102725

آغاز تامین مالی صنعت سیمان در بورس کالا از فردا

دنیای معدن - با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد ۲۰۰ هزار تن سیمان پرتلند تیپ ۲ در روز دوشنبه (۵ بهمن)، تامین مالی صنعت سیمان در بورس کالا آغاز می شود.

به گزارش دنیای معدن به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران» ، پس از تامین مالی بلندمدت شرکت های معدنی و پتروشیمی از طریق اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران، این بار نوبت به صنعت سیمان رسید تا شرکت های حاضر در این صنعت نیز به منظور تامین سرمایه در گردش، مسیر دیگری را به جز سیستم بانکی انتخاب کنند.
بر این اساس؛ شرکت سیمان سپاهان روز دوشنبه(۵ بهمن) با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد ۲۰۰ هزار تن سیمان پرتلند تیپ ۲ تولیدی قصد تامین مالی ۲۰۰ میلیارد ریالی را از طریق این ابزار مالی در بورس کالای ایران دارد و سود این اوراق ۲۳ درصد، روزشمار و بازدهی اوراق در سررسید ۲۴ تا ۲۸ درصد خواهد بود.
همچنین بر اساس این قرارداد، خریدار در پایان دوره می‌تواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت دارایی پایه در سررسید و بر اساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کند.
افزون بر این؛ بر اساس این قرارداد، اندازه هر قرارداد یک برگ معادل(۱۰ تن) و تحویل آن یک سال پس از تاریخ عرضه اولیه است. همچنین روش عرضه اولیه این اوراق، روش عرضه گسترده به قیمت ثابت است که سقف حجم هر سفارش در این معاملات نا محدود می باشد.
بر اساس اطلاعیه عرضه در بورس کالای ایران، مدت این قرارداد یک سال از تاریخ عرضه اولیه تعیین شده و تحویل فیزیکی آن ۱۰ روز پس از سررسید صورت می گیرد، این در حالی است که دوره تحویل حداکثر یک ماه پس از تاریخ سررسید است.
همچنین معاملات ثانویه این اوراق نیز که از طریق شبکه کارگزاران بورس کالای ایران انجام خواهد شد، حداکثر ۱۰ روز کاری پس از عرضه انجام خواهد شد.
افزون بر این؛ بازارگردان در این اوراق موظف است ضمن عملیات بازگردانی، تقاضاهای فروش اوراق سلف موازی استاندارد را در حداقل قیمت تضمین شده شامل اصل مبلغ پرداخت شده در عرضه عمومی و سود ۲۳ درصد سالانه روزشمار برای هر ورق بر اساس مقررات معاملات اوراق بهادار در بورس کالا خریداری کرده و تقاضاهای خرید اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این قرارداد را تا سقف اوراق در اختیار به متقاضیان عرضه کند.
این گزارش می افزاید: متقاضیان می توانند با مراجعه به شبکه کارگزاران بورس کالای ایران در سراسر کشور نسبت به خرید این اوراق اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید