145293

حسین کلانی: خسروانی باعث انحلال شاهین نبود/ عبده با روابط پدرش پرسپولیس را از دسته 3 بالا آورد

پخش یک آیتم درباره تاریخچه باشگاه پرسپولیس و طعنه زدن به تیمسار خسروانی، مدیر باشگاه استقلال که به صورت همزمان در تشکیلات ورزش رژیم سابق هم پست داشته، باعث شد تا صدای اعتراضی بسیاری از هواداران استقلال در بیاید. آنها این آیتم را اهانت به مالک سابق باشگاه‌شان می‌دانستند و حتی پیشکسوتان این تیم در چند روز گذشته با مصاحبه‌هایی، حکومتی بودن تیم خودشان در زمان شاه را رد کرده‌اند و حتی پرسپولیس و بازیکنانش را به دولتی بودن متهم کرده‌اند.علی جباری و حسن روشن دو تن از این پیشکسوتان هستند که در مصاحبه‌هایی نه تنها پرسپولیس را دولتی دانستند که مدعی شده‌اند برخی از بازیکنان این تیم در ساواک کار می‌کرده‌اند!

حرف‌های این دو بزرگ استقلال می‌تواند واکنش بزرگان پرسپولیس را به دنبال داشته باشد. یکی از این بزرگان مهندس حسینعلی کلانی است که البته تاکید دارد اینها جوسازی است و رسانه‌ها در حال شلوغ کردن موضوع هستند.


آقای کلانی، آقایان روشن و جباری مصاحبه‌هایی کرده‌اند که در آن به مسائلی مثل شغل مرحوم همایون بهزادی و چند بازیکن دیگر پرسپولیس اشاره کرده‌اند.
- ببینید این حرف‌ها مستند نیست. اگر مستند باشد باید این حرف‌ها روی نوار آمده باشد. افرادی مثل آقایان جباری، کارگرجم، روشن و ... از دوستان نزدیک ما هستند. ما مثل یک خانواده بودیم و درست نیست بعد از سال‌ها این مباحث مطرح شود. شما این حرف‌ها را قبول نکنید چون هیچ کدامش درست نیست. من گاهی وقت‌ها به واتساپ و اینستاگرام نگاه می‌کنم و به چیزهایی برخورد می‌کنم که مثلاً یک جوان درباره تاریخ باشگاه پرسپولیس صحبت می‌کند که نه به سن‌اش می‌خورد نه آن زمان را درک کرده و دیده. ممکن است از من نوعی یا از شما چیزی شنیده باشد و برای خودش حرفی می‌زند که با واقعیت مغایرت دارد.

اما مصاحبه آقایان روشن و جباری منتشر شده.
- نه اینها (رسانه‌ها) در شرایطی که مشکلات فعلی وجود دارد می‌خواهند نظرات مخاطبان را جلب کنند. بعدش هم گفتن این حرف‌ها در شرایط فعلی چه تأثیری به حال مردم دارد؟ اینها می‌خواهند سر یکسری از مردم را گرم کنند. ببینید در فضای مجازی چقدر توهین می‌شود؟ من تا قبل از 25-20 روز قبل این عزیزان را در مجالس مختلف فوتبالی می‌دیدم و چنین حرف‌هایی درست نیست. البته باید بگویم آن زمان تعاملی بین باشگاه شاهین و تاج سابق وجود داشت اما حرف و حدیث‌ها زیاد است. مثلاً آقای خسروانی برای رنگ پیراهن تیمش آن زمان که سرگرد بود با دکتر اکرامی مشورت کرده بود. این را بعداً آقای دکتر برومند گفت. لباس اول شاهین سفید بود با شورت و جوراب آبی تیره. لباس دومش هم قرمز بود. بعد گفتند شما در تیم تاج لباس تان را آبی کنید.

آقای روشن گفته بعد از بازی معروف شش‌تایی‌ها خسروانی برای عبده دسته گل فرستاده که عکسش در روزنامه کیهان منتشر شده.
- من اطلاعی ندارم. هیچ وقت اختلاف پرسپولیس با شاهین و تاج شش گل نبوده. گاهی می‌بینید که مثلاً آلمان در جام جهانی 7 گل به برزیل می‌زند یا در بازی منچستر با رم آن نتیجه رقم می‌خورد.این اتفاقاتی است که در شرایط خاص رقم می‌خورد. بازیکنان تاج همه رفقای ما بودند. بعد از آن بازی چند نفر از تیم ما به رختکن آنها رفتیم. آن زمان رختکن‌ها نزدیک به هم بود. رفتیم و از آنها دلجویی کردیم. منتهی هیچ وقت این مسائل منعکس نمی‌شود و همه دنبال ایجاد دشمنی هستند. نمی‌دانم روی چه حسابی است اما همه دوست دارند ترور شخصیت کنند. شما هم اگر دنبال حقیقت هستید تلفن بزنید به آقای روشن و جباری و بعد صحبت‌هایشان را ضبط کنید تا پس فردا اگر بحثی مطرح شد بدانید چه گفته‌اند.

آقای روشن گفته‌اند دو روز بعد از آن بازی معروف خسروانی برای پرسپولیسی‌ها در ورزشگاه حجاب فعلی جشنی گرفته تا به نوعی بازیکنان تاج را تنبیه کرده باشد. درست است؟
- من اطلاعی ندارم. ممکن است من ضرب خورده بودم و در شرایطی بودم که خبر نداشتم. آن زمان ما بازیکن بودیم و در مسائلی که به مدیریت باشگاه ارتباط داشت دخالت نمی‌کردیم. ما سرتاسر هفته آقای عبده را نمی‌دیدیم. همراه مربی در زمین بودیم، تمرین می‌کردیم و بازی‌هایمان را انجام می‌دادیم. مثل الان هم نبود که قبل از بازی برای اردو به هتل‌های درجه یک برویم و بخوابیم. دیدگاه‌های شما بر اساس شرایط فعلی است. بهتر است آگاه باشید و حقایق را منعکس کنید.

اینکه گفته‌اند آقای عبده همیشه همراهش اسحله داشته و همین دلیلی بر ارتباطش با حکومت وقت بوده را تأیید می‌کنید؟
- بنده اطلاعی ندارم. من چیزی ندیدم.

شما که بازیکن پرسپولیس بودید اسلحه را ندیده‌اید. آن وقت چطور بازیکن تاج از این مسأله خبر داشته؟
- من می‌توانم همین حالا درباره اشخاص از خودم حرف‌هایی را بسازم. الان حساب کنید درباره آقای ترامپ یا پومپئو چقدر حرف زده می‌شود. یا درباره قتل پرنسس دایانا چقدر حرف زده‌اند که موتورسوار داخل تونل بوده یا ماشینش 120 کیلومتر سرعت داشته. درباره اشخاص مختلف هزار تا حرف زده می‌شود مردم هم نگاه می‌کنند و می‌گذرند.

درباره اینکه گفته‌اند بازیکنان پرسپولیس مناصب و شغل‌های دولتی داشته‌اند چه می‌گویید؟
- نه، حدود 9-8 ماه بعد از جام ملت‌های سال 1347 ده یازده بازیکن تیم ملی استخدام شدند. مرحوم عبده هم از نظرخانوادگی شناخته شده بودند و پدرشان جزو فضلا و افراد تحصیلکرده بودند که از این ارتباطات استفاده کردند و پرسپولیس را آوردند دسته یک. به همین سادگی. حالا مثلاً خیلی‌ها می‌گویند تاج به انحلال شاهین کمک کرده و انحلال شاهین به خسروانی ارتباط داشته است. اصلاً اینطور نبود. آن زمان آقای قراگزلو رئیس تربیت بدنی بود و آقای تیمسار سروری که خودش زمانی در دارایی و عقاب بازی می‌کرد رئیس فدراسیون فوتبال بود. اینها آن زمان با مسئولان شاهین اختلاف داشتند و همین مسأله باعث انحلال شاهین شد.

می‌گویند چون چند بازیکن پرسپولیس منصب دولتی داشتند پس نمی‌توان این تیم را مردمی دانست در حالی که همه می‌دانند شاهین ریشه مردمی داشت.
- ربطی ندارد. آن زمان مثل الان نبود و بازیکنان همه جدا از فوتبال شغلی داشتند. ممکن بود یکی در مغازه پدرش در بازار کار کند و یکی هم دیپلمات باشد.این در همه باشگاه‌ها از عقاب و شاهین و شهربانی گرفته تا دارایی و پاس و تاج سابق وجود داشت. بعدش هم اگر تیم‌ها حکومتی بودند چرا بازیکنان همه سربازی می‌رفتند؟ بهترین بازیکنان تیم‌ها مثل پرویز قلیچ‌خانی، لواسانی، مصطفوی و ... قبل از من هم به سربازی رفتند و هیچ کدام هم امتیازی نگرفتند. البته برخی بازیکنان مثل جلال طالبی که دارایی بازی می‌کرد یا قلیچ خانی که در کیان بود و بعداً در دارایی، پاس و پرسپولیس بازی کرد را مردم دوست داشتند اما هیچ کدام به دولت وابسته نبودند. مرحوم ناصر حجازی تحصیلات دانشگاهی داشت اما مدیر باشگاهش که آجودان شاه بود برای او کاری نکرد.

اینکه گفته‌اند چند بازیکن پرسپولیس در سازمان برنامه و بودجه بودند چطور؟
- نه هیچ کدام نبودند. سازمان برنامه و بودجه افرادی را استخدام می‌کرد که تحصیلات دانشگاهی مرتبط داشته باشند.

وزارت امور خارجه چطور؟
- فقط مرحوم جعفر کاشانی بود که دوره دید و استخدام شد. به جز چند نفر کسی شغل دولتی نداشت اما همه دنبال کار و زندگی‌شان بودند. اینها همه حرف و حدیث است هر چند هستند افرادی که ممکن است من را به عنوان بازیکن شاهین و تیم ملی دوست نداشته باشند و شاید بدشان بیاید. هر بازیکنی که ممکن است محبوب شود یکسری حسادت می‌کنند

دیدگاهتان را بنویسید