102383

روزهای سخت صنعت سیمان

دنیای معدن - صنعت سیمان که به عنوان یکی از صنایع استراتژیک کشورها شناخته می‌شود، مدتی است در ایران درگیر مشکلات اقتصادی فراوانی شده به طوری که همواره تولیدکنندگان از انباشت تولیداتشان در انبارها سخن می‌گویند و نگران آینده اقتصادی خود هستند.

گاهی رکود اقتصادی و گاهی هم ناتوانی در صادرات عامل اصلی ایجاد این مشکلات معرفی شده است.

گفت‌وگویی کوتاه با عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان داشته تا وی چند و چون ماجرای صنعت سیمان کشورمان را بیان کند.

هم‌اکنون تعداد واحدهای تولیدی سیمان کشور و میزان تولید آن چقدر است؟

همان‌طور که می‌دانید صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع استراتژیک و خمیرمایه توسعه کشورهاست به همین دلیل پس از پایان جنگ تحمیلی و دوران سازندگی توسعه صنعت سیمان یکی از ضرورت‌ها بود. در نتیجه با سیاست‌هایی روند توسعه این صنعت شکل گرفت.

به صورتی که اوایل دهه 80 میزان تولید سیمان ایران تقریبا 29.5 میلیون تن بود و از آنجا که پیش‌بینی رشد اقتصادی 8درصد در برنامه‌های توسعه اقتصادی توسط مسئولان اعلام شده بود، فعالان با استفاده از تسهیلات ارزی و منابع موجود صندوق ذخیره ارزی، سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در این زمینه انجام دادند.

به صورتی که امروز 71 واحد تولیدی با ظرفیت تولید نزدیک به 80 میلیون تن سیما در سال داریم و براساس آمارها تقریبا 28 هزار نفر شغل مستقیم در این واحدها ایجاد شده است.

آیا رکود صنعت سیمان را تائید می‌کنید؟

بله، صنعت سیمان اکنون وارد رکودی نگران‌کننده شده به صورتی که از سال 92 که پروژه مسکن مهر با چالش‌هایی مواجه شد، صنعت تولید سیمان هم با مشکلاتی روبه‌رو شد اما از آنجا که امروز رکود کلی در اقتصاد کشورمان کاملا مشهود شده و به‌طور کلی ساخت‌و‌ساز هم درگیر این مساله شده، صنعت سیمان بیشترین آسیب را دیده و رکودی نگران‌کننده را تجربه می‌کند. این درحالی است که براساس مطالعات، هر زمان رونق اقتصادی در ایران وجود داشته، صنعت سیمان هم از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار بود، به صورتی که منحنی‌های GDP را دقیقا می‌توانیم هم‌راستا با صنعت سیمان درنظر گرفت، پس نیازی به تائید یا عدم تائید رکود نیست. کافی است به نمودار GDP کشورمان توجه داشته باشیم تا واقعیت صنعت سیمان را دریابیم.

آیا امکان توقف تولید در صنعت سیمان وجود دارد؟

خیر، با توجه به تجهیزاتی که برای تولید سیمان بخصوص در بخش کوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاموش کردن کوره‌ها یا قطع تولید می‌تواند هزینه‌های قابل توجهی برای تولیدکنندگان همراه داشته باشد که همه تولیدکنندگان سعی‌ دارند از این موضوع دوری کنند. حال با درنظر گرفتن شرایط نامناسب اقتصادی توقف تولید برای کارخانه‌ها غیراقتصادی و نشدنی است. به همین دلیل موضوع قطع تولید تقریبا منتفی است هرچند سال گذشته تولیدکنندگان برای همراهی با دولت و کنترل بحران این کار را انجام دادند.

در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟

سال گذشته با توجه به مشاهدات نگران‌کننده از آینده اقتصادی، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند با هماهنگی مسئولان برای یک ماه تولید را متوقف کنند بدون این‌که هیچ تلاطمی در بازار ایجاد شود. چون انبارها از محصولات پر بود و مسئولان هم از این موضوع استقبال کردند و در نهایت به مدت 20 روز تولید متوقف شد.

در این شرایط مسئولان وزارت نفت به دلیل هزینه‌های تحمیلی به تولیدکنندگان با بررسی‌هایی تصمیم گرفتند در مجموع 29 میلیون دلار یارانه پرداخت کنند و آن مبلغ را از تاریخ اول فروردین امسال براساس مقرراتی از قبوض گاز تولیدکنندگان کسر کنند اما از آن تاریخ تا امروز با وجود تمام مشکلات اقتصادی و رکود و نیاز مبرم تولیدکنندگان به حمایت دولت، وزارت نفت به وعده خود عمل نکرده و به نوعی بی‌اعتمادی تولیدکنندگان به وعده‌های دولتی شکل گرفت و امسال با وجود نظر مساعد مسئولان، توقف تولید دوباره اتفاق نیفتاد.

دیدگاهتان را بنویسید