعالی و رشدگام بردارد و این تغییرات مسبب خیر و برکت برای همه پرسنل باشد.

ان شاءلله.  آلومینیوم المهدی در گذر زمان1

دیدگاهتان را بنویسید