101813

موانع ورود تکنولوژی به معادن زنجان برطرف شود

دنیای معدن - رئیس نظام مهندسی معدن استان زنجان ضمن انتقاد از ارائه تسهیلات بانکی با نرخ بهره ۲۴ درصدی به معدنکاران گفت: بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی سبب شده تا صاحبان معدن در زنجان برای به روز کردن ماشین آلات معدنی خود هیچگونه رغبتی نداشته باشند.

مهدی حمیدی در زنجان با اشاره به ظرفیتهای معدنی استان اظهار داشت: بر اساس آمارهای منتشره حدود 2 هزار و 500 کارگر در معادن استان زنجان مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: از این میزان نزدیک به 80 کارگر در 22 معدن گچ، بیش از 500 کارگر در 30 معدن سنگ آهن و حدود 800 نفر در معدن انگوران مشغول به فعالیت هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان میزان استخراج اسمی 30 معدن سنگ آهن را بیش از یک میلیون و 172 هزار تن اعلام کرد و افزود: علاوه بر آن معادن آهک و مواد اولیه سیمان در استان زنجان 12 مورد بوده که به طور متوسط زمینه اشتغال 100 کارگر را فراهم کرده است.

وی وجود معارضان روستایی و عدم توجه به مباحث فنی را از جمله مشکلات معادن عنوان کرد و گفت: متاسفانه فرسوده و قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلات موجود در معادن استان سبب شده است تا میزان استخراج و فرآوری موادمعدنی به کندی انجام گیرد.

حمیدی ضمن تاکید بر منطبق بودن فرآیند اکتشاف و استخراج مواد در معادن استان زنجان با تکنولوژیهای روز خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود مناسب سبب شده است تا معدنکاران استان زنجان تمایلی برای به روز کردن تجهیزات و ماشین آلات خود نداشته باشند.

وی با بیان اینکه بانک ها بر اساس قوانین در ارائه تسهیلات از صاحبان معادن ضمانت نامه معتبر را مطالبه می کنند، افزود: در این گونه موارد صاحبان معادن هیچ ضمانت معتبری بهتر از معدن خود که برای خرید و نوسازی ماشین آلات معدنی آن درخواست تسهیلات کرده اند، ندارند اما بانک ها این ضمانت نامه را مورد قبول نمی دانند، همین موضوع سبب عدم استقبال معدنکاران در زمینه اخذ تسهیلات بانکی شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با اشاره به ارائه تسهیلات بانکی با نرخ 14 درصدی از طریق صندوق بیمه سرمایه گذاری بخش معدن تصریح کرد: متاسفانه عمده بانک های عامل، تسهیلات بانکی با نرخ 21 تا 24 درصدی را به معدنکاران ارائه می دهند که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول صاحبان معادن نیست چرا که سود بانکی از نظر آنان معقولانه و به صرفه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید