102230

قیمت مس فروریخت

روزهای مبهم در انتظار فلز سرخ

دنیای معدن - سحر نمایشی: قیمت مس در بورس فلزات لندن به کف 5/ 6 سال گذشته خود رسیده است که همین امر در کنار کاهش نرخ ارز در بازار آزاد موجبات افت یک هزار تومانی بهای مس در بازار آزاد این محصول را فرا هم کرده، این در شرایطی است که روند قیمتی فلز سرخ در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز تحت تاثیر افت میانگین هفتگی مس که نزدیک به 3 درصد بوده است قرار گرفت و با افت بیش از 4 درصدی بر تابلوی معاملات نقش بست.

آمار معاملات بورس کالای ایران نشان می‌دهد که طی دیروز حجم تقاضا اگر چه با میزان عرضه برابری نمی‌کرد، اما نسبت به هفته گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

از طرفی در بازار داخلی نیز تقاضای قابل توجهی برای این فلز وجود ندارد و قیمت‌ها بر مدار 15 تا 16 هزار تومان در هر کیلو می‌چرخد. به گفته کارشناسان، این روزها تغییر روند نزولی بهای فلز سرخ بیشتر مربوط به نوسان معاملات در بورس فلزات لندن و افت و خیز پی‌در‌پی بهای نفت است.

از سویی در بازار غیررسمی این محصولات نیز شنیده‌ها حاکی از آن است که به دلیل نیاز مالی برخی فروشندگان، مفتول را یک هزار تومان زیر قیمت بورس کالا با بهای 15 هزار تومان به فروش می‌رسانند این در شرایطی است که کاهش حجم عرضه کمکی به بهبود روند معاملات نکرده و به نظر می‌رسد بازار بیش از کاهش عرضه به شوک قیمتی نیاز دارد.

البته برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند در حال حاضر فلز سرخ به کف قیمتی خود رسیده و زمان مناسبی برای خرید است در حالی که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد احتمال ریزش بیشتر بهای نفت و شکستن مرز 20 دلار آن به‌عنوان رهبر و هدایت‌کننده اصلی بازار فلزات اساسی می‌تواند افت بیشتری را برای این محصولات رقم بزند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به متغیرهای تاثیر گذار بر سرنوشت فلز سرخ، روند این محصول در بازارهای جهانی مبهم و نامشخص است که این موضوع تا حد زیادی می‌تواندبر سرنوشت مس داخلی در کنار روند بهای ارز در صورت ادامه نزول ناشی از رفع محدودیت‌های بین‌المللی اثر بگذارد و قیمت کاتد مس را به 14 هزار تومان نیز برساند.

به این ترتیب روز گذشته، بیش از 150 هزار تن انواع کالا روانه تالارهای داخلی و صادراتی بورس کالای ایران شد که از این میان بیش از 22 هزار تن آن به محصولات مسی اختصاص داشت.

بر این اساس روز گذشته 2هزار و 500 تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین 2هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20‌هزار تن انواع مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار معاملاتی به فروش رسید.

همچنین در این روز مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 15 هزار و 657 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 754 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 2هزار و 500 تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا برای آن تنها 880 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 16 هزار و 447 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 753 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند.

کل عرضه برای این محصول 2هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 720 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 16 هزار و 502 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش 753 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که تقاضا‌کنندگان خواستار 260 تن از این محصول بودند.

از سوی دیگر این فلز سرخ هم‌اکنون در بازار آزاد در حوالی 16 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که با قیمت‌های مس مفتول بورس کالا تفاوت قیمت 500 تا 700 تومانی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید