164251

دانشگاه ها برای حل معضل کرونا چاره اندیشی کنند

رییس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه دانشگاه ها برای حل معضل کرونا چاره اندیشی کنند، گفت: دانشگاه ها از این بابت نقش بزرگی دارند؛ چرا که اگر آنها درک موقعیت و زمان را با ظرافت حاصل نکنند، امیدی برای گشایش در افق آینده دیده نخواهد شد.

دکتر محمدتقی احمدی امروز در نشست هم اندیشی گفت‌وگوی دانشگاه و رسانه که در دانشگاه تربیت مدرس به صورت مجازی برگزار شد با بیان اینکه نزدیک به ۹ ماه از گسترش اپیدمی کرونا در کشور و جهان می گذرد. بشریت با مرگ، مسابقه ای را به صورت جسته گریخته ادامه می دهد و همه از این بابت بسیار نگران آینده هستند، گفت: انسان قبل از کرونا به علم مغرور بود، اما امروزه می‌فهمد علم چقدر ضعف و نقص دارد. در حالی که علم قطره ای از دریای هستی است و هنوز ناشناخته مانده است.
وی در ادامه تصریح کرد: در مورد ابعاد مختلفی که برای جامعه در این روزها اهمیت دارد، نگاه همه به دانشمندان و محققان است که چگونه برای سلامت جسم، روان و مناسبات اجتماعی و اقتصادی چاره می اندیشند.
رییس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه در دوران پاندمی کرونا، افزود: دانشگاه ها از این بابت نقش بزرگی دارند؛ چرا که اگر آنها درک موقعیت و زمان را با ظرافت حاصل نکنند، امیدی برای گشایش در افق آینده دیده نخواهد شد.
وی به مسوولیت اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس نسبت به ویروس کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه ما در این زمینه شاید از ماه ها و سال ها قبل از پیشامد اخیر کرونا به بحث های مسوولیت اجتماعی دانشگاه در طرح راهبردی خود توجه خاص داشته و دارد و در این زمینه طرح های اجرایی و عملی تحت عنوان سرمایه اجتماعی تقدیم دولت کرده است که بخش هایی از آن در دست اقدامات اجرایی قرار دارد.
رییس دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: در ۹ ماه اخیر از طریق مصاحبه و نظرخواهی با علما و استادان رشته های مختلف دیدگاه های آنان در دوران فراگیری کرونا در جامعه کسب شد و به صورت بولتن هایی تحت عنوان دیده بانی کرونا انتشار یافت. این ویروس از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، علمی،‌ سیاسی،‌ دینی،‌ فرهنگی، پزشکی و هنر مورد بررسی قرار گرفت.
رییس دانشگاه تربیت مدرس درباره ابعاد و تبعات کرونا که در این دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است، تاکید کرد: این روزها افراد هر چند عزیز، دوست و شفیق باشند، اما یک خطر بالقوه برای هر مخاطبی محسوب می شوند. نکته بعد، رشد میهن پرستی و ملی گرایی است که به نظر می آید در دوران کرونا به خاطر عُزلت و جدایی از جهان، احتمالاً رخ می دهد.
به گفته وی، در این شرایط سقوط به سمت تک گویی رخ می دهد و جدا شدن از جریان هایی که به عنوان مکاتب فکری حاکم در دوران اخیر در جامعه ملی و جهانی جذاب بودند، رخ خواهد داد. همچنین دوری از این قطب گرایی احتمالا محقق می شود.
احمدی تاکید کرد: بازگشت نیازمندانه به سوی دین و اعتقادات مذهبی و جستجوی نجات از راه ارتباط با خدا است که این پدیده به هر حال در جوامعی که از دین دوری می کردند رشد زیادی می کند. محور بعدی رشد پزشکی و درمان از راه دور است. توجه خاص به خانواده و پشتیبانی عمیق تر از آنها، احساس نیاز و همبستگی جدی تر به اعضای خانواده را احساس می کنیم.
رییس دانشگاه تربیت مدرس در پایان خاطر نشان کرد: تقویت و اهمیت اعتبار دولت در ذهن آحاد جامعه از ابعاد دیگر این ویروس است. دولت ها رو به کوچک شدن و انحلال می رفتند، ولی حالا بازگشتی به دولت های قوی و بزرگ به عنوان اینکه امیدی برای جامعه و پشتیبان جریان های شبه کرونا باشند، رخ داده است.

دیدگاهتان را بنویسید