102500

۴ عامل مانع افزایش بیشتر قیمت طلا

دنیای معدن -گرچه قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون با افزایش حدود ۳ درصدی روبرو شده و به مرز ۱۱۰۰ دلار در هر اونس رسیده است ولی برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که وجود ۴ عامل مانع از افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد شد.

به نقل از رویترز، قیمت طلا در روزهای گذشته نتوانسته است سطح 1100 دلاری را حفظ کند و بار دیگر با کاهش روبرو شده است. قیمت طلا علی رغم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر با افزایش نسبی روبرو شده است.
بر اساس این گزارش افت شاخص سهام در بازارهای بین المللی و نگرانی های مربوط به شرایط اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است.
ولی 4 عامل وجود دارد که مانع از افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا خواهد شد:
یک : تورم؛ کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد جهانی به خصوص آمریکا مانع بزرگی برای افزایش قیمت طلا خواهد بود. طلا معمولا کالای راهبردی مهمی در شرایطی است که نرخ تورم با افزایش روبرو می شود ولی در شرایط کنونی با توجه به کاهش شدید قیمت انرژی نرخ تورم با کاهش روبرو شده است. پیش بینی می شود نرخ تورم طی ماه های آینده نیز با کاهش روبرو شود.
دو : موقتی بودن افت شاخص سهام؛ عامل دیگر این است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افت شدید شاخص سهام در بازارهای بین المللی احتمالا موقتی خواهد بود و حتی در صورتی که افت شدید شاخص سهام، عملکرد قیمت طلا در هفته های اخیر نشان داده است که قیمت این فلز زرد نمی تواند در شرایط کنونی با افزایش چشمگیری روبرو شود.
سه: نرخ بهره؛ هنوز احتمال افزایش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا طی ماه های آینده وجود دارد و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. افزایش نرخ بهره آمریکا می تواند موجب تقویت ارزش دلار و در نتیجه کاهش بیشتر قیمت طلا شود.
گزارش سایت طلا حاکیست، فدرال رزرو برای نخستین بار از سال 2006 میلای نرخ بهره را افزایش داده است.
چهار: تحولات مربوط به تقاضا؛ نامشخص بودن تحولات مربوط به تقاضای فیزیکی و تقاضای سرمایه گذاری نیز می تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد. در شرایط کنونی به نظر می رسد تقاضای فیزیکی در بازارهای چین و هند با کاهش روبرو شده است. افت رشد اقتصادی چین و افزایش تعرفه واردات در هند تاثیر زیادی بر کاهش تقاضای فیزیکی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید