139574

سازگاری فعالیت های معدنی با ملاحظات محیط زیستی

دنیای معدن -تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با محوریت سازگاری فعالیت های معدنی با ملاحظات محیط زیستی در ۵ ماده به امضای حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست و خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو رسید.

به گزارش دنیای معدن، حمید ظهرابی در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: فعالیت های معدنی جزو فعالیت هایی است که همواره با محیط زیست در ارتباط بوده و هست و اگر همراه با رعایت ملاحظات محیط زیستی باشد، می تواند به یک فعالیت اقتصادی با بهره وری مناسب، رشد اقتصادی پایدار و تولید سرمایه و شغل برای کشور تبدیل شود و اگر بدون رعایت ملاحظات محیط زیستی باشد، طبیعتاً به فعالیتی مخرب تبدیل می شود که اثرات زیان باری بر اجزای محیط زیست و تنوع زیستی وارد می کند.

ظهرابی افزود: ایمیدرو به عنوان یک نهاد پیشرو در زمینه فعالیت های معدنی کشور که قوی ترین مجموعه در این حوزه نیز است، می تواند نقش وسیع و مهمی در حفظ محیط زیست داشته باشد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اینکه ایمیدرو می تواند به الگویی برای بهره برداری پایدار از معادن همراه با حفظ محیط زیست تبدیل شود، تصریح کرد: اکنون فعالیت های معدنی در کشور چندان منطبق با ملاحظات محیط زیستی نیست.

وی امضای تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و ایمیدرو را زمینه ساز ایجاد سازوکاری مناسب برای سازگاری فعالیت های معدنی با ملاحظات، استانداردها و ضوابط محیط زیستی دانست و ابراز امیدواری کرد اجرای صحیح این تفاهم نامه منجر به تبدیل شدن ایمیدرو به الگویی برای فعالیت های معدنی پایدار و ارائه دهنده شیوه هایی از حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع معدنی کشور، شود.

این مقام مسئول با اشاره به فشارهای مختلف بر سازمان حفاظت محیط زیست به منظور پیشبرد فعالیت های توسعه ای در کشور، گفت: در عین حال سازمان حفاظت محیط زیست از منابع و امکانات مناسبی برای اجرای کامل وظایف خود نیز برخوردار نیست از این رو این تفاهم نامه می تواند زمینه ای برای بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های ایمیدرو برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی کشور و جبران و کاهش تخریب هایی که بر اثر فعالیت های معدنی بر محیط زیست تحمیل شده، باشد.

ظهرابی ابراز امیدواری کرد ایمیدرو در اجرایی شدن برنامه های مدیریت مناطقی که فعالیت های معدنی در آنها انجام می شود، همچنین حفاظت و حمایت از گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کند.

ایمیدرو ارائه دهنده الگوی بهره برداری پایدار از منابع معدنی و معادن سبز باشد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه از بدو شکل گیری مناطق چهارگانه تاکنون، بر اثر قوانین و مقررات حدود ۳۴۰ معدن در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در حال فعالیت هستند، گفت: بخشی از این معادن از جمله زیرمجموعه های ایمیدرو است و طبق این تفاهم نامه مقرر شده که این معادن به عنوان معادن سبز ارائه دهنده الگوهای مناسبی از بهره برداری پایدار از منابع معدنی باشند.

وی ادامه داد: کارگروه مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و ایمیدرو به منظور تغییر روال های پیشین و دریافت نظر کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست پیش از هر اقدام معدنی در مناطق تحت مدیریت در متن تفاهم نامه تعریف شده است.

این مقام مسئول، تفاهم نامه منعقد شده را بخشی از تلاش های مجموعه معدنی کشور و ایمیدرو به عنوان پرچم دار این مجموعه ها برای حفظ محیط زیست برشمرد و ابراز امیدواری کرد با اجرای این تفاهم نامه که صندوق ملی محیط زیست نیز در اجرایی شدن آن نقش دارد، شاهد جهت گیری فعالیت های معدنی کشور به سمت معادن سبز و پایدار باشیم.

درخواست همکاری محیط زیست از ایمیدرو برای حفاظت از یوزپلنگ

ظهرابی ضمن یادآوری شرایط حساس و اهمیت ویژه گونه یوزپلنگ در کشور و تلاش های صورت گرفته برای حفظ و احیای آن خاطرنشان کرد: بخشی از آسیب های وارد شده به یوز به ویژه در مناطق مرکزی ایران به دلیل فعالیت های معدنی بوده از این رو یکی از درخواست های مهم محیط زیست از ایمیدرو، همکاری گسترده با محیط زیست برای حفظ یوز در زیستگاه های اصلی است.

در ادامه، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به روند همکاری های شکل گرفته میان دو مجموعه برای امضای این تفاهم نامه، گفت: این تفاهم نامه بر پایه حفظ محیط زیست توامان با سرمایه گذاری در بخش معدن و توسعه فعالیت معدنی است.

خداداد غریب پور ادامه داد: ایمیدرو در این تفاهم نامه متعهد شده که تمامی مولفه های محیط زیست طبیعی را در فعالیت های خود رعایت و همراه با فعالیت های خود برای رشد سرمایه گذاری در بخش معدن به توسعه پایدار کشور نیز کمک کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از عزم مجموعه ایمیدرو برای رعایت ملاحظات محیط زیستی در فعالیت های معدنی در قالب بهره گیری از نظرات کارشناسی کارگروه مشورتی مشترک خبر داد و افزود: پیش از این نیز، همکاری های مشترکی شکل گرفته بود اما این تفاهم نامه منجر به افزایش سرعت و کیفیت فعالیت ها خواهد شد.

رونق سرمایه گذاری در بخش معدنی کشور با رعایت استانداردهای محیط زیستی

رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: رعایت استانداردهای محیط زیستی منجر به رونق سرمایه گذاری در بخش معدنی کشور می شود.

این مقام مسئول اشاره ای هم به نتایج یک پژوهش جهانی داشت و اعلام کرد: بر اساس این پژوهش، فرآوری مواد معدنی پس از استخراج به افزایش ۱۰ برابری ارزش افزوده آنها منجر می شود و استفاده صنعتی از این مواد حتی چهار برابر بیشتر ارزش افزوده به همراه دارد و به همین دلیل بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی تاکید شده است اما همه این فعالیت ها باید همراه با حفظ محیط زیست باشد.

وی ادامه داد: ایمیدرو امسال در بخش اکتشافات گام بسیار بزرگی برداشته و پروژه های قابل افتتاح امسال نیز ارزش اقتصادی بالایی برای کشور به ویژه در این شرایط سخت اقتصادی دارد.

غریب پور با اشاره به قرار گرفتن ۹۰ درصد معادن کوچک در حاشیه روستاها، از فعال شدن ۱۵۰ معدن کوچک در قالب طرح های توسعه و اشتغال روستایی خبر داد و گفت: در بخش آموزش و پژوهش هم مقرر شد با همکاری دانشگاه های برتر کشور، تمرکز بر پژوهش های کاربردی از جمله پژوهش در حوزه معادن سبز و بهره برداری پایدار از منابع معادنی باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ایمیدرو در نمایشگاه بومی سازی صنایع معدنی کشور، حضوری فعال خواهد داشت، اظهار کرد: در جایزه بهره وری امسال نیز میزان بومی کردن و سازگاری دانش فنی به عنوان شاخصی جدید برای سنجش فعالیت های معدنی اضافه شده است.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ابراز امیدواری کرد: تفاهم نامه منعقد شده منجر به ایجاد زمینه ای برای همکاری ایمیدرو در حفاظت از محیط زیست و سرمایه گذاری برای حفاظت از محیط زیست کشور شود.

غریب پور با تاکید بر اینکه ایمیدرو آماده است تا برای حفاظت از محیط زیست نه تنها در قالب تفاهم نامه بلکه در قالب مسئولیت اجتماعی خود، همکاری داوطلبانه داشته باشد، گفت: هر هزینه ای برای حفظ محیط زیست، سرمایه گذاری برای آینده است.

دیدگاهتان را بنویسید