102735

کسب مقام برتر اچ اس ای توسط شرکت آلومینیوم المهدی

دنیای معدن - دریافت لوح تقدیر و کسب مقام اول در ارزشیابی کلی دوره آموزشی ارتقائ سطح دانش و مهارت اچ اس ای مدیران و کارشناسان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران توسط اقای مهندس سامانی مدیر اچ اس ای شرکت آلومینیوم المهدی.در همین رابطه نشریه سمت در تاریخ 2 دی ماه 94 در مصاحبه ای با آقای مهندس سامانی مدیر ایمنی ،بهداشت و محیط زیست انجام داده است که به گوشه هایی از آن اشاره میکنیم.

"علی سامانی مدیر اچ اس ای آلومینیوم المهدی در حاشیه مراسم گشایش دومین همایش ایمنی،بهداشت و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی به سمت گفت بخش‌های ایمنی و آتش‌نشانی، بهداشت صنعتی و محیط‌زیست و مرکز بهداشت و طب کار پیکره اچ‌اس‌ای شرکت آلومینیوم المهدی را تشکیل می‌دهند که هر کدام از این حوزه‌ها براساس رویه‌ها و الزامات مدون انجام وظیفه می‌کنند. وی افزود: همکاران من در بخش ایمنی انجام ایمن فرآیندهای کاری و فعالیت‌هایی که در ایستگاه‌های کاری مجتمع تعریف شده را نظارت کرده و در صورت انطباق نداشتن، موارد را به حوزه‌ها و مسئولان مربوط ابلاغ و روند بهبود وضعیت را پایش می‌کنند تا با همکاری عوامل کارگاهی تمهیدات لازم به‌کار گرفته شده و از بروز حوادث قابل پیش‌بینی جلوگیری شود. وی در پاسخ به این سوال که کدام‌یک از ۳ بخش یاد شده از اهمیت بالاتری برخوردار است، عنوان کرد: نمی‌توان گفت کدام حوزه حساس‌تر است زیرا هر ۳ حوزه به دلیل اینکه عملکرد آنها ارتباط مستقیمی با بقا و حفظ عوامل زیستی از انسان گرفته تا خاک و آب و هوا دارد، حائز اهمیت هستند اما حوزه ایمنی و آتش‌نشانی از این بابت که ارتباط مستقیمی با عوامل تولید داشته و سرمایه‌های انسانی شرکت را دوام و استحکام می‌بخشد بیشتر مورد تاکید مدیریت ارشد و نهادها و مراجع قانونی است. سامانی اضافه کرد: در بخش بهداشت صنعتی و محیط‌ز یست نیز عواملی که ممکن است به خاک، هوا یا عوامل زیستی آسیب وارد کند، پایش می‌شود و طب‌کار نیز مواردی را که به‌صورت بالقوه در فعالیت‌های سازمانی امکان ایجاد آسیب به نیروی انسانی داشته و سلامت افراد را تهدید می‌کند و همچنین انطباق شغل با شاغل را مورد توجه و پایش قرار می‌دهد. مدیر اچ‌اس‌ای آلومینیوم المهدی اظهار می‌کند: عوامل آلوده‌کننده و زیان‌آور محیطی در ایستگاه‌های کاری شرکت در مقاطع زمانی مشخص از طریق شرکت‌های معتمد اندازه‌گیری می‌شود. این عوامل به‌طور عمده در دو دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند از آن جمله به‌ویژه در صنایع تولید و احیای آلومینیم می‌توان به میدان‌های مغناطیسی در سالن‌های احیا اشاره کرد که چنانچه از حد مجاز بیشتر گزارش شوند باید اقدامات کنترلی همچون کاهش مواجهه افراد را در نظر گرفت تا از شدت تاثیر آن بر کارگران کاسته شود .

این کارشناس «اچ‌اس‌ای» در ادامه به فرآیند شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک در آن شرکت اشاره می‌کند که براساس آن خطرات موجود در تمامی فعالیت‌ها و محیط‌ های کاری با مشارکت عوامل اجرایی شناسایی شده و شدت آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و اقدامات کنترلی در این‌باره اعمال می‌شود. وی ادامه می‌دهد: بر این اساس و با توجه به آموزش‌ها و تمهیداتی که بر پایه آن انجام شده حوادث مجموعه در سال‌های اخیر روندی نزولی داشته به‌گونه‌ای‌که در سال قبل بهترین عملکرد را در کاهش حوادث در طول ۱۸ سال که از بهره‌برداری کارخانه می‌گذرد، داشته‌ایم. البته بخش آندسازی و سالن‌های احیا در مقایسه با سایر بخش‌ها دارای ریسک بالاتری برای بروز حوادث هستند. وی با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در بخش آندسازی آلومینیوم المهدی در سال‌های قبل گفت: بخشی از این حادثه به دلیل خطای نیروی انسانی و بخشی نیز به دلیل ساختار فنی سیستم گردش روغن داغ و نصب نشدن شیرهای قطع کن در مدار چرخش روغن از سوی پیمانکار خارجی بود که باعث نشت و آتش گرفتن روغن موجود در سیستم شد که خوشبختانه در آن حادثه خسارت جانی نداشتیم. سامانی، مدیر اچ‌اس‌ای آلومینیوم المهدی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر شاخص‌های ایمنی شرکت المهدی بهبود چشمگیری داشته به‌گونه‌ای که در سال ۹۳ به‌عنوان مدیریت برتر اچ‌اس‌ای در شرکت‌های غرب بندرعباس و در حوزه منطقه ویژه اقتصادی معرفی شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش مراودات با سازمان‌های بین‌المللی و تاثیر آن در افزایش سطح ایمنی در واحدهای صنعتی از طریق تبادل اطلاعات و تجهیزات مرتبط با ایمنی و محیط‌ زیست و بهداشت در ارتقای عملکرد اچ‌اس‌ای بسیار موثر خواهد بود عنوان کرد که دوران پساتحریم در حوزه اچ‌اس‌ای نیز موجب شکوفایی خواهد شد. " برای آقای مهندس سامانی و مجموعه اچ اس ای آرزوی موفقیت داریم. داشتن محیط کار بدون حادثه دور از دسترس نیست و مستلزم نهادینه شدن فرهنگ رعایت نکات ایمنی است.

دیدگاهتان را بنویسید