102554

ایمیدرو معدن مهدی آباد را دوباره می فروشد؟/ فراخوان برای معدنی که سرمایه گذار دارد

دنیای معدن -در حالی ایمیدرو امروز برای احداث کارخانه های معدن سرب و روی مهدی آباد از سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت کرده که طی دو سال اخیر سرمایه گذاری از بخش خصوصی در مزایده این معدن برنده شده بود، آغاز به کار کرده و عملیات توسعه و تجهیز این معدن را پیش برده است.

در حالی ایمیدور از آغاز مرحله پیش ارزیابی سرمایه‌گذاران برای احداث کارخانه‌های معدن سرب و روی مهدی‌آباد خبر داده که طی دوسال اخیر یکی از فعالان بخش خصوصی در مزایده این معدن برنده شده بود و عملیات باطله‌برداری آن را انجام داده است. این سرمایه‌گذار برای احداث کارخانه 100 هزارتنی کنسانتره و 100 هزار تنی شمش با سرمایه‌گذاری بیش از 700 میلیون‌دلاری برنامه‌ریزی کرده که به نظر می‌رسد سازمان توسعه و نوسازی قصد دارد این معدن را باری دیگر به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بفروشد.

معدنی که دولت سال‌هاست از وجود آن مطلع شده اما فعالیت زیادی برای راه‌اندازی آن نکرده در حالی قرار است دوباره به مزایده گذاشته شود که در حال حاضر عنوان یکی از استثنایی‌ترین ذخایر سرب و روی ایران به شمار می‌رود. زیرا قرار است پس از پایان یافتن ذخایر معدن انگوران، جایگزین آن معدن سرب‌وروی مهدی‌آباد شود.

گرچه پیش از این به نظر می‌رسید الان که بخش خصوصی بعد از 40 سال مالک یک معدن بزرگ شده تا در آن بتواند به فعالیت بپردازد، دولت با واگذاری این معدن به بخش خصوصی در معرض یک آزمون بزرگ قرار گرفته و اگر بتواند از این واگذاری خود حراست به عمل آورد و بخش خصوصی را به مقصود برساند، قادر خواهد بود تا در جذب سایر سرمایه‌گذاران نیز عملکرد موفقی برای خود کسب کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایمیدرو مرحله پیش ارزیابی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای طرح‌های مجتمع معدنی سرب و روی مهدی‌آباد آغاز شده است.

این در حالی است که سرمایه‌گذار بخش خصوصی پس از برنده شدن در مزایده سیاری از اقدامات سرمایه‌گذاری را در این معدن انجام داده و در این مدت برخلاف وجود حاشیه‌های فراوان در این معدن همچنان معدنکاری را ادامه داده است و برای توسعه آن در تلاش بوده هیات‌های چینی و ایتالیایی را مجاب به سرمایه‌گذاری در این معدن کند.

اما بر اساس خبرهای رسیده در حالی مردم مهریز در انتظار راه‌اندازی کارخانه‌های این مجتمع معدنی بودند تا روزی برسد که در شهر خودشان و این معدن مشغول به کار شوند که در این مدت بارها برخی افراد و درصدد بودند تا این معدن را بدون سرمایه‌گذار اعلام کنند.

بر اساس اعلام برخی خبرگزاری‌ها صد نفر از کارگران این معدن به تازگی اخراج شده‌اند و از سویی ایمیدرو باری دیگر برای این معدن به دنبال سرمایه‌گذار است. با این وجود به نظر می‌رسد ظاهرا دولت قصد دارد این معدن را از سرمایه‌گذار بخش خصوصی پس بگیرد و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی دیگری برای آن پیدا کند. ایمیدرو برای پیش ارزیابی در احداث کارخانه تولید کنسانتره مهدی‌آباد به ظرفیت 800 هزار تن در سال، از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت کرده و آنطور که این سازمان توسعه‌ای اعلام کرده در این مجتمع ایجاد کارخانه تولید کنسانتره سرب و نقره (به عنوان طرح جانبی) با ظرفیت سالانه 80 هزار تن و نیز تامین زیرساخت‌ها پیش‌بینی شده است.

ایمیدرو در فراخوانی که برای مزایده بین المللی احداث طرح های مجتمع روی و سرب مهدی آباد برگزار کرده گفته است که کلیه سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی (شرکت‌های ایرانی یا خارجی، یا کنسرسیوم‌های ایرانی و خارجی) دارای توانایی‌های مالی و فنی و نیز تجربه کافی در مزایده،‌ می‌توانند در فرایند «پیش ارزیابی کیفی» شرکت کنند. اما آیا ایمیدرو با این فراخوان، مزایده‌ای که چندی پیش برای معدن مهدی‌آباد برگزار کرد را باطل کرده و سرمایه‌گذار بخش خصوصی مستقر در این معدن را از دور خارج کرده است؟

دیدگاهتان را بنویسید