141640

تعمیرگاه مرکزی، پشتیبان مطمئن تولید در بازسازی و تعمیر اساسی قطعات و تجهیزات

دنیای معدن -بازسازی و تعمیر اساسی قطعات و تجهیزات صنعتی علاوه بر دانش تخصصی، ابزار و ماشین آلات دقیق به خلاقیت و تجربه نیاز دارد. به ویژه در صنایع بزرگ که تجهیزات از نظر جنس، ابعاد، عمر و شرایط سرویس بسیار متنوع هستند؛ گاهی شرایط خاصی مانند شرایط اضطراری در واحدهای تولیدی، نبودن سوابق و اسناد فنی و یا فرسودگی بیش از حد تجهیز شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. در شرکت فولاد خوزستان این وظیفه مهم بر عهده واحد تعمیرگاه مرکزی می‌باشد.

به گزارش دنیای معدن، علاوه بر این در شرایط تحریم که تامین تجهیزات و قطعات یدکی دشوار گشته و نگهداری و تعمیرات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند نقش مؤثر این واحد در پشتیبانی تولید بیشتر آشکار می‌شود. در همین رابطه جهت آشنایی با نوع فعالیت‌های تعمیرگاه مرکزی با رضا کلانتریان مدیر تعمیرگاه مرکزی به گفت‌و‌گو پرداختیم.

لطفاً تعمیرگاه مرکزی و نوع فعالیت‌های آن را شرح دهید.

تعمیرگاه مرکزی یکی از واحدهای بخش نگهداری و تعمیرات و تخصصی‌ترین واحد پشتیبانی در حوزه تعمیر و بازسازی قطعات و تجهیزات در شرکت فولاد خوزستان است. این واحد در حال حاضر دارای 140 نفر نیروی انسانی است که در کارگاه‌های اجرایی و دفاتر تکنولوژی و پشتیبانی فنی در حال انجام وظیفه هستند.

دانش تخصصی و تجربه موجود در این واحد حاصل تلاش همکارانی می‌باشد که از ابتدای تاسیس تعمیرگاه تاکنون تلاش نموده‌اند تا راه حلی برای تعمیر و بازسازی تجهیزات و قطعات فرسوده و بازگرداندن آن‌ها به خط تولید بیابند بنابراین تعمیرگاه مرکزی با کسب تجارب مختلف و بکارگیری منابع مورد نیاز، به تدریج به یکی از مراکز مهم و تخصصی بازسازی و تعمیر در صنعت فولاد کشور تبدیل شده است.

یکی از مهمترین خدماتی که تعمیرگاه با استفاده از منابع داخلی خود به واحدهای تولیدی ارایه می‌کند؛ تعمیر و بازسازی قطعات و تجهیزات در شرایط تعمیرات سالیانه، توقفات اضطراری و برنامه‌ی واحدهای بهره‌برداری در همه ساعات شبانه روز است (حجم اینگونه فعالیت‌ها در نیمه اول سال 98 بالغ بر 39 هزار و 800 نفر ساعت بوده است) بازسازی اساسی قطعات مسی و تجهیزات کوره‌های فولادسازی در تعمیرگاه و سایت فولادسازی، بازسازی تیوب باندل‌های بخش احیاها، بازسازی انواع غلتک‌های ریختگری و چرخ‌های جرثقیل‌های سقفی، بازسازی ماشین‌های پاتیلکش که در فرآیند بهره‌برداری آسیب دیده‌اند، همچنین دمونتاژ و مونتاژ اضطراری انواع تجهیزات مکانیکی از قبیل؛ انواع فن‌ها، گیربکس‌ها و سیلندرهای هیدرولیک مثال‌هایی از فعالیت‌هایی است که توسط کارکنان تعمیرگاه مرکزی انجام می شود.

علاوه بر این، تعمیر قطعات و تجهیزات پرتعداد و یا اجرای فعالیت‌هایی که نیاز به تخصص ویژه‌ای دارند با همکاری شرکت‌های تخصصی در سطح کشور انجام می شود. در اینگونه فعالیت‌های برون‌سپاری نقش نظارت فنی بر اجرای کار با توجه به تنوع زیاد قطعات و تجهیزات و سطح متفاوت دانش و تجربه شرکت‌های مجری بسیار مهم و پررنگ است. تعمیر و بازسازی اساسی انواع گیربکس‌ها، مجموعه هوک‌های جرثقیل‌های سقفی بخش فولادسازی، انواع پمپ‌ها و سیلندرهای هیدرولیک و نیوماتیک مثال‌‌هایی از این نوع فعالیت‌ها می باشند.

با توجه به شرایط تحریم اقتصادی نقش تعمیرگاه مرکزی را چگونه ارزیابی می کنید؟

از سال گذشته به دلیل مواجه شدن با شرایط تحریم، تعمیرگاه مرکزی نقش بسیار مهمی در پشتیبانی از تولید ایفا نمود؛ طی حدود یک سال گذشته بدلیل عدم ثبات در نرخ ارز اغلب قراردادهای برون‌سپاری تعمیرگاه با مشکل جدی مواجه شد و تعدادی از آنها لغو شد و هیچ راهی بجز استفاده از منابع داخلی وجود نداشت.

برای مثال در مدت یک سال گذشته همه غلتک‌های ریختگری و چرخ‌های چرثقیل‌های سقفی مورد نیاز بخش فولادسازی با استفاده از منابع داخلی تعمیرگاه مرکزی و توسط کارکنان واحد انجام شد و این در حالیست که تعداد تعمیرات سالیانه واحدهای مختلف در کنار کمبود شدید نیروی انسانی شرایط انجام این کار را بسیار پیچیده نمود و فشارکاری زیادی به کارکنان تعمیرگاه وارد شد.

گفتنی‌است بازسازی اینگونه قطعات طی چندین مرحله پیش گرمایش، جوشکاری ماشینی، تراشکاری، آزمون های غیرمخرب و عملیات حرارتی انجام می‌شود و بروز اشتباه در فرآیند بازسازی مستقیماً در کیفیت محصول مؤثر است اما با همت همکاران در تعمیرگاه و همکاری عزیزان در واحد بازرسی فنی، نتیجه بسیارعالی شد و علاوه بر رفع نیاز تولید، غلتک‌های بازسازی شده در داخل تعمیرگاه با کیفیت بهتر، تعداد ذوب بیشتری را نسبت به نمونه‌های پیشین ثبت نمودند.

در کنار این موضوع به دلیل دشوار شدن خرید قطعات یدکی، تعداد در خواست تعمیرتجهیزاتی از قبیل پمپ‌ها و سیلندرهای هیدرولیک افزایش یافت. با توجه به تخصصی بودن کار و لزوم بهبود کیفیت تعمیرات، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را آغاز نمودیم. بهبود کیفیت و همکاری با پیمانکاران جدید، علاوه بر بازنگری فنی شرح کار همه قراردادهای جاری، نظارت و کنترل موثرتری را نیاز داشت؛ علیرغم وجود مشکلات قدیمی در زمینه ساختار سازمانی و کمبود نیروی انسانی با تشکیل کار گروهی از قسمت‌های مختلف تعمیرگاه، قسمت جدید «کنترل کیفیت تعمیر و بازسازی» ایجاد شد بنابراین با حضور در محل شرکت‌های مجری و تدوین و پایش معیارهای کنترل کیفیت نتایج بسیار خوبی در حوزه کیفیت تعمیر و بازسازی ایجاد شد. اعتقاد داریم تعمیرگاه مرکزی با وجود همه سختی‌ها و ریسک‌هایی که وجود داشت از تحریم به دستاوردهای مهمی رسید.

بدون شک دستیابی به این مهم، بدون مساعدت عزیزان در کمیسیون معاملات و مدیریت‌های خرید خدمات و قراردادها، خرید قطعات و تجهیزات، خرید مواد مصرفی و ارزیابی تامین کنندگان ممکن نبود که در اینجا لازم است از همه سروران قدردانی نماییم.

تعمیرگاه مرکزی برای آینده چه برنامه‌هایی را تدارک دیده است؟

از ابتدای سال جاری سند استراتژیک تعمیرگاه مرکزی تا سال 1400 با همکاری عزیزان در مدیریت تعالی سازمانی تدوین و به تایید رسیده است. ماموریت این واحد؛ ایفای نقش محوری در بازسازی و تعمیر کیفی، به موقع و اقتصادی قطعات و تجهیزات است. در راستای این ماموریت و در بستر بهبود مستمر، اقدامات مختلفی پیشبینی شده است که به شکل جدی پیگیر اجرای آنها هستیم. تامین کمبود کارکنان تخصصی، ارتقا دانش و مهارت‌های شغلی کارکنان و مسئولین تعمیرگاه‌، ارتقا و توسعه سیستم‌های اطلاعاتی، ارتقای آماده بکاری تجهیزات کارگاهی، افزایش ظرفیت ساخت و اجرای درخواست‌های اضطراری و ارتقای فرهنگ HSE از جمله اهداف استراتژیک تعمیرگاه مرکزی می‌باشد.

در این راستا و با مساعدت همکاران در مجموعه منابع انسانی، اقدامات مؤثری برای رفع کمبود نیروی انسانی تخصصی که منجر به افزایش سرعت و دقت اجرای درخواست‌های واحدهای تولیدی و حتی افزایش آماده بکاری تجهیزات و ابزار تعمیرگاه مرکزی می‌شود، در حال اجرا می‌باشد همچنین با یاری همکاران عزیز در مدیریت آموزش و توسعه منابع انسانی فرایند اجرای دوره‌های آموزشی به منظور رفع نیازهای مختلف در زمینه آموزش‌های تخصصی و مدیریتی کارکنان اجرایی و مسئولین تعمیرگاه آغاز شده است.

در راستای توسعه سیستم‌های اطلاعاتی نیز با تلاش همکاران در واحد فناوری اطلاعات؛ سیستم جدید اطلاعات مدیریت تعمیرگاه مرکزی در حال برنامه نویسی و تحویل است. در حوزه HSE علاوه بر تلاش همه جانبه برای رعایت دقیق دستورالعمل‌ها، با استفاده از تجارب همکاران در واحد ایمنی از ابتدای سال تاکنون پنج پروژه بهبود در زمینه ایمنی و محیط زیست تعریف شده که در حال پیگیری و اجرا می‌باشند. همچنین با تاکید و توجه بیشتر به نظام بهپویی و تشکیل جلسات و کمیته‌های مختلف درتلاش هستیم تا ضمن ثبت فعالیت‌های خلاقانه همکاران، محیطی شاداب‌تر و پرانرژی‌تر داشته باشیم.

و کلام پایانی مدیر تعمیرگاه مرکزی

متناسب با شرایط و اهداف سازمان و به پشتوانه کاردانی و مسئولیت‌پذیری همکارانم در تعمیرگاه مرکزی تغییرات زیادی در این واحد در حال وقوع است. از همراهی و مساعدت همه کارکنان اجرایی و پشتیبانی و رؤسا و سرپرستان در تعمیرگاه مرکزی همچنین حمایت‌های مدیر بخش نگهداری و تعمیرات و معاونت بهره‌برداری سپاسگزارم. ان شاءالله خدواند متعال به همه ما توفیق انجام درست وظایف و ایفای نقش مؤثر در سازندگی و پیشرفت کشور عزیزمان را عنایت بفرماید.

دیدگاهتان را بنویسید