141641

طراحی آسانسور برای مجتمع‌های مسکونی سازمانی در چشم انداز سال ۹۹


شرکت‌های بزرگ صنعتی برای رفاه حال کارکنان خود، برای دسترسی سریع آنان به محل کار، اقدام به احداث مکان‌ها و ساختمان‌های مسکونی - رفاهی در قالب شهر‌ک‌‌های مسکونی می‌نمایند. شرکت فولاد خوزستان نیز با احداث شهرک دویست دستگاه و تحویل واحدهای آن به کارکنان، قدمی بزرگ در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی برداشته است. برای آشنایی بیشتر با عملکرد واحد امور منازل و مستغلات که وظیفه ایجاد، نگهداری، نوسازی و بازسازی اماکن و محوطه دویست دستگاه را برعهده دارد، به سراغ رییس آن واحد محمود نقیه رفته و با وی به گفتگو نشستیم.

لطفا با معرفی، از سوابق تحصیلی و شغلی خود برای خوانندگان ما بفرمایید.

محمود نقیه، دارای مدرک مهندسی عمران و ناظر رسمی سازمان نظام مهندسی استان خوزستان هستم. نزدیک به ۲۰ سال سابقه کار نظارت بر دفتر فنی و پروژه‌های ساختمانی، جاده‌سازی، آسفالت و کارهای جانبی در پروژه‌های آپارتمان‌سازی، ۸۵ واحدی نیروی زمینی ارتش، ۲۱۰ واحدی سازمان مسکن و شهرسازی پردیس، ۹۶ واحدی نزاجا، را دارا می‌باشم.

از سال ۱۳۸۴ افتخار حضور در شرکت فولاد خوزستان را دارم که از بدو ورود در سمت مسئول دستگاه نظارت مجری طرح فضای سبز مشغول کار شدم. از اوایل سال 1385 به عنوان مسئول دفتر فنی نت ساختمانی شروع به کار نمودم، این دفتر در کنار وظیفه اجرایی و نظارتی، وظیفه تنظیم قرارداد، بررسی صورتجلسات، صورت وضعیت‌ها، طراحی‌های ساختمان‌سازی، تعمیرات و وظایف دیگر برعهده دارد. از سال 1395 به سمت کارشناس مسئول فنی امور منازل و مستغلات و سال 1397 به عنوان رئیس امور منازل و مستغلات معرفی شدم.

آقای نقیه وظایف واحد امور منازل و مستغلات چیست؟

گستردگی و وسعت وظایف این واحد بر کسی پوشیده نیست که به اختصار در ذیل بیان می‌شود:

واگذاری منازل مسکونی به کارکنان واجد شرایط
تعمیرات و بروزرسانی مجتمع‌های مسکونی و منازل ویلایی
انجام تعمیرات جزیی دارای سکنه با دریافت درخواست کار
نگهداری، تمیزکاری و تعمیر اماکن موجود در دویست دستگاه مانند: خیابان‌ها، جاده‌ها، تربیت بدنی، درمانگاه، مدارس، مهمانسرا و رستوران‌های نور و کوثر و غیره
تعمیر و نگهداری الکتروپمپ‌های خانگی و صنعتی اماکن
رسیدگی و تعمیر زیرساخت‌های خطوط آب ‌و فاضلاب، برق
تامین انرژی (آب، برق، گاز) منازل و اماکن دویست دستگاه

گفتنی است که شهرک دویست دستگاه، تنها شهرک در اهواز است که دارای سیستم جمع آوری آب سطحی حاصل از بارندگی‌ها و هدایت به کانال‌ها و با لیفت‌های فاضلاب سطحی به بیرون از شرکت می‌باشد که تمامی این سیستم همواره نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. همچنین در زمان قطعی حامل‌های انرژی، پیگیری لازم از سازمان‌های مربوطه برعهده این واحد می‌باشد.

مسکونی دویست دستگاه تمامی امکانات رفاهی، فرهنگی، آموزشی، پزشکی و ورزشی شامل: مجموعه مهمانسراهای نور و کوثر، فرهنگ‌سرا، درمانگاه و مجتمع آموزش و پروش امام حسین (ع)، سالن سرپوشیده، استخرهای کوثر یک و دو، زمین‌های چمن ورزشی، سالن بدنسازی را در خود جای داده که در مقایسه با دیگر شرکت فولادی در نوع خود بی نظیر است.

درباره طرح‌های توسعه‌ای و چشم انداز امور منازل و مستغلات بگویید.

در ماه‌های پایانی سال ۹۷ با دعوت از همکاران و توضیح چشم‌انداز واحد برای آنان، نوسازی و بازسازی پروژه‌های چشمگیر ساختمانی برای سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفت که با همت و تلاش بی‌‌دریغ همکاران این واحد، تعدادی از این پروژه‌ها تا پیش از آغاز سال ۹۸ به انجام رسید.

از ابتدای سال جاری نیز با همان استراتژی و کمک گرفتن از پیمانکاران بیشتر، حرکت ادامه یافت و تاکنون که به روزهای پایانی آذرماه ۹۸ نزدیک می‌شویم، بیش از ۸۰ درصد از چشم‌انداز، پیاده‌سازی گشته و این اقدامات مورد رضایت مدیرعامل، تمامی ساکنان و میهمانان استفاده کننده از امکانات دویست دستگاه می‌باشد.

درباره چشم انداز سال ۹۹ باید بگویم، ایجاد آسان‌بر برای رفاه بیشتر ساکنان مجتمع‌های مسکونی دویست ‌دستگاه با دریافت مجوز از طرف مدیریت خدمات و معاونت شرکت، در دستور کار می‌باشد.

اقدامات انجام شده در دوران ریاست شما در امور منازل و مستغلات را توضیح دهید.

تبدیل واحدهای تک خوابه به سه خوابه از نخستین اقدامات این دوره بود. بدین صورت که با ادغام دو واحد تک خوابه، یک واحد سه‌ خوابه به‌دست آمد و بلوک‌ 24 واحدی به بلوک‌ 12 واحدی سه خوابه تبدیل شدند؛ که تاکنون 3 واحد آن تحویل متقاضیان شده است و مابقی تا پایان بهمن ماه آماده بهره‌بردای هستند.

در طراحی و ادغام این واحدها که با استقبال مواجه شد، در طبقه یک دو واحد مجاور با هم ترکیب شدند و حذف طبقه سوم با دوبلکس نمودن واحدهای طبقه دوم، در عمل طبقه دوم به سالن پذیرایی و اتاق‌های طبقه سوم، به اتاق خواب تبدیل شدند.

از ابتدای سال جاری برای ۷۵ واحد ویلایی و آپارتمانی، بازسازی و نوسازی به‌صورت اساسی انجام شده و بیش از ۵۵ واحد آپارتمانی دوخوابه، سه خوابه و ویلایی واگذار شده که در سابقه عملکرد ۸ ماهه در ۲۵ سال گذشته امور منازل فولاد خوزستان یک رکورد به شمار می‌آید. البته بخش عمده پروژه از ابتدای تیرماه با اقدام مناسب مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان و کارکنان آن شرکت با نظارت همکاران واحد امور منازل و مستغلات به انجام رسید.

نصب میز تنیس‌ روی ‌میز در پایین آپارتمان‌ها و تامین روشنایی ورودی واحدهای آپارتمانی و انجام ۱۰ هزار حکم کار تعمیراتی جزیی و کلی ساختمانی، برقی، تاسیساتی و تزئینات از دیگر کارهای انجام شده در واحد امور منازل است.

اقدام دوم، زیباسازی محیط اطراف دریاچه بوده به اختصار شامل جایگزینی کانال زهکش روکار با لوله‌های زهکش توکار و احداث پیاده‌روی عریض، نصب تعداد زیادی صندلی در اطراف دریاچه، تکمیل روشنایی اطراف دریاچه با نصب چراغ‌های درختی، سرپوشیده کردن کانال روباز و ایجاد پیاده‌رو دکوراتیو به عرض شش متر، نصب منقل‌های جدید با طرح حیوانات، ایجاد ۶ عدد آلاچیق چوبی، نوسازی و بروز رسانی وسایل بازی کودکان، نصب ۴ میز تنیس روی میز شیشه‌ای، احداث زمین‌های ورزشی، فوتبال، والیبال و بسکتبال روباز مقابل دریاچه، احداث دو نمازخانه چوبی، ایجاد ۳ سکوی وضوخانه جدید، تخریب و نوسازی راه‌پله‌های دسترسی به دریاچه، سنگفرش نمودن ۵۰۰ متر مربع در نواحی مختلف دریاچه، اصلاح چینش حفاظ‌های محیط دریاچه با بهره‌گیری از پارک چیتگر تهران و رنگ‌آمیزی بیش از ۲۰ هزار متر از جدول‌های سطح شهرک دویست دستگاه بود. گفتنی است، طرح‌های اصلاحی کنار دریاچه، در بازه زمانی ۳ ماهه و تا پیش از آغاز نوروز ۹۸ به پایان رسیده است.

برای نوسازی فضای داخلی مهمانسرای نور چه اقداماتی انجام شد؟

با توجه به حضور میهمانان لشکری و کشوری خاص در این مجموعه، نیاز به وجود مجموعه میهمان سرا، سالن کنفرانس ۴۰ نفره مجهز با نمای زیبا و غذاخوری، نمازخانه و سالن پذیرایی مناسب، بسیار احساس می‌شد. بنابراین با تخریب سقف قبلی و ایجاد سقف جدید با ارتفاع بلند و تغییر طراحی داخلی مهمانسرا، بخش‌های مورد نیاز اجرا شد. یکی از کارهای ویژه در ماه‌های گذشته، ساخت و تجهیز نمازخانه مدارس دخترانه در فضایی به وسعت ۲۰۰ متر مربع بود. نمازخانه یادشده با حضور حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان مشاور نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و علی محمدی مدیرعامل فولادخوزستان افتتاح شد.

لطفاً درباره اقدامات انجام شده در تربیت بدنی، توضیح بفرمایید.

از چشم ‌اندازهای سال ۹۸، امکانات و کارهای جدید در تربیت بدنی است که شامل: افزایش فضایی به وسعت ۱۳۰ مترمربع به سالن بدنسازی، احداث زمین چمن مصنوعی که تا پیش از آغاز سال آینده به پایان می‌رسد. جابجایی پارکینگ‌های تربیت بدنی به محل مناسب و تبدیل آن محل به زمین تنیس مجهز و جدید، ایجاد یک زمین فوتبال بزرگ، سه زمین فوتبال دیگر، زمین بلا استفاده تنیس و زمین بایر در پشت استخر کوثر دو زمین همزمان مینی فوتبال، اصلاح سیستم ورودی سوله ورزشی به گلخانه‌ای مسقف، تخریب آب‌نمای قدیمی در ورودی شهرک و احداث فلکه جدید ساعت می‌باشد که در دی‌ماه رونمایی شد.

این واحد در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی چه اقدامی نموده است؟

واحد امور منازل در جهت مسئولیت‌های اجتماعی، در مدت ۸ روز، ۲۲ الی ۳۰ شهریورماه سال جاری و با وجود گرمای طاقت‌فرسا، ۴۸۰ متر مکعب بتن‌ریزی، معادل ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع رنگ‌آمیزی تمامی کلاس‌ها، ساب‌زنی و براق نمودن تمامی دیوارهای کلاس‌‌ها، نصب ۲۰ عدد درِ کلاس، برای مدرسه دخترانه بهار ۳۰۰ دستگاه انجام داد. این طرح نیز از کارهای مهم این واحد به شمار می‌آید.

در اقدامی دیگر، این واحد برای خیابان امام رضا (ع) شهر کارون، با بارندگی در سال جاری همراه با ۱۳۰ باب منزل به زیر آب رفت. با ارسال ۷ دستگاه تانکر، اقدام دفع آب‌های سطحی کرد. در بارندگی بعدی با دریافت مجوز از مدیرعامل و مدیر خدمات، با همکاری کارکنان فرمانداری شهرستان کارون و ناظر طرح و با استفاده از لوله‌های شرکت، مسافتی به طول ۳۰۰ متر لوله‌گذاری و با تکمیل آن، واگذاری لوله، ارائه مشاوره و نقشه با پیشرفت ۸۰ درصدی کار، مشکل خیابان‌های یادشده، در حال برطرف شدن است.

همچنین تجهیز نصب و راه‌اندازی سیستم‌های تاسیساتی، داربست و حضور در محل و تکمیل ساختمان پاسگاه قدیم، برای پخت و پز غذا برای سیل‌زدگان در مدت ۲ روز جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی انجام شد.

نگهداری و کمک‌رسانی در انبارداری وسایل موکب اربعین و سرویس، راه‌اندازی و واگذاری کولر، پمپ، مخزن، سرویس‌های بهداشتی و حمام و... به این موکب بخش کوچکی از کارهای واحد امور منازل و مستغلات بوده است.

با توجه به ارتباط مستقیم درمانگاه خانواده با حفظ سلامت ساکنان منطقه، در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است؟

احداث سرویس بهداشتی جدید برای آزمایشگاه، تعمیر اساسی و نوسازی ساختمان رادیولوژی، دوجداره نمودن پنجره‌های آن مرکز و تبدیل به ‌UPVC، تعمیر اتاق بهداشت خانواده و طرح‌های دیگر همچون احداث سالن‌های غذاخوری کوچک برای کارکنان، اصلاح وضعیت اورژانس، که در دست اقدام است.

از دیگر فعالیت‌های این واحد باید به ایجاد خط فاضلاب و سپیک چربی‌گیر جدید برای رستوران کوثر، تامین روشنایی محوطه‌های عمومی، در قالب یک قراردارد و در مدت ۴ ماه، تعویض پایه و لامپ‌های معیوب و فرسوده که تا پایان دی‌ماه اتمام می‌یابد.

جدول‌بندی، آسفالت‌کاری و سنگفرش نمودن اطراف حسینیه به متراژ ۱۵۰۰ متر مربع، اجرای زیرسازی و روکش آسفالت در محوطه مقابل مجتمع‌های مسکونی و منازل، اطراف دریاچه، پشت رستوران کوثر، جمع‌آوری پارکینگ‌ها، اصلاح هندسی و میدان‌سازی مقابل ساختمان امور منازل، جمع آوری کانکس‌های محوطه و با تعمیر و تجهیز انبارهای سابق و تبدیل آن‌ها به اتاق استراحت، تعویض خط لوله اصلی آب خام ۳۰۰ دستگاه زیر درب اصلی به طول ۳۰۰ متر، تامین برق پست اصلی و برق رسانی از پست برق ۲۰۰ دستگاه به منازل با استفاده از ۲ کابل برای پیشگیری از قطعی برق طولانی مدت، اشاره نمود.

درباره برنامه‌هایی که برای سال ۹۹ در دست اقدام دارید، توضیحی بفرمایید.

از مهمترین برنامه‌ها در سال ۹۹‌، احداث ۳۵ واحد آسانبر برای مجتمع‌های مسکونی می‌باشد. با توجه به این‌که برای ساختمان‌ها محل و چاهک آسان‌بر پیش‌بینی نشده، این جانمایی باید در بیرون مجتمع‌ها با ایجاد باکس کامپوزیت، انجام شود.

اقدام دوم، ادامه تعمیرات منازل باقی مانده، به تعداد ۸۰ باب منزل ویلایی و آپارتمانی در دستور کار قرار دارد.

در سومین اقدام، این واحد در نظر دارد، آبشار جدید در محوطه دریاچه احداث نماید. فضای آبشار پلکانی حوضچه‌دار قدیمی را برای صرفه‌جویی در آب به میزان ۴۵۰ متر مکعب که معادل ۳ روز استفاده آب شرب شهرک می‌باشد، تغییر داده و طرحی اجرا می‌شود که با پمپاژ ۵۰ متر مکعب آب نما دارد.

حُسن دیگر این است که با نماکاری جدید، امکان شنا و خطر غرق شدن کودکان از بین می‌رود و از زیبایی ظاهری خاصی برخوردار می‌شود که در تلاش هستیم تا پایان سال ۹۸ به پایان برسد. احداث سالن بزرگ ورزشی فوتسال و ورزش‌های سولاری که در نظر است مقابل درب استخر کوثر یک به اجرا در ‌آید. رنگ آمیزی با متد جدید برای نمای تمامی آپارتمان‌ها، درمانگاه و سایر اماکن ۲۰۰ دستگاه تا پایان سال ۹۸ به انجام می‌رسد.

نقیه در توصیه به کسانی که از امکانات دویست دستگاه استفاده می‌کنند خاطر نشان کرد: به دلیل این که تمامی وسایل تهیه شده با دقت خاص و با در نظر گرفتن زیباسازی محیط انتخاب شده‌اند، همکاران و میهمانانی که از امکانات فضای سبز و اماکن دویست دستگاه استفاده می‌کنند، دقت لازم در حفظ و سالم ماندن تجهیزات را مدنظر قرار دهند تا در مدت زمان بیشتری از این امکانات بهره‌مند شوند.

رییس امور منازل و مستغلات در پایان سخنان از مدیرعامل، معاونت، مدیر خدمات و امور رفاهی و اعضای کمیته اسکان به خاطر حسن اعتماد آن‌ها برای انجام طرح‌های جدید و مدیریت مهمانسرا، همکاران امور منازل و مستغلات و گروه پیمانکاران تشکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید