102296

روزهای خوش صنعت مس ایران در راه است؟

دنیای معدن -بازار جهانی کالاها در ماه های اخیر دستخوش نوسان های زیادی شده و درباره بسیاری از کالاها شاهد تداوم روند نزولی بودیم.

به اذعان بسیاری از تحلیلگران و معامله گران، بازار فلزات پایه در سال ۲۰۱۵م یکی از راکدترین سال ها را پشت سر گذاشت و با توجه به رکود اقتصاد جهانی، انتظار می رود این روند در ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۶م نیز ادامهیابد.
کاهش تقاضای چین به عنوان خریدار نیمی از فلزات پایه و همچنین تقویت دلار، نقش مهمی در روند نزولی این بازارها ایفا کرد و از آنجا که روند راه اندازی پروژه های جدید به ویژه در بخش مس از سال ۲۰۱۵م آغاز شده و در امسال پروژه های متعددی در سراسر جهان به بهره برداری می رسد، بنابراین عرضه از تقاضا پیش افتاده و این عامل در کنار ۲عامل یادشده تاثیر کاهنده بر قیمت ها داشته است. در مجموع این عوامل سبب شد تا قیمت مس در سال ۲۰۱۵م با کاهش ۲۵درصدی به کار خود پایان دهد.
از طرفی قیمت مس در بورس فلزات لندن طی هفته گذشته حتی به کمتر از ۴ هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن افت کرد که بیش از هر چیز نشان دهنده نگرانی ها از وضعیت تقاضای چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده فلزات و ادامه روند نزولی بازار نفت بود.
نمودار شاخص مدیران خرید چین در ماه های اخیر کمتر از ۵۰ بوده و اعداد کمتر از ۵۰ نشان دهنده کاهش فعالیت های تولیدی و صنعتی است. این کاهش در بخش های ساخت وساز به وضوح قابل مشاهده است. علاوه بر چین، شاخص مدیران خرید امریکا نیز در دسامبر به کمتر از ۵۰رسید.
اداره ملی ذخایر چین هفته گذشته از خرید ۱۵۰هزار تن مس خبر داد و هرچند انتظار می رفت، این اقدام از قیمت فلز سرخ حمایت کند، اما معامله گران بازار معتقدند در صورت خرید بیشتر مس از سوی این اداره می توان به معکوس شدن روند کاهشی قیمت ها امیدوار بود.


گام های موثر صنعت مس ایران
پیش بینی های تحلیلگران نشان می دهد که به احتمال رکود اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۶م به آرامی تشدید خواهد شد. رییس صندوق بین المللی پول به تازگی اعلام کرد که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۶م ناامیدکننده، مختصر و پراکنده خواهد بود.
با وجود اخبار مربوط به رکود اقتصاد جهانی، اما صنعت مس ایران به اقدامات موثر و بنیادی برای توسعه دست زده است. خبر خوش مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس از قرارداد ایران با چین برای افزایش صادرات کاتد و کنسانتره مس در سال ۲۰۱۶م و همچنین اعلام رشد ۲۲درصدی اکتشافات مس در ۹ماه سال ۹۴ حاکی از روند رو به رشد این صنعت است.
رشد صادرات مس آن هم در شرایطی که اعمال تحریم های ظالمانه سال های اخیر مانعی بر سر صادرات محصولات این صنعت ایجاد کرد، می تواند در کنار تسهیل نقل و انتقالات پول بعد از اجرای برجام، نویدبخش آینده ای روشن در صادرات این کالای مهم باشد.
از طرفی با وجود برخی مشکلات ازجمله وضعیت بازارهای جهانی، روند رو به رشد تولید فلز سرخ در داخل کشور در سال آینده نیز پیگیری خواهد شد تا با افزایش تولید بتوان با کاهش قیمت ها مقابله کرد.

دیدگاهتان را بنویسید