160651

راه صعود پرسپولیس؛ برد به هر قیمتی!

بعد از دو برد متوالی مقابل التعاون عربستان، پرسپولیس به صدر جدول گروه صعود کرد و خیلی از هواداران این تیم مطمئن شدند پرسپولیس به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا صعود می‌کند.

بعد از دو برد متوالی مقابل التعاون عربستان، پرسپولیس به صدر جدول گروه صعود کرد و خیلی از هواداران این تیم مطمئن شدند پرسپولیس به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا صعود می‌کند. اما شکست ناسزاوارانه مقابل الدحیل از یک طرف و دومین پیروزی متوالی و پرگل الشارجه باعث شد همه تصورات قبلی به هم بریزد. حالا پرسپولیس دوباره به رده سوم گروه رفته اما مساله جالب این است که حتی تیم چهارم جدول هم شانس صعود از این گروه را دارد. در عین حال هنوز هیچ تیمی صعودش را از این گروه قطعی نکرده و همین باعث شده این گروه در روز آخر بازی‌های مرحله گروه جذابیت بیشتری از بقیه گروه‌ها پیدا کند. AFC معمولا از این خوش فکری‌ها ندارد اما خوب است بدانید هر دو بازی این گروه به صورت همزمان برگزار می‌شود! البته امروز سپاهان هم آخرین بازی مرحله گروهی‌اش را برگزار می‌کند اما چون حذف شده اهمیتش به اندازه بازی پرسپولیس نیست. البته نتیجه بازی امروز سپاهان و السد که ساعت 18:30 برگزار می‌شود در تعیین صدرنشین گروه مهم است. دیگر بازی این گروه بین دو تیم النصر عربستان و العین برگزار می‌شود.
انتقال به جاسم بن حمد
رسیدیم به روز آخر بازی های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا. مهم‌ترین بازی امروز برای ما ایرانی‌ها بازی پرسپولیس مقابل الشارجه است که ساعت 21:30 در ورزشگاه جاسم بن حمد برگزار می‌شود. سه بازی قبلی پرسپولیس در این گروه در ورزشگاه اجوکیشن سیتی برگزار شده بود اما چون بازی‌های روز آخر همزمان برگزار می‌شود قطری‌ها از امتیاز میزبان استفاده کردند و ورزشگاه اجوکیشن سیتی را به بازی نماینده خودشان در این گروه یعنی الدحیل اختصاص دادند. الدحیل امشب با التعاون عربستان روبرو می‌شود. همین جا یادآوری کنیم که تیم‌های صعود کننده از این گروه در مرحله یک هشتم نهایی با تیم‌های اول و دوم گروه D بازی خواهند کرد. تکلیف تیم صعود کننده از آن گروه روشن شده. یعنی النصر عربستان و السد قطر صعودشان از گروه قطعی شده اما هنوز مشخص نیست کدام‌شان تیم اول گروه می‌شود و کدام‌شان تیم دوم. پس پرسپولیس اگر به مرحله بعد صعود کند حریفش یکی از دو تیم النصر عربستان یا السد قطر است.
چه جدول عجیبی!
بعد از این که پرسپولیس موفق شد در دو بازی رفت و برگشت التعاون عربستان را شکست بدهد و به صدر جدول برسد به نظر می‌رسید رقابت صعود بین سه تیم پرسپولیس، الدحیل قطر و التعاون عربستان باشد. اما دو پیروزی شگفت انگیز الشارجه در دو بازی متوالی مقابل الدحیل و التعاون باعث شد این تیم هم مدعی صعود شود. الشارجه ابتدا در یک بازی عجیب الدحیل را با نتیجه 4 بر دو شکست داد. خیلی‌ها این نتیجه را به اخراج مهدی بن عطیه و ده نفره شدن الدحیل نسبت دادند. چرا که به نظر نمی‌رسید الشارجه تیمی باشد که بتواند 4 گل به الدحیل بزند. اما الشارجه در همان روزی که پرسپولیس به الدحیل باخت دست به یک کار عجیب‌تر زد و التعاون را با نتیجه 6 بر صفر شکست داد‍! حالا وضعیت جدول به این شکل است: الدحیل با 9 امتیاز اول است. الشارجه و پرسپولیس با 7 امتیاز دوم و سوم هستند و التعاون با 6 امتیاز چهارم است. دلیل بالاتر بودن الشارجه از پرسپولیس در جدول تفاضل گل بهتر این تیم است. تفاضل گل الشارجه 6+ است و تفاضل گل پرسپولیس 1- است. همان طور که می بینید تیم ته جدولی التعاون هم با یک برد 9 امتیازی می‌شود و شانس صعود خواهد داشت. اما اگر بخواهیم احتمالات صعود را در نظر بگیریم باید بگوییم که در دو بازی امشب این گروه هر تیمی برنده شود به مرحله حذفی صعود خواهد کرد!
شرایط صعود؛ عجیب‌تر!
حتما در این چند روز و با اتفاقاتی که در گروه استقلال رخ داده از معیارهای AFC برای انتخاب تیم برتر در شرایط تساوی امتیازی تیم‌ها مطلع شده‌اید. از آنجا که بازی‌های این فصل به طور متمرکز در قطر برگزار می‌شود به طور خلاصه معیارهای انتخاب تیم برتر در گروه در صورت تساوی امتیازی این‌هاست: اول تیم برتر در دو بازی و رفت و برگشت. دوم تفاضل گل. سوم گل زده بیشتر. چهارم فیرپلی یا همان تعداد کمتر کارت‌های زرد و قرمز. و آخرین معیار هم جایگاه تیم‌های ملی دو کشور در رنکینگ فیفاست. در حال حاضر الشارجه و پرسپولیس با هم هم‌امتیاز هستند. اگر الشارجه پرسپولیس را ببرد 10 امتیازی می شود و صعود می‌کند. اگر بازی امشب دو تیم مساوی شود از آنجا که بازی رفت‌شان هم مساوی شده AFC به تفاضل گل نگاه می‌کند که در این صورت هم الشارجه وضعیت بسیار بهتری نسبت به پرسپولیس دارد و در جدول بالاتر قرار می‌گیرد. اما اگر پرسپولیس پیروز شود این پرسپولیس است که 10 امتیازی می‌شود و صعود می‌کند. پس شاگردان یحیی گل محمدی اگر می خواهند صعود کنند فقط و فقط باید به برد فکر کنند نه به تساوی. اما در بازی دیگر این گروه هم وضعیت جالبی دیده می‌شود. در این بازی الدحیل 9 امتیازی با التعاون 6 امتیازی بازی می‌کند. در صورت پیروزی الدحیل یا تساوی دو تیم این الدحیل است که صعود خواهد کرد. اما اگر التعاون بتواند الدحیل را شکست بدهد به رغم تفاضل گل بسیار بد، این التعاون است که صعود می‌کند! چرا که با الدحیل هم‌امتیاز می‌شود اما چون در دو بازی رفت و برگشت الدحیل را شکست داده و معیار اول AFC برد در مسابقات رودررو است التعاون بالاتر از الدحیل قرار می‌گیرد و صعود می‌کند. به طور خلاصه الشارجه و الدحیل با تساوی هم از این گروه صعود می‌کنند اما پرسپولیس و التعاون فقط و فقط با یپروزی به مرحله بعد می‌روند.
گل نخوری پرسپولیس!
بازی رفت پرسپولیس و الشارجه را که زمستان سال گذشته برگزار شد یادتان هست؟ آن بازی علیرغم برتری کامل پرسپولیس، با تساوی دو بر دو تمام شد و هر دو گل پرسپولیس را علی علیپور زد. اما حالا نه از علیپور خبری هست و نه الشارجه آن تیمی است که بود. آن روزها الشارجه ضعیف‌ترین تیم گروه به نظر می‌رسید اما این تیم کاملا پوست انداخته و در دو بازی آخرش 10 گل به الدحیل و التعاون زده است. الشارجه چند بازیکن خارجی دارد که تیم روی کاکل آن‌ها می‌چرخد. ولیتون و کایو دو مهاجم برزیلی و بسیار خطرناکی هستند که در دو پیروزی اخیر الشارجه نقش مهمی داشته‌اند. مدافعان پرسپولیس باید به شدت مراقب این دو نفر باشند. مهار این دو نفر تا حد زیادی از قدرت الشارجه کم می‌کند. پرسپولیس باید تمرکزش را روی نخوردن گل اول و زدن گل اول بگذارد. اگر دروازه پرسپولیس باز شود پرسپولیس نیاز به زدن دو گل پیدا می‌کند که این خودش می‌تواند فشار روحی زیادی روی بازیکنان ایجاد کند. اما اگر پرسپولیس گل اول را بزند نه تنها فشار را از روی خودش برمی‌دارد بلکه باعث می شود الشارجه برای جبران گل خورده حمله کند. در این صورت دفاع این تیم بازتر از قبل بازی خواهد کرد و این یعنی فرصت بیشتر برای زدن گل‌های بعدی. درست است که الشارجه قوی‌تر از قبل شده اما پرسپولیس نباید از دو برد اخیر این تیم هراس داشته باشد. چون خود مربی الشارجه هم دیروز در نشست خبری قبل از بازی گفت که پرسپولیس به بازیکنان تیم او فضای زیادی نخواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید